VŠTE:ZP_ODI_a Obecná didaktika - Informace o předmětu
ZP_ODI_a Obecná didaktika
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicíchzima 2019
- Rozsah
- 0/0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Ing. Iveta Kmecová, PhD. (přednášející)
- Garance
- Ing. Lukáš Polanecký
Studijní oddělení, CŽV, U3V – Prorektor pro studium – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- ZP_ODI_a/CCV: Ne 3. 11. 8:00–15:35 A2, So 16. 11. 11:25–16:20 E7, I. Kmecová
- Předpoklady
- OBOR(CAP)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: obor (CAP) - Mateřské obory/plány
- Doplňující pedagogické studium (program VŠTE, CZV)
- Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
- Student po absolvování předmětu umí systematizovat poznatky z obecné didaktiky, dokáže ukázat i aplikovat jejich význam v pedagogické praxi. Student je schopen rozvíjet samostatné didaktické myšlení, umí pochopit didaktiku z hlediska vývoje, změn a pedagogických inovací.
- Osnova
- Předmět obecné didaktiky a jeho struktura. Vyučovací proces;
- Vzdělání, jeho cíle a pojetí;
- Aktuální didaktické modely – charakteristika;
- Historicko - vývojové proměny cílů, obsahů a funkce vzdělání;
- Význam vzdělanosti a perspektivní trendy vzdělávacích koncepcí na přelomu tisíciletí;
- Osobnost učitele, didaktické dovednosti učitele, vzájemný vztah učitele a žáků ve vyučovacím procesu;
- Učivo a jeho výběr, funkce cíle ve vyučovacím procesu. Uspořádání učiva v pedagogických dokumentech. Didaktická analýza učiva;
- Systém vyučovacích metod v celistvém pojetí vyučovacího procesu;
- Možnosti a meze alternativních škol a pedagogických inovací a jejich didaktické aspekty;
- Organizační formy vyučování;
- Osvojování vědění a organizace procesu učení žáků;
- Evaluace jako nedílná součást vyučování;
- Didaktické prostředky a moderní didaktická technika v procesu vyučování.
- Literatura
- doporučená literatura
- KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. Praha: Portál, 2008, 155 s. ISBN 978-80-7367-434-2
- PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky. Praha: Portál 2006
- VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. a kolektiv. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1734-0
- MAŇÁK, J., ŠVEC, V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5
- MAŇÁK, J. Nárys didaktiky. Brno: PdF MU, 2003, s. 104. ISBN 80-210-1661-2
- SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika, 2., rozšířené a aktualizované vydání. Praha: Grada Publishing a.s, 2007, s. ISBN 978-80-247-1821-7
- KALHOUS, Z. Školní didaktika. Praha: Portál, 2009, s. 447. ISBN978-80-7367-571-4
- CANGELOSI, J. S. Strategie řízení třídy: jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Praha: Portál, 1994. 289 s. ISBN 80-7178-014-6
- NELEŠOVSKÁ, A. Didaktika I. Olomouc: Univerzita Palackého, Pedagogická fakulta, 1999, s. 48
- ŠVEC, V., FILOVÁ, H., ŠIMONÍK, O. Praktikum didaktických dovedností. Brno: MU,1996. ISBN 80-210-2698-7
- PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál. 1997. ISBN 80-7178-170-3
- Organizační formy výuky
- přednáška
seminář - Komplexní výukové metody
- frontální výuka
skupinová výuka - kooperace
výuka podporovaná multimediálními technologiemi
- Studijní zátěž
Aktivita Počet hodin za semestr Prezenční forma Kombinovaná forma Příprava na seminář, cvičení, tutoriál 15 Příprava na závěrečný test 20 Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi 15 Celkem: 0 50 - Metody hodnocení a jejich poměr
- test - závěrečný
prezentace
Docházka v~semináři
- Statistika zápisu (zima 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.vstecb.cz/predmet/vste/zima2019/ZP_ODI_a