ZP_ODI_a Obecná didaktika

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
zima 2019
Rozsah
0/0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Iveta Kmecová, PhD. (přednášející)
Garance
Ing. Lukáš Polanecký
Studijní oddělení, CŽV, U3V – Prorektor pro studium – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ZP_ODI_a/CCV: Ne 3. 11. 8:00–15:35 A2, So 16. 11. 11:25–16:20 E7, I. Kmecová
Předpoklady
OBOR(CAP)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: obor (CAP)
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Student po absolvování předmětu umí systematizovat poznatky z obecné didaktiky, dokáže ukázat i aplikovat jejich význam v pedagogické praxi. Student je schopen rozvíjet samostatné didaktické myšlení, umí pochopit didaktiku z hlediska vývoje, změn a pedagogických inovací.
Osnova
  • Předmět obecné didaktiky a jeho struktura. Vyučovací proces;
  • Vzdělání, jeho cíle a pojetí;
  • Aktuální didaktické modely – charakteristika;
  • Historicko - vývojové proměny cílů, obsahů a funkce vzdělání;
  • Význam vzdělanosti a perspektivní trendy vzdělávacích koncepcí na přelomu tisíciletí;
  • Osobnost učitele, didaktické dovednosti učitele, vzájemný vztah učitele a žáků ve vyučovacím procesu;
  • Učivo a jeho výběr, funkce cíle ve vyučovacím procesu. Uspořádání učiva v pedagogických dokumentech. Didaktická analýza učiva;
  • Systém vyučovacích metod v celistvém pojetí vyučovacího procesu;
  • Možnosti a meze alternativních škol a pedagogických inovací a jejich didaktické aspekty;
  • Organizační formy vyučování;
  • Osvojování vědění a organizace procesu učení žáků;
  • Evaluace jako nedílná součást vyučování;
  • Didaktické prostředky a moderní didaktická technika v procesu vyučování.
Literatura
    doporučená literatura
  • KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. Praha: Portál, 2008, 155 s. ISBN 978-80-7367-434-2
  • PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky. Praha: Portál 2006
  • VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. a kolektiv. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1734-0
  • MAŇÁK, J., ŠVEC, V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5
  • MAŇÁK, J. Nárys didaktiky. Brno: PdF MU, 2003, s. 104. ISBN 80-210-1661-2
  • SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika, 2., rozšířené a aktualizované vydání. Praha: Grada Publishing a.s, 2007, s. ISBN 978-80-247-1821-7
  • KALHOUS, Z. Školní didaktika. Praha: Portál, 2009, s. 447. ISBN978-80-7367-571-4
  • CANGELOSI, J. S. Strategie řízení třídy: jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Praha: Portál, 1994. 289 s. ISBN 80-7178-014-6
  • NELEŠOVSKÁ, A. Didaktika I. Olomouc: Univerzita Palackého, Pedagogická fakulta, 1999, s. 48
  • ŠVEC, V., FILOVÁ, H., ŠIMONÍK, O. Praktikum didaktických dovedností. Brno: MU,1996. ISBN 80-210-2698-7
  • PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál. 1997. ISBN 80-7178-170-3
Organizační formy výuky
přednáška
seminář
Komplexní výukové metody
frontální výuka
skupinová výuka - kooperace
výuka podporovaná multimediálními technologiemi
Studijní zátěž
AktivitaPočet hodin za semestr
Prezenční formaKombinovaná forma
Příprava na seminář, cvičení, tutoriál 15
Příprava na závěrečný test 20
Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi 15
Celkem:050
Metody hodnocení a jejich poměr
test - závěrečný
prezentace
Docházka v~semináři
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2018, zima 2018, zima 2020, zima 2021.