OBCH Obchodní podnikání

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
zima 2019
Rozsah
4/1/0. 7 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Radim Dušek, Ph.D. (cvičící)
Garance
Ing. Radim Dušek, Ph.D.
Katedra cestovního ruchu a marketingu – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
OBCH/A5: Ne 6. 10. 13:05–14:35 D415, 14:50–16:20 D415, 16:30–18:00 D415, So 9. 11. 14:50–16:20 D415, 16:30–18:00 D415, So 30. 11. 16:30–18:00 D415, 18:10–19:40 D415, R. Dušek
Předpoklady
MAX_KOMBINOVANYCH ( 48 ) && MAX_PREZENCNICH ( 35 )
Znalosti kurzu OCN.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Cílem předmětu je osvojení základních principů a získání vědomostí o řízení obchodních firem, rozvoj ekonomického myšlení v aplikaci na problematiku obchodních operací.
Výstupy z učení
Po úspěšném absolvování předmětu student má základní poznatky o řízení maloobchodní prodejny, umí vypočítat zájmovou oblast a kupní potenciál obchodní jednotky, orientuje se v problematice obchodního sortimentu, obchodně-provozních operacích a je schopen analyzovat základní oblasti řízení maloobchodu. Student dále bude schopen aplikovat základní marketingové znalosti v obchodní činnosti, analyzovat hlavní podnikatelská rizika v této oblasti.
Osnova
  • 1. Obchodní podnikání, právní formy podnikání, role podniků v tržní ekonomice
  • 2. Řízení projektů v obchodním podnikání a řízení rizik v obchodním podnikání
  • 3. Územní strategie obchodních firem, metody územní analýzy, analýza zájmové oblasti
  • 4. Stavebně-technické řešení obchodních jednotek
  • 5. Dispoziční řešení obchodní jednotky a řízení pohybu zboží
  • 6. Řízení obchodního sortimentu, zásobování v maloobchodě
  • 7. Dispoziční řešení maloobchodní jednotky, merchandising a nákupní atmosféra
  • 8. Operativní řízení maloobchodní jednotky, metody řízení obsluhy
  • 9. Role značek v obchodním podnikání, privátní značky maloobchodníků, regionální značky
  • 10. Organizování a personální řízení v maloobchodních firmách
  • 11. Nákupní chování spotřebitele
  • 12. Marketing v obchodě a službách, marketingový výzkum
  • 13. Marketingová komunikace, specifika mezinárodního marketingu
Literatura
    povinná literatura
  • MULAČOVÁ, Věra, Petr MULAČ, Petra BEDNÁŘOVÁ, Lukáš KUČERA, Vendula SIMOTOVÁ a Marie SLABÁ. Obchodní podnikání ve 21. století. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2013. 520 s. ISBN 978-80-247-4780-4.
  • HAMMOND, Richard. Chytře vedená prodejna: Jak mít více zákazníků a větší tržby. 3. aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Grada Publishing, 2012. ISBN 978-80-247-4162-8.
    doporučená literatura
  • CIMLER, Petr a Dana ZADRAŽILOVÁ. Retail management. Praha: Management Press, 2008. 305 s. ISBN 978-80-7261-167-6.
Organizační formy výuky
přednáška
seminář
tutoriál
konzultace
Komplexní výukové metody
frontální výuka
skupinová výuka - kompetice
skupinová výuka - kooperace
skupinová výuka - kolaborace
projektová výuka
brainstorming
samostatná práce – individuální nebo individualizovaná činnost
Studijní zátěž
AktivitaPočet hodin za semestr
Prezenční formaKombinovaná forma
Příprava na přednášky2076
Příprava na seminář, cvičení, tutoriál27 
Příprava na závěrečný test3050
semestrální projekt4040
Účast na přednáškách52 
Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi1316
Celkem:182182
Podmínky testu
Písemný test
Informace učitele
Účast na výuce ve všech formách řeší samostatná vnitřní norma VŠTE (Evidence docházky studentů na VŠTE). Pro studenty prezenční formy studia je na kontaktní výuce, tj. vše kromě přednášek, povinná 70% účast. Attendance in lessons is defined in a separate internal standard of ITB (Evidence of attendance of students at ITB). It is compulsory, except of the lectures, for full-time students to attend 70 % lesson of the subjet in a semester.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2018, zima 2020, léto 2021.