NE_SEP Společenská odpovědnost a etika v podnikání

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
zima 2019
Rozsah
2/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. et doc. PaedDr. Mgr. Zdeněk Caha, Ph.D., MBA, MSc. (přednášející)
doc. PhDr. Ing. Jan Urban, CSc. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Ing. Jan Urban, CSc.
Katedra managementu – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Katedra managementu – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
NE_SEP/NE1: Ne 10. 11. 8:00–9:30 B1, 9:40–11:10 B1, So 16. 11. 9:40–11:10 E1, 11:25–12:55 E1, Z. Caha, J. Urban
NE_SEP/F01: Pá 9:40–11:10 N121, Z. Caha, J. Urban
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Předmět se zaměřuje na pochopení komplexní manažerské zodpovědnosti a etiky v podniku či jiné instituci v dlouhodobé perspektivě. Předmět představí etickou výzvu pro podnikatelské a manažerské prostředí. Výuka poskytne teoretické základy a východiska pro zodpovědné myšlení, metodiku i používané modely aplikované manažerské zodpovědnosti a etiky. Proces etického rozhodování je zasazen do patřičného filozofického rámce a porozumění jeho vývoje až po současnost. Výuka poskytne studentům východiska a kritéria pro zodpovědné etické chování v podniku pomocí moderních etických nástrojů, které jsou srovnatelné na mezinárodní úrovni. Výuka je zaměřena na schopnost rozlišování etických dilemat, postojů a jejich aplikaci v praxi.
Výstupy z učení
Po úspěšném absolvování předmětu student:
- rozumí etické příčině manažerských selhání českých a zahraničních firem,
- objasní dlouhodobý význam osobní zodpovědnosti manažera a podnikatele z pohledu hodnotového myšlení a etického rozhodování,
- popíše postavení podnikatelské a manažerské etiky v rámci ekonomických a společenských disciplín,
- vysvětlí základní etické kategorie a perspektivy managementu budující důvěru,
- identifikuje etická dilemata, rozdíly mezi zodpovědným a nezodpovědným jednáním při podnikatelském rozhodování a manažerském řízení s ohledem na jeho dlouhodobou udržitelnost a celospolečenský kontext,
- vyhodnotí vizi, poslání a strategii firmy z pohledu etické dimenze,
- implementuje etické principy do etického kodexu firmy,
- kriticky analyzuje systém a implementaci korporátních compliance programů,
- implementuje etické principy do vnitřních korporátních předpisů a tyto vytváří (včetně implementace a tvorby etických kodexů),
- orientuje se v oblasti trestněprávních dopadů a sankcí.
Osnova
  • Přednášky
  • 1. Ekonomika a morálka, podnikatelská etika, její vymezení a význam.
  • 2. Podnik a jeho odpovědnost ke „stakeholderům“.
  • 3. Společenská odpovědnost firem, udržitelné podnikání.
  • 4. Etický kodex organizace, jeho vymezení, význam a druhy.
  • 5. Témata etických kodexů.
  • 6. Tvorba a prosazování etických kodexů.
  • 7. Etické kodexy v praxi jednotlivých odvětví: srovnání a příklady.
  • 8. Etické řízení organizace a jeho nástroje, etické aspekty nadnárodních korporací.
  • 9. Etika v řízení lidských zdrojů.
  • 10. Neetické a protiprávní jednání, zneužívání obchodních informací a korupce.
  • 11. Corporate governance a compliance management.
  • 12. Fiduciární odpovědnost členů řídících a kontrolních orgánů společností.
  • 13. Trestní odpovědnost právnických osob.
Literatura
    povinná literatura
  • CAHA, Z. a J. URBAN, 2017. Etické řízení organizace. Od etického kodexu k etickému řízení. Lüdenscheid: RAM-Verlag. ISBN 978-3- 942303-53-8.
  • SEKNIČKA, P. a A. PUTNOVÁ, 2016. Etika v podnikání a hodnoty trhu. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5545-8.
  • URBAN, J., 2013. Řízení lidí v organizaci: Personální rozměr managementu. 2. rozš. vyd. Praha: Wolters Kluwer. ISBN 978-80-7357- 925-8.
    doporučená literatura
  • VÍTEK, J., 2012. Odpovědnost statutárních orgánů obchodních společností. Praha: Wolters Kluwer. ISBN 978-80-7357-862-6.
Organizační formy výuky
přednáška
tutoriál
Komplexní výukové metody
frontální výuka
skupinová výuka - kooperace
projektová výuka
brainstorming
kritické myšlení
samostatná práce – individuální nebo individualizovaná činnost
výuka podporovaná multimediálními technologiemi
Studijní zátěž
AktivitaPočet hodin za semestr
Prezenční formaKombinovaná forma
Prezentace11
Příprava na prezentaci55
Příprava na přednášky13 
Příprava na seminář, cvičení, tutoriál 40
Příprava na závěrečný test2323
Příprava seminární práce9 
Závěrečný test11
Účast na přednáškách26 
Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi 8
Celkem:7878
Metody hodnocení a jejich poměr
test - závěrečný 70 %
prezentace 10 %
seminární práce 20 %
Podmínky testu
Pro úspěšné splnění předmětu je nutné v~součtu dosáhnout z~průběžného a závěrečného hodnocení minimálně 70 % za níže stanovených podmínek. V~průběžném hodnocení lze získat 30 bodů tj. 30 %. V~závěrečném hodnocení lze celkem získat 70 bodů tj. 70 %. Celková klasifikace předmětu, tj. body za závěrečné hodnocení (70 - 0) + body z~průběžného hodnocení (30 - 0): A 100 – 90, B 89,99 – 84, C 83,99 – 77, D 76,99 – 73, E 72,99 – 70, FX 69,99 – 30, F 29,99 – 0.

Průběžné hodnocení: seminární práce – 20 bodů (tj. 20 %); prezentace seminární práce – 10 bodů (tj. 10 %)

Závěrečné hodnocení: Závěrečný test – 70 bodů (tj. 70 %)

Informace učitele
Účast na výuce ve všech formách řeší samostatná vnitřní norma VŠTE (Evidence docházky studentů na VŠTE). Pro studenty prezenční formy studia je na seminářích a cvičeních povinná 70% účast.
Účast na přednáškách je povinná. Pokud se student na přednášku nedostaví je povinen se vyučujícímu omluvit a doložit svou nepřítomnost omluvenkou (např. lékařskou zprávou apod.) nejpozději následující den, kdy absence vznikla.
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023, zima 2024.