M_URE Účetnictví a reporting

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
zima 2016
Rozsah
2/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Ing. Simona Hašková, Ph.D. (přednášející)
Ing. Romana Kušnirová, DiS., PhD. (cvičící)
Garance
doc. Ing. Zuzana Rowland, MBA, PhD.
Studijní oddělení, CŽV, U3V – Prorektor pro studium – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Studijní oddělení, CŽV, U3V – Prorektor pro studium – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Předpoklady
OBOR(CAP)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Předmět definuje výkonnost společnosti z finančního a nefinančního hlediska a dále seznamuje studenty s možnostmi datové a softwarové podpory podnikového reportingu. Cílem předmětu je seznámení studenta s pojmem reporting a základními principy tohoto konceptu. Výuka bude stavět na elementárních účetních znalostech. Absolvent předmětu bude chápat pojem reporting, bude schopen z informací a ukazatelů charakterizujících činnost společnosti vytvořit komplexní avšak jednoduchý a přehledný reportingový systém informací.
Osnova
  • Úvod do reportingu, postavení a role controllera v podniku
  • Manažerské účetnictví, strategicky orientované manažerské účetnictví
  • Systém výkazů pro řízení podniku, měření zisku a řízení zisku
  • Náklady, jejich klasifikace, evidence, funkce a metody kalkulace
  • Plánování, rozpočtování a rozpočet
  • Kontrola, zjišťování odchylek, jejich analýza a interpretace
  • Pravidla tvorby kvalitních reportů
  • Reporting dle vnitropodnikových útvarů a reporting dle výkonů
  • Balanced Scorecard, Key Performace Indicator, Key Result Indicator
  • Finanční výkonnost a její principy
  • Reporting finanční výkonnosti
  • Nefinanční výkonnost a její principy
  • Reporting nefinanční výkonnosti
Literatura
    povinná literatura
  • HAVLÍČEK, Karel. Management & controlling : malé a střední firmy. 1st Published by. Praha: VŠFS, 2011. ISBN 978-80-7408-056-2.
  • VÁCHAL, Jan a kol. Podnikové řízení. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4642-5.
  • GLOGAR, Alois. Marketingové plánování, controlling a audit. Zlín: UTB, 2006. ISBN 978-80-731-8401-8.
    doporučená literatura
  • TRUNEČEK, J. a kol. Management v informační společnosti. 2nd. Edition. Praha: VŠE, 2004. ISBN 80-7079-201-9.
  • TRUNEČEK, J. Systémy řízení podniku ve společnosti znalostí. Praha: VŠE, 2001. ISBN 80-245-0246-1.
  • VEBER, J. a kol. Management, základy prosperita, globalizace. Praha: Management Press, 2007. ISBN 978-80-7261-029-7.
  • LANG, H. Manažerské účetnictví: Teorie a praxe. Praha: C. H. Beck, 2009. ISBN 80-7179-419-8.
  • HNILICA, J., J. FOTR. Aplikovaná analýza rizika ve finančním managementu a investičním rozhodování. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2560-4.
Organizační formy výuky
seminář
tutoriál
Komplexní výukové metody
frontální výuka
Studijní zátěž
AktivitaPočet hodin za semestr
Prezenční formaKombinovaná forma
Příprava na přednášku3349
Příprava na závěrečnou zkoušku3249
Účast na přednáškách39 
Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi 6
Celkem:104104
Metody hodnocení a jejich poměr
zkouška - ústní 100 %
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2018, zima 2020, léto 2022.