ZP_SOC Sociologie

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
zima 2014
Rozsah
0/0. 5 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Alena Hricová, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Helena Kolářová
Studijní oddělení, CŽV, U3V – Prorektor pro studium – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Studijní oddělení, CŽV, U3V – Prorektor pro studium – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ZP_SOC/CCV: Ne 9. 11. 8:15–9:45 B4, 9:55–11:25 B4, 11:35–13:05 B4, 13:10–14:40 B4, 14:45–16:15 B4, A. Hricová
Předpoklady
OBOR(CAP)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: obor (CAP)
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Cílem předmětu je zprostředkovat studentům základní znalosti z oboru sociologie, přičemž v kurzu bude postižena široká škála témat. Od základních sociologických pojmů a vývoje sociologie a sociologických paradigmat, přes základy sociologického výzkumu se kurz dostane až ke specializovaným disciplínám jako je sociologie vzdělávání a sociologie práce.
Po absolvování předmětu:
- má student přehled v základních sociologických pojmech, zná historii, etapy vývoje a paradigmata v sociologii;
- si student osvojí znalosti o pluralitách a sociálních skupinách, jejich struktuře a dynamice včetně souvisejících jevů a doprovodných procesů;
- si student uvědomuje provázanost mezi společností a jejím okolím student ovládá základy sociologického výzkumu;
- se student orientuje v sociologických disciplínách jako je sociologie vzdělávání a sociologie práce a dalších.
Osnova
  • 1. Úvod do předmětu Sociologie – sociologie jako věda o společnosti, předmět sociologického zkoumání, sociologické disciplíny, vývojové etapy sociologie;
  • 2. Základní sociologická paradigmata, vztah teoretického a empirického poznávání v sociologii, funkce sociologie;
  • 3. Plurality a sociální skupiny – podoby sociálních seskupení, sociální kategorie a agregáty, moderní a tradiční komunity, sociální skupiny a jejich znaky, třídění sociálních skupin, struktura skupiny a související pojmy (role, status, prestiž, pozice);
  • 4. Hodnoty, normy a kontrola v sociálních skupinách, deviace a sociální patologie, potřeby a zájmy;
  • 5. Morálka, zvyky, obyčeje, náboženství, právo, kultura, móda a životní styl v sociologické perspektivě;
  • 6. Socializace jako celoživotní proces – sféry, obsahy socializace ve vývojových etapách člověka, socializační determinanty, mechanizmy socializace;
  • 7. Rodina z pohledu sociologie – funkce rodiny, socializace v prostředí rodiny, různé podoby rodiny, Bernsteinova teorie jazykového kódu, teorie kulturního kapitálu
  • 8. Biologická determinace člověka ve vztahu k sociologii, vlivy přírody na vývoj společnosti, vývojové typy společností, demografické, geografické a ekologické faktory, lokání společenství, sociologie města a venkova;
  • 9. Komunikace jako proces – prvky a činitelé, verbální a nonverbální komunikace;
  • 10. Základy sociologického výzkumu I – metodologie, příprava výzkumu, sběr dat;
  • 11. Základy sociologického výzkumu II – vyhodnocování výsledků výzkumu, závěr výzkumu a etika sociologického výzkumu;
  • 12. Sociologie vzdělávání – historické souvislosti a vývoj k současnosti, celoživotní vzdělávání, sociologie školy, sociologie vědění;
  • 13. Sociologie práce a volného času – podoby práce a volného času z pohledu sociologie v tradiční a moderní společnosti, sociologie organizace.
Literatura
  • BERGER, P. L. Pozvání do sociologie: humanistická perspektiva. 3. vyd. Brno: Společnost pro odbornou literaturu - Barrister & Principal, 2007, 194 s. ISBN 978-80-87029-10-7
  • GIDDENS, A. Sociologie. 1. vyd. Praha : Argo, 1999. ISBN 80-7203-124-4
  • HAVLÍK, R. Úvod do sociologie. 1. vyd. Praha : Univerzita Karlova, vydavatelství Karolinum, 1992. ISBN 80-7066-615-3
  • MERTON, R. K. Studie ze sociologické teorie. 2. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 2007, 276 s. ISBN 978-80-86429-70-0.
  • HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 3. vyd. Praha: Portál, 2012, 407 s. ISBN 978-80-262-0219-6.
  • MAŘÍKOVÁ, H.; PETRUSEK, M.; VODÁKOVÁ, A. aj. Velký sociologický slovník. 1. a 2. svazek. 1. vyd. Praha : Univerzita Karlova, vydavatelství Karolinum, 1996. ISBN 80- 7184-311-3
  • PETRUSEK, M. Základy sociologie. 1. vyd. Praha : Akademie veřejné správy, 2009. ISBN 978-80-87207-02-4
  • RIESMAN, David. Osamělý dav: studie o změnách amerického charakteru : zkrácené a revidované vydání. 2. vyd., V Kalichu 1. Praha: Kalich, 2007, 345 s. ISBN 978-80-7017- 062-5.
  • REICHEL, J. Kapitoly systematické sociologie. 2., přeprac. a dopl. vyd. (v Grada Publishing 1. vyd.). Praha : Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-2594-9
  • BOURDIEU, P. Teorie jednání. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1998, 179 s. ISBN 80-7184-518-3
  • FROMM, E. Strach ze svobody. Vyd. 1. Praha: Naše vojsko, 1993, 158 s. ISBN 80-206- 0290-9
Organizační formy výuky
přednáška
seminář
Komplexní výukové metody
e-learning
Studijní zátěž
AktivitaPočet hodin za semestr
Prezenční formaKombinovaná forma
Příprava na seminář, cvičení, tutoriál30 
Příprava na závěrečný test20 
Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi15 
Celkem:650
Metody hodnocení a jejich poměr
test - závěrečný 100 %
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2014, léto 2015, zima 2015, léto 2016.