ZP_PKO Pedagogická komunikace

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
zima 2014
Rozsah
0/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PaedDr. Ivana Bečvářová (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D.
Studijní oddělení, CŽV, U3V – Prorektor pro studium – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Studijní oddělení, CŽV, U3V – Prorektor pro studium – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ZP_PKO/CCV: So 1. 11. 12:20–13:55 D515, 13:55–15:30 D515, Ne 2. 11. 8:15–9:45 B3, 9:55–11:25 B3, 11:35–13:05 B3, I. Bečvářová
Předpoklady
OBOR(CAP)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: obor (CAP)
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Cílem předmětu je osvojit si teoretické poznatky o mezilidské komunikaci a učit se aplikovat je v modelových situacích. Po úspěšném absolvování předmětu je student schopen definovat základní pojmy sociální komunikace (komunikační proces, komunikační kanály, sdělení). Dokáže vysvětlit hlavní prvky rétorických dovedností (péče o hlas, výslovnost, hlasovou a slovní dynamiku). Umí identifikovat v pedagogické praxi používané nástroje verbální i neverbální komunikace a vysvětlit podstatu komunikačních dovedností s přihlédnutím ke kontextu jejich uplatnění v různých oborech lidské činnosti. Rovněž dokáže posoudit účel jednotlivých komunikačních strategií v návaznosti na vazbu pedagogické komunikace, jejího obsahu, pravidel, se vztahem a vazbou na výchovně vzdělávací cíle, organizační formy a vyučovací metody, na čas a prostor. Student umí rozlišit manipulativní a nemanipulativní (asertivní) způsoby chování ve skupinové a párové komunikaci.
Osnova
  • Mezilidská komunikace z historického hlediska: z pohledu psychologie a filosofie;
  • Sociální kontext komunikace, kontextové modality, socializace. Vnitřní kontext, vztahové vzorce a sociální stereotypy. Modely komunikace;
  • Rétorské předpoklady a dovednosti, jak trénovat rétoriku. Nácvik pohotovosti, rychlosti (tempa), slovní a hlasové dynamiky, přesvědčivosti;
  • Slovní komunikace, implicitní a explicitní sdělování; denotace, konotace. Druhy veřejného projevu, jeho příprava. Rozhovor, přednáška, schůze, porada. Dysfunkční komunikace a poruchy verbální komunikace. Tradiční komunikační kanály;
  • Pedagogická komunikace v interakci učitel – žák;
  • Komunikace v nových technologických podmínkách - učitel - facilitátor, učící a učící se;
  • Sociálně psychologický pohled na verbální a nonverbální komunikaci;
  • Paralingvistické aspekty řeči;
  • Komunikační šumy, ovlivňování posluchačů a dovednost naslouchat;
  • Pojetí výuky a adekvátní způsob komunikace (např. navázání kontaktu, kladení různě náročných otázek a učebních úloh, adekvátní reagování na chybné výkony žáků, stimulace aktivity, samostatnosti a tvořivosti ve výuce apod.);
  • Význam komunikativní kompetence učitele (pedagogické pozorování);
  • Integrace dosud získaných poznatků a osvojených dovedností do činností se žáky. Videonahrávka (mikrovyučování);
  • Sebereflexe komunikační kompetence (analýza poznatků a zkušeností z praxe, konfrontace znalostí z praxe).
Literatura
    doporučená literatura
  • KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál 1996. ISBN 80-7178-965-8
  • GAVORA, P. Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido, 2005. ISBN 80-7315-104-9
  • HARTLEY, M. Řeč těla v praxi. Praha: Portál, 2008. ISBN 80-7178-844-9
  • ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001, s. 656. ISBN: 80-7178-463-X
  • HÖFLEROVÁ, E., KROHE, P. Komunikační dovednosti. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2003. ISBN 80-7042-287-4.
  • KARNSOVÁ, M.: Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem. Praha, Portál 1995.
  • GAVORA, P. Pedagogická komunikácia v základnej škole. 1. vyd. Bratislava: Veda, 1988. 248 s. Bez ISBN.
  • ERNEKER, J. Základy komunikace. 1. vyd. České Budějovice: Vysoká škola evropských a regionálních studií, 2004. 64 s. ISBN 80-86708-02-0
  • DINKMEYER, D., McKAY, G. D. Step. Efektivní výchova krok za krokem. Praha, Portál 1996
  • KLAPETEK, M. Komunikace, argumentace, rétorika. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2652-6.
  • KOHOUT, J.: Rétorika. Umění mluvit a jednat s lidmi. Praha, Managment press 1996
Organizační formy výuky
seminář
Komplexní výukové metody
skupinová výuka - kooperace
brainstorming
učení v životních situacích
Studijní zátěž
AktivitaPočet hodin za semestr
Prezenční formaKombinovaná forma
Příprava na seminář, cvičení, tutoriál 20
Příprava na závěrečný test 20
Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi 10
Celkem:050
Podmínky testu
Podmínkou je splnění tří částí: Aktivní účast a plnění úkolů v~seminářích. Splnění jednoho praktického úkolu (mikrovyučování). Studium dvou publikací z~oboru (zpracování požadovanou formou).
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2013, léto 2014, léto 2015, zima 2015, léto 2016, zima 2016, léto 2018, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023.