MRS Marketing in civil engineering

Institute of Technology and Business in České Budějovice
winter 2012
Extent and Intensity
2/1. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Ing. Jiří Vlk (lecturer)
Ing. Jiří Vlk (seminar tutor)
Guaranteed by
Ing. František Konečný, Ph.D.
Department of Human Resource Management – Faculty of Corporate Strategy – Rector – Institute of Technology and Business in České Budějovice
Timetable of Seminar Groups
MRS/P01: Fri 14:45–16:15 B2, J. Vlk
MRS/S01: each even Friday 16:20–17:50 A5, J. Vlk
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
Course objectives supported by learning outcomes
The graduate will be able to:
- understand and explain the position of the marketing in compenies,
- made a easy marketing analysis of the intern and extern marketing environment in the civil engineering;
- made a basic analysis of the marketplace and target groups in the civil engineering;
- describe and explain the meaning of marketing mix-elements for the business strategy;
- made a easy strategy marketing target;
- form a easy marketing budget;
- characterize principles of the management by marketing targets.
Syllabus
  • 1. Charakteristika, vymezení, vývoj a význam marketingu, postavení v podniku

  • 2. Podnikatelské koncepce a význam pro marketing

  • 3. Hlavní pojmy používané v marketingu

  • 4. Strategický řídící proces a jeho uplatnění ve stavebnictví

  • 5. Marketingové plánování a marketingové plány

  • 6. Situační analýza, STEP faktory, trh a tržní segmenty, potenciál trhu a potenciál zákazníků, SWOT analýza

  • 7. Stanovení marketingových cílů

  • 8. Marketingové strategie a taktiky. Jejich výběr a užití na trhu staveb, marketingový mix

  • 9. Plán prodeje a plán nákladů, marketingový rozpočet

  • 10. Modelování a prognózování

  • 11. Cílové skupiny ve stavebnictví, nákupní chování, obchodní politika

  • 12. Řízení a kontrola

  • 13.Současné trendy v marketingu stavebnictví

Literature
    required literature
  • PLESKAČ J., SOUKUP L.. Marketing ve stavebnictví.Grada, Praha, 2001. ISBN 80-247-0052-2
  • KOTLER PHILIP. Marketing a management.. Grada, Praha, 2007. ISBN 978-80-247-1359-5
    recommended literature
  • HORÁKOVÁ, H. Strategický marketing. Grada, Praha, 2003. ISBN 80-247-0447-1
  • KOTLER, P., ARMSTRONG, G. Marketing . Praha, Grada, 2007. ISBN 80-247-0513-3
  • VLK, Jiří. Marketing ve stavebnictví : studijní opora pro kombinované studium. 1. vyd. České Budějovice: Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích, 2011, 132 pp. ISBN 978-80-87278-88-8. info
Forms of Teaching
Lecture
Seminar
Teaching Methods
Frontal Teaching
Group Teaching - Cooperation
Student Workload
ActivitiesNumber of Hours of Study Workload
Daily StudyCombined Study
Preparation for Seminars, Exercises, Tutorial13 
Preparation for the Final Test26 
skupinová seminární práce (in Czech)26 
Attendance on Lectures26 
Attendance on Seminars/Exercises/Tutorial/Excursion13 
Total:1040
Assessment Methods and Assesment Rate
Exam – oral 20 %
Test – final 50 %
Project – group 20 %
Data Analysis 10 %
Exam conditions
group project, final test, oral exam, data analysis Points respond to percentage allocation of activities in the Assesment Rate. Evaluation Scale:

A: 100 - 95

B: 94 - 90

C: 89 - 80

D: 79 - 70

E: 69 - 60

FX: 59 - 30

F: 29 - 0

Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Winter 2010, summer 2011, winter 2011, summer 2012, summer 2013, winter 2013, summer 2014, winter 2014, summer 2015, winter 2015, winter 2016, summer 2017, winter 2017, summer 2019, summer 2021.
  • Enrolment Statistics (winter 2012, recent)
  • Permalink: https://is.vstecb.cz/course/vste/winter2012/MRS