ETP Etika v podnikání

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
zima 2012
Rozsah
0/2. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Miroslav Somr, CSc., DrSc. (cvičící)
Ing. Ladislav Šolc, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Miroslav Somr, CSc., DrSc.
Katedra řízení lidských zdrojů – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ETP/S01: každé sudé úterý 8:15–9:45 D416, každé sudé úterý 9:55–11:25 D416, M. Somr
ETP/S02: Út 8:15–9:45 A2, L. Šolc
Předpoklady
FORMA(P)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 98 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/98, pouze zareg.: 0/98
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit studenta s vývojem, základními aspekty a faktory podnikatelské etiky. Po úspěšném absolvování předmětu student je schopen provádět komparaci současných přístupů v oblasti transformace,dokáže analyzovat faktické údajů o etickém chování podniků a jejich manažerů.Student aplikuje poznatky v praxi, modifikuje etické chování manažerů jako stimul společenské prestiže, ekonomické stability a prosperity podnikatelských subjektů.
Osnova
  • 1. Úvod do metodiky předmětu a základní pojmy.
  • 2. Historie a součastnost podnikatelské (manažerské) etiky.
  • 3. Požadavky na etické chování manažerů a jeho překlady
  • 4. Základy společenského, etického chování, vztah profesní a podnikatelské etiky.
  • 5. Základní modely etického rozhodování.
  • 6. Etika v personální a finanční oblasti. 7. Etika v obchodním jednání.
  • 8. Společenská odpovědnost manažerů. 9. Teorie stakeholders x shareholders.
  • 10. Etické kodexy a etický výcvik.
  • 11. Etické chování v různým podnikatelských oborech.
  • 12. Etické výzvy dnešku, profesní svazy a etické spolky - prosazování etických principů.
  • 13. Good ethics - good business (diskuzní fórum s kolegy s kateder a odborníky z praxe).
Literatura
    povinná literatura
  • ROLNÝ, J. Etika v podnikatelské strategii, Albert, Boskovice, 1998
  • Steimann, H., Löhr, A., Základy podnikatelské etiky, Victoria publishing, 1955
  • BOHATÁ, M. Základy hospodářské etiky, VŠE, Praha 1997
  • BLÁHA, J. Managerská etika, Management press, Praha 2003
Organizační formy výuky
seminář
konzultace
Komplexní výukové metody
frontální výuka
skupinová výuka - kooperace
partnerská výuka
kritické myšlení
Studijní zátěž
AktivitaPočet hodin za semestr
Prezenční formaKombinovaná forma
Příprava na referát20 
Příprava na seminář, cvičení, tutoriál14 
Příprava na závěrečný test18 
Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi26 
Celkem:780
Metody hodnocení a jejich poměr
test - závěrečný 50 %
referát 50 %
Podmínky testu
Test je nutné napsat na 75%.
Informace učitele
U prezenční formy je podmínkou 70% docházka.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2010, léto 2011, zima 2011, léto 2012, léto 2013, zima 2013, léto 2014, zima 2014, léto 2015, zima 2015, léto 2016, zima 2016, léto 2018, léto 2021.