VŠTE:Z_DID_an Didaktika - Informace o předmětu
Z_DID_an Didaktika
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicíchléto 2025
- Rozsah
- 0/0/0. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Ing. Iveta Kmecová, PhD. (cvičící)
- Garance
- Ing. Iveta Kmecová, PhD.
Katedra řízení lidských zdrojů – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- Z_DID_an/D01: So 1. 3. 14:50–16:20 E6, 16:30–18:00 E6, So 15. 3. 8:00–9:30 E6, 9:40–11:10 E6, So 29. 3. 8:00–9:30 E4, 9:40–11:10 E4, I. Kmecová
- Předpoklady
- PROGRAM(DPS)
Nejsou požadovány. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
- Studující po absolvování předmětu umí systematizovat poznatky z obecné didaktiky, dokáže ukázat i aplikovat jejich význam v pedagogické praxi. Studující jsou schopni rozvíjet samostatné didaktické myšlení, umí pochopit didaktiku z hlediska vývoje, změn a pedagogických inovací.
- Výstupy z učení
- Po úspěšném absolvování předmětu studující
- rozumí předmětu obecné didaktiky a vyučovacího procesu;
- umí popsat základní prvky didaktického systému;
- umí formulovat specifické cíle ve vyučovacím procesu;
- zná organizační formy vyučování;
- umí klasifikovat vyučovací metody z různých hledisek
- zná materiální prostředky vyučování
- zná kompetence učitele pro zabezpečení efektivního vyučovacího procesu - zná didaktické zásady vyučovacího procesu a jejich uplatňování v pedagogické praxi - Osnova
- 1. Didaktika jako vědní disciplína. Vztah obecné didaktiky a oborových didaktik. Vyučovací proces.
- 2. Koncepce vyučování v pojetí J. F. Herbarta. Koncepce vyučování v pojetí J. Deweye.
- 3. Systém vyučovacích metod v celistvém pojetí vyučovacího procesu.
- 4. Vztah učitele a žáka.
- 5. Učitelské kompetence. Osobnost učitele, didaktické dovednosti učitele, vzájemný vztah učitele a žáků ve vyučovacím procesu.
- 6. Didaktická transformace učiva. Učivo a jeho výběr, funkce cíle ve vyučovacím procesu. Uspořádání učiva v pedagogických dokumentech. Didaktická analýza učiva.
- 7. Cíl výuky. Příprava na vyučovací hodinu.
- 8. Organizační formy vyučování.
- 9. Evaluace jako nedílná součást vyučování.
- 10. Didaktické prostředky a moderní didaktická technika v procesu vyučování.
- 11. Hodnocení a reflexe ve výuce.
- 12. Pedagogické inovace v současné škole.
- Literatura
- KALHOUS, Z., 2009. Školní didaktika. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-571-4.
- ČAPEK, r., 2015. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnotících metod. Praha: Grada Publishing. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3450-7.
- PRŮCHA, J. 2017., Moderní pedagogika. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1228-7.
- PODLAHOVÁ, L. et al., 2012. Didaktika pro vysokoškolské učitele. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4217-5.
- ZORMANOVA, L. 2014. Obecná didaktika. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4590-9.
- Organizační formy výuky
- seminář
konzultace - Komplexní výukové metody
- frontální výuka
skupinová výuka - kooperace
výuka podporovaná multimediálními technologiemi
- Metody hodnocení a jejich poměr
- test - závěrečný 100 %
- Podmínky testu
- V~závěrečném hodnocení lze celkem získat 100 bodů, tj. 100 %. Celková klasifikace předmětu, tj. body za závěrečné hodnocení (100 – 0): A 100 – 90, B 89,99 – 84, C 83,99 – 77, D 76,99 – 73, E 72,99 – 70, FX 69,99 – 30, F 29,99 – 0.
- Informace učitele
- V případě nesplnění povinné docházky, bude nutno vypracovat "kompenzační práci" dle pokynů vyučujícího předmětu.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.vstecb.cz/predmet/vste/leto2025/Z_DID_an