Z_PPX_an Pedagogická praxe

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
léto 2024
Rozsah
0/0/0. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Iveta Kmecová, PhD. (cvičící)
doc. et doc. PaedDr. Mgr. Zdeněk Caha, Ph.D., MBA, MSc. (pomocník)
Garance
Ing. Iveta Kmecová, PhD.
Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Studijní oddělení, CŽV, U3V – Prorektor pro studium – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
Z_PPX_an/D01a: So 9. 3. 8:00–9:30 E4, 9:40–10:25 E4, I. Kmecová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Cílem předmětu je zprostředkovat studujícím základní znalosti z oboru pedagogické praxe, přičemž součástí kurzu pedagogická praxe, budou i přednášky potřebné k přípravě a úspěšnému zvládnutí pedagogické praxe. Studující bude uveden do problematiky pedagogické praxe prostřednictvím náslechů (hospitací) ve zvolené střední škole v celkové hodinové dotaci 5 hodin, následně zrealizuje 5 samostatných výstupů – odučí pět vyučovacích hodin na konkrétní odborné střední škole.
Výstupy z učení
V průběhu a na závěr pedagogické praxe:
Studující k zápočtu předloží pedagogický deník, který bude obsahovat: přípravy všech vyučovacích hodin, jejich závěrečné reflexe a hospitační záznamy (z náslechů i výuky).
Student po absolvovaní předmětu umí plánovat a zpracovat projekt na vyučovací hodinu, umí vytvořit si písemní přípravu na vyučování a umí aplikovat teoretické poznatky do pedagogické praxe.
Osnova
  • 3 hodiny:  Pedagogická praxe – součást profesní přípravy – cíle a organizace pedagogické praxe.  Rozvíjení profesních kompetencí v průběhu pedagogické praxe – klíčové kompetence studujících pedagogického minima.  Plánování, realizace a reflexe procesu výuky.  Příprava učitele na výuku – kroky projektování výuky.  Vyučovací hodina – klasifikace vyučovacích hodin, projektování vyučovací hodiny.  Sebereflexe v procesu pedagogické praxe – vymezení pojmu sebereflexe, podmínky realizace sebereflexe, metody a techniky sebereflexe.  Dotazník studenta/ky / učitele/ky při pedagogické praxi (hospitační záznam učitele). 6 hodin:  5 hodin – Náslech (hospitace) ve zvolené odborné střední škole  1 hodina – zpětná vazba formou diskuse 6 hodin:  výuka pěti vyučovacích hodin ve zvolené odborné střední škole  1 hodina – zpětná vazba
Literatura
  • KRAMÁREKOVÁ, H. et al., 2016. Pedagogická prax. Nitra: UKF. ISBN 9788055810720.
  • BAJTOŠ, J., 2013. Didaktika vysokej školy. Bratislava: Iura Edition. ISBN 978-80-8078-652-6.
  • MAZÁČOVÁ, N., 2014. Pedagogická praxe. Praha: Univerzita Karlova v Praze. ISBN 978-80-7290-673-4.
  • ČAPEK, r., 2015. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnotících metod. Praha: Grada Publishing. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3450-7.
  • BAJTOŠ, J. a R. OROSOVÁ, 2011. Mikrovyučovanie v pregraduálnej príprave učiteľov. Košice: Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach. ISBN 978-80-7097-914-3.
Organizační formy výuky
seminář
odborná praxe
konzultace
Komplexní výukové metody
frontální výuka
skupinová výuka - kooperace
kritické myšlení
výuka podporovaná multimediálními technologiemi
Podmínky testu
Naplnění úkolů z~pedagogické praxe 100 %: - absolvování 5 náslechů na zvolené střední odborné škole a vypracování hospitačních záznamů 20 % - odučení 5 vyučovacích hodin na zvolené střední odborné škole, vypracování sebehodnotících dotazníků a odevzdání potvrzených hospitačních záznamů učitele nebo zástupce školy kde se praxe realizuje) 60 % - odevzdání pedagogického deníku 20 %
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2022, léto 2023, zima 2023, zima 2024, léto 2025.