VŠTE:Z_DOE_an Didaktika odborných předmětů e - Informace o předmětu
Z_DOE_an Didaktika odborných předmětů ekonomických
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicíchléto 2024
- Rozsah
- 0/0/0. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Ing. Iveta Kmecová, PhD. (cvičící)
- Garance
- Ing. Iveta Kmecová, PhD.
Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Studijní oddělení, CŽV, U3V – Prorektor pro studium – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- Z_DOE_an/D01a: Ne 10. 3. 12:10–12:55 E4, 13:05–14:35 E5, 14:50–16:20 E5, 16:30–18:00 E5, So 23. 3. 8:00–9:30 E4, 9:40–11:10 E4, 11:25–12:55 E4, 13:05–14:35 E4, I. Kmecová
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
- Cílem předmětu je získání odborných teoretických znalostí a praktických dovedností v oblasti didaktiky odborných předmětů ekonomických, přípravy na výuku a didaktické zpracování určených témat.
- Výstupy z učení
- Po úspěšném absolvování předmětu studující
- osvojí si realizační, diagnostické, reflektivní pedagogické kompetence;
- umí na základě poznání základních didaktických principů vymezovat specifické cíle pro konkrétní témata, vybrat základní a rozšiřující učivo, vytvořit strukturu učiva, vypracovat tematický plán vybraného předmětu;
- umí vybrat optimální nemateriální a materiální vyučovací prostředky a posoudit vhodnost výběru vzhledem ke konkrétní situaci;
- umí si připravit vzorovou přípravu na vyučovací hodinu;
- jsou schopni navrhnout možnosti, jak zvýšit kvalitu výuky. - Osnova
- Osnova přímé výuky
- 1. Didaktika ekonomických předmětů (charakteristika pojmu, vznik a vývoj didaktiky, předmět zkoumání a vztah didaktiky ekonomických předmětů k ostatním vědním disciplínám).
- 2. Definice cíl. Obecné a specifické cíle. Význam a postavení cílů ve výuce. Uspořádání výukových cílů, vymezování cílů, vymezování specifických cílů, požadavky.
- 3. Základní pedagogické dokumenty.
- 4. Učivo ekonomických předmětů. Didaktická transformace, základní, rozšiřující a kmenové učivo, základní struktura učiva. Didaktická analýza učiva zvoleného tématu.
- 5. Uspořádání učiva ekonomických předmětů. Modulární uspořádání učiva. Typy kurikula. Standardy.
- 6. Osobnost učitele ekonomických předmětů. Kvalifikační předpoklady, odborná a pedagogická způsobilost učitele ekonomických předmětů.
- 7. Plánování a příprava učitelovy práce. Tematický plán vyučovací hodiny.
- 8. Učební styly. Charakteristika učebních stylů, diagnostika učebních stylů a jejich vliv na zvyšování kvality učení a vyučování.
- 9. Vyučovací metoda, klasifikace vyučovacích metod, zdůvodnění výběru vyučovacích metod v závislosti na cílech a obsahu učiva.
- 10. Organizační forma vyučovacího procesu, rozdělení organizačních forem.
- 11. Současné koncepce vyučovacího procesu: problémové vyučování, projektové vyučování, kooperativní vyučování, teorie etapového vytváření rozumových operací, teorie algoritmů, systém dokonalého osvojení učiva (mastery learning), distanční vzdělávání apod.
- 12. Didaktické zásady a jejich aplikování ve vyučovacím procesu.
- 13. Učební pomůcky a didaktická technika ve vyučovacím procesu.
- 14. Kontrola a hodnocení výkonů žáků (definice, funkce hodnocení, metody a formy kontroly, nedostatky prověřování a hodnocení žáků, didaktické testy).
- 15. Didaktické zpracování zvoleného tématu vyučovací jednotky vybraného ekonomického předmětu (motivace, vyučovací cíl, základní pojmy, metodický rozbor vybrané témata vyučovací jednotky).
- Literatura
- ČAPEK, r., 2015. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnotících metod. Praha: Grada Publishing. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3450-7.
- PODLAHOVÁ, L. et al., 2012. Didaktika pro vysokoškolské učitele. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4217-5.
- STUCHLÍKOVÁ, I. et al., 2015. Oborové didaktiky: vývoj – stav – perspektivy. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-7769-0.
- KALHOUS, Z., 2009. Školní didaktika. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-571-4.
- PRŮCHA, J. 2017., Moderní pedagogika. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1228-7.
- Organizační formy výuky
- seminář
konzultace - Komplexní výukové metody
- frontální výuka
- Metody hodnocení a jejich poměr
- test - závěrečný 70 %
písemní příprava jedné vyučovací hodiny 30 % - Podmínky testu
- Průběžné hodnocení zpracování vzorové písemné přípravy jedné vyučovací hodiny pro zvolený odborný předmět – 30 bodů (tj. 30 %) Závěrečné hodnocení závěrečný test – 70 bodů (tj. 70 %) Pro úspěšné splnění předmětu je nutné v~součtu dosáhnout z~průběžného a závěrečného hodnocení minimálně 70 % za níže stanovených podmínek. V~průběžném hodnocení lze získat 30 bodů, tj. 30 %. V~závěrečném hodnocení lze celkem získat 70 bodů, tj. 70 %. Celková klasifikace předmětu, tj. body za závěrečné hodnocení (70 – 0) + body z~průběžného hodnocení (30 – 0): A 100 – 90, B 89,99 – 84, C 83,99 – 77, D 76,99 – 73, E 72,99 – 70, FX 69,99 – 30, F 29,99 – 0.
- Informace učitele
- V případě nesplnění povinné docházky, bude nutno vypracovat "kompenzační práci" dle pokynů vyučujícího předmětu.
- Statistika zápisu (léto 2024, nejnovější)
- Permalink: https://is.vstecb.cz/predmet/vste/leto2024/Z_DOE_an