VŠTE:MAE_s Makroekonomie - pro bakalářské - Informace o předmětu
MAE_s Makroekonomie - pro bakalářské studium
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicíchléto 2024
- Rozsah
- 2/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Ing. Filip Petrách, Ph.D. (cvičící)
Ing. Pavel Rousek, Ph.D. (cvičící)
Ing. Vendula Simotová (cvičící)
PhDr. Jaroslav Vlach (cvičící) - Garance
- Ing. Pavel Rousek, Ph.D.
Ústav znalectví a oceňování – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Ústav znalectví a oceňování – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- MAE_s/E4: Ne 10. 3. 8:00–9:30 E1, 9:40–11:10 E1, 11:25–12:55 E1, Ne 24. 3. 8:00–9:30 E1, 9:40–11:10 E1, 11:25–12:55 E1, Ne 7. 4. 14:50–16:20 E1, 16:30–18:00 E1, V. Simotová
MAE_s/G01: St 8:00–9:30 E1, F. Petrách
MAE_s/S01: St 9:40–11:10 E4, V. Simotová
MAE_s/S04: Čt 9:40–11:10 N006, V. Simotová
MAE_s/S05: Čt 11:25–12:55 N006, V. Simotová
MAE_s/S06: Čt 13:05–14:35 N006, J. Vlach
MAE_s/S08: St 11:25–12:55 E4, F. Petrách
MAE_s/S09: St 13:05–14:35 E4, F. Petrách - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
- Cílem předmětu je seznámit studenty se základními makroekonomickými kategoriemi, veličinami a modely - jako teoretického základu pro uplatnění v praxi.
- Výstupy z učení
- Absolvent předmětu:
- na základě průřezu ekonomickými dějinami dokáže definovat základní problémy makroekonomie jako teoretické vědní disciplíny,
- dokáže aplikovat makroekonomické proměnné a nástroje na příkladech aktuálního stavu hospodářské politiky (výpočet a měření makroekonomických agregátů, analýza inflace a trhu práce, interpretace monetární, fiskální, důchodové, zahraničně obchodní politiky apod.
- umí definovat základní makroekonomické kategorie,
- umí vysvětlit makroekonomickou rovnováhu na všech trzích,
- dokáže vhodně propojovat získané teoretické poznatky s reálnou praxí a aktivně je využít v dalších ekonomických disciplínách. - Osnova
- Přednášky:
- 1. Úvod do předmětu a dějin ekonomického myšlení.
- 2. Měření výkonnosti ekonomiky, produkt, důchod.
- 3. Agregátní nabídka a poptávka a její složky.
- 4. Modely makroekonomické rovnováhy a její poruchy.
- 5. Ekonomický růst a hospodářské cykly.
- 6. Inflace a cenové indexy.
- 7. Nezaměstnanost a trh práce.
- 8. Peněžní agregáty, rovnováha peněžního trhu, mezinárodní trh peněz.
- 9. Hospodářská politika státu, její cíle a účinnost.
- 10. Monetární politika.
- 11. Fiskální politika, důchodová politika.
- 12. Vnější ekonomická rovnováha, platební bilance.
- 13. Makroekonomická úloha státu, protekcionismus a integrace.
- Semináře:
- 1. Úvod do předmětu a dějin ekonomického myšlení.
- 2. Měření výkonnosti ekonomiky, produkt, důchod.
- 3. Agregátní nabídka a poptávka a její složky.
- 4. Modely makroekonomické rovnováhy a její poruchy.
- 5. Ekonomický růst a hospodářské cykly.
- 6. Inflace a cenové indexy.
- 7. Nezaměstnanost a trh práce.
- 8. Peněžní agregáty, rovnováha peněžního trhu, mezinárodní trh peněz.
- 9. Hospodářská politika státu, její cíle a účinnost.
- 10. Monetární politika.
- 11. Fiskální politika, důchodová politika.
- 12. Vnější ekonomická rovnováha, platební bilance.
- 13. Makroekonomická úloha státu, protekcionismus a integrace.
- Literatura
- povinná literatura
- JUREČKA, V., 2023. Makroekonomie. 4., aktualizované a rozšířené vydání. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-3635-3
- HOLMAN, R., 2016. Ekonomie. 6. vyd. Praha: C. H. Beck. ISBN 978-80-7400-278-6
- MANKIW, N. G., et al., 2024. Principles of Macroeconomics. Ninth Canadian Edition. Boston: Cengage Learning. ISBN 978-1-77474-028-6
- doporučená literatura
- SOUKUP, J., a kol. 2022. Makroekonomie. 4. aktualizované vydání. Praha: Management Press. ISBN 978-80-7261-596-4
- SMITH, A., 1776. Pojednání o podstatě a původu bohatství národů. Praha: Liberální institut. Dostupné z www: https://libinst.cz/wp-content/uploads/2017/04/Bohatstvi-narodu-Adam-Smith.pdf. ISBN 978-80-86389-60-8
- KRUGMAN, P. R. a R. WELLS, 2021. Macroeconomics. United States: Macmillan Learning. ISBN 978-1-31938-410-4
- Organizační formy výuky
- přednáška
seminář
tutoriál - Komplexní výukové metody
- frontální výuka
skupinová výuka - kooperace
brainstorming
kritické myšlení
samostatná práce – individuální nebo individualizovaná činnost
výuka podporovaná multimediálními technologiemi
- Studijní zátěž
Aktivita Počet hodin za semestr Prezenční forma Kombinovaná forma Příprava na průběžný test / esej 24 24 Příprava na seminář, cvičení, tutoriál 20 56 Příprava na závěrečný test/esej 34 34 Účast na přednáškách 26 Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi 26 16 Celkem: 130 130 - Metody hodnocení a jejich poměr
- test - závěrečný 70 %
esej 30 % - Podmínky testu
- Pro úspěšné splnění předmětu je nutné v~součtu dosáhnout z~průběžného a závěrečného hodnocení minimálně 70 % za níže stanovených podmínek. V~průběžném hodnocení lze získat 30 bodů tj. 30 %. V~závěrečném hodnocení lze celkem získat 70 bodů tj. 70 %. Celková klasifikace předmětu, tj. body za závěrečné hodnocení (70 - 0) + body z~průběžného hodnocení (30 - 0): A 100 – 90, B 89,99 – 84, C 83,99 – 77, D 76,99 – 73, E 72,99 – 70, FX 69,99 – 30, F 29,99 – 0.
Student prezenční formy studia je povinen na kontaktní výuce vč. přednášek splnit povinnou 70% účast. Pokud účast nebude splněná, bude student automaticky klasifikován „-“.
Studenti s~individuálním studijním plánem budou absolvovat závěrečný test, který bude přepočten na úroveň 0 až 100 bodů. Tito studenti jsou zároveň povinni informovat příslušného vyučujícího cvičení a domluvit se následně na termínu absolvování testu.
- Informace učitele
- Průběžné hodnocení bude realizováno následovně:
- studenti utvoří skupiny v počtu max. 3 studentů – rozdělení provedeme na prvním semináři včetně přidělení témat, u kombinované formy studia se studenti rozdělí sami
- délka prezentace cca 10 – 15 minut – bez ohledu na počet členů týmu
- počet slidů prezentace min. 10 – bez ohledu na počet členů týmu
- prezentace bude obsahovat reálná čísla z ekonomiky, nejlépe v časových řadách
- na semináři budou prezentovat vždy všichni členové týmu, pokud bude někdo z týmu chybět, prezentaci namluví
- v případě kombinované formy studia jsou parametry shodné s tím, že nebudou studenti fyzicky prezentovat, ale společně prezentaci namluví
- prezentace vloží studenti do odevzdávárny, jelikož v případě namluveného videa budou soubory pravděpodobně větší
Doplňkový studijní materiál: E-learning Podpora moderních trendů ve výuce s ohledem na Best practice - https://projectbestpractice.cz/cs/e-learning/ - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.vstecb.cz/predmet/vste/leto2024/MAE_s