zp_sop_a Sociální psychologie

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
léto 2023
Rozsah
0/0/0. 5 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Mgr. et Mgr. Blanka Borovková (cvičící)
Garance
Ing. Mgr. et Mgr. Blanka Borovková
Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Studijní oddělení, CŽV, U3V – Prorektor pro studium – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Cílem předmětu je poskytnout studentům přehled v oboru sociální psychologie a umožnit náhled na sebe a své okolí z pohledu sociálně psychologického myšlení. Obsahem kurzu jsou jak tradiční témata jako je psychologie osobnosti, komunikace či kognitivní psychologie, a stejně tak i zaměření na moderní aspekty sociální psychologie jako dovednosti v hodnocení výkonu a kompetencí anebo oblast osobního rozvoje.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu:
- se student orientuje v pojmech a procesech souvisejících se sociálními skupinami a osobností ve vztahu k sociální psychologii;
- má student přehled v oblasti sociální percepce, rozlišuje a uvědomuje si různorodost postojů a hodnot;
- student umí aplikovat poznatky z výukové socializace a komunikace a zvládání stresu;
- student zná metody různé hodnocení a má přehled v možnostech přístupu k osobnímu růstu
Osnova
  • 1. Úvod do předmětu Sociální psychologie – historie sociální psychologie, příbuzné disciplíny, hlavní teoretické přístup sociální psychologie;
  • 2. Sociální skupiny – typy, struktura a dynamika, status a role, normy, velké sociální skupiny a jejich kultura, davové chování, virtuální skupiny;
  • 3. Osobnost v sociální psychologii – osobnostní vlastnosti, typy osobnosti, chování, vedení lidí a leadership;
  • 4. Sociální percepce a interpretace sociální percepce, osobnostní percepce, percepční chyby;
  • 5. Postoje, hodnoty a jejich měření – vytváření postojů, změny postojů, centrální a periferní postoje, hodnoty a hodnocení;
  • 6. Výzkum v sociální psychologii – přehled základních metod a jejich aplikace;
  • 7. Výuková socializace – učivo, cíle výuky a práce s nimi, komplexní edukační péče (plán, proces, bariéry, standardy, osobnost učitele);
  • 8. Výuková komunikace – aktéři a činitelé komunikace, ovlivňování klimatu školní třídy, percepčně a interpretačně postojové interpretace učitele;
  • 9. Komunikační dovednosti – aktivní naslouchání, parafrázování, zpětná vazba, techniky vedení rozhovoru, asertivita, ovlivňování, paralingvistické a nonverbální aspekty komunikace;
  • 10. Hodnocení výkonu a kompetencí v reálných a modelových situacích – AC/DC, případová studie, hodnotící pohovory, 360° zpětná vazba;
  • 11. Odolnost vůči stresu a zvládání zátěžových situací;
  • 12. Sociometrie a její využití v sociálních skupinách;
  • 13. Osobní rozvoj – mentoring, supervize, koučink, learning by doing, vzdělávací plány.
Literatura
  • VÝROST, Jozef a Ivan SLAMĚNÍK. Aplikovaná sociální psychologie. Vyd. 1. Praha: Grada, 2001, 260 s. ISBN 80-247-0042-5
  • MUSIL, Jiří V. Sociometrie v psychologické kognici: nástroj sociální kompetence učitele. 1. vyd. Olomouc: Cyrilometodějská fakuta UP Olomouc, 2003, 363 s. ISBN 80-238-8935-4
  • HAYES, Nicky. Základy sociální psychologie. Vyd. 6. Praha: Portál, 2011, 166 s. ISBN 9788073679095
  • HELUS, Zdeněk. Sociální psychologie pro pedagogy. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 280 s. ISBN 978-80-247-1168-3
  • SURYNEK, Alois, Růžena KOMÁRKOVÁ a Eva KAŠPAROVÁ. Metody sociologického a sociálně psychologického výzkumu
  • HEWSTONE, Miles a Wolfgang STROEBE. Sociální psychologie: moderní učebnice sociální psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006, 769 s. ISBN 80-7367-092-5
  • HAYES, Nicky. Psychologie týmové práce: strategie efektivního vedení týmu. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 189 s. ISBN 80-7178-983-6
  • VYBÍRAL, Zbyněk. Psychologie lidské komunikace. 1. vyd. Praha: Portál, 2000, 263 s. ISBN 80-7178-291-2. 1. vyd. Praha: Vysoká škola ekonomická v Praze, 1999, 119 s. ISBN 80-7079-203-5
  • VÝROST, Jozef a Ivan SLAMĚNÍK. Sociální psychologie. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha: Grada, 2008, 404 s. ISBN 978-80-247-1428-8
  • NAKONEČNÝ, Milan. Sociální psychologie. Vyd. 2., rozš. a přeprac. Praha: Academia, 2009, 498 s. ISBN 978-80-200-1679-9
Organizační formy výuky
přednáška
seminář
Komplexní výukové metody
frontální výuka
skupinová výuka - kooperace
brainstorming
kritické myšlení
výuka podporovaná multimediálními technologiemi
Studijní zátěž
AktivitaPočet hodin za semestr
Prezenční formaKombinovaná forma
Příprava na seminář, cvičení, tutoriál 55
Příprava na závěrečný test 65
Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi 10
Celkem:0130
Metody hodnocení a jejich poměr
test - závěrečný 70 %
aplikace teoretických znalostí 30 %
Podmínky testu
Pro úspěšné splnění předmětu je nutné dosáhnout minimálně 70 % celkového hodnocení. Celková klasifikace předmětu: A 100 – 90, B 89,99 – 84, C 83,99 – 77, D 76,99 – 73, E 72,99 – 70, FX 69,99 – 30, F 29,99 – 0.
Informace učitele
Při neesplnění požadované docházky bude vyžadována kompenzační práce.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.vstecb.cz/predmet/vste/leto2023/zp_sop_a