SEP_s Společenská odpovědnost a etika podnikání

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
léto 2023
Rozsah
2/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. et doc. PaedDr. Mgr. Zdeněk Caha, Ph.D., MBA, MSc. (cvičící)
Ing. Mgr. et Mgr. Blanka Borovková (pomocník)
Mgr. Štěpánka Jenešová (pomocník)
Garance
doc. et doc. PaedDr. Mgr. Zdeněk Caha, Ph.D., MBA, MSc.
Katedra řízení lidských zdrojů – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Katedra řízení lidských zdrojů – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SEP_s/E2: So 25. 3. 8:00–9:30 B1, 9:40–11:10 B1, So 15. 4. 8:00–9:30 B1, 9:40–11:10 B1, Z. Caha
SEP_s/P01: St 9:40–11:10 B1, Z. Caha
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Cílem předmětu je, aby student pochopil přínos etického řízení a společensky odpovědného podnikání pro zvyšování hodnoty podniku. V souladu s tím je tak schopen na základě teoretických znalostí a rovněž znalostí best-pratice a mezinárodních standardů reportingu aplikovat zásady CSR a etického řízení do všech podnikových oblastí a procesů.
Výstupy z učení
Po úspěšném absolvování předmětu student:
1. rozumí principům společenské odpovědnosti ve všech podnikových oblastech,
2. umí aplikovat principy ekonomické, sociální, environmentální, etické a filantropické odpovědnosti v rámci podnikových procesů,
3. uvědomuje si přínos etického řízení a CSR a pro zvyšování hodnoty podniku,
4. zná nejlepší postupy (best-practice) pro aplikaci CSR a etického řízení v podnikové praxi, a to včetně způsobů reportingu a hodnocení CSR,
5. ovládá zásady tvorby a implementace etického kodexu a dalších nástrojů etického řízení.
Osnova
  • Přednášky:
  • 1. Vztah etiky a ekonomie, podnikatelská etika a její vývoj.
  • 2. Vymezení, principy a přínosy CSR.
  • 3. Oblasti CSR.
  • 4. Ekonomická a sociální odpovědnost firem.
  • 5. Environmentální, etická a filantropická odpovědnost firem.
  • 6. Etický program podniku.
  • 7. Základní nástroje etického programu organizace.
  • 8. Zásady tvorby a implementace etického kodexu organizace.
  • 9. Tvorba a implementace CSR koncepce ve firmě.
  • 10. Standardy a mezinárodní reporting CSR.
  • 11. Prezentace případových studií studentů – analýza CSR u konkrétní organizace.
  • 12. Prezentace případových studií studentů – analýza CSR u konkrétní organizace.
  • 13. Prezentace případových studií studentů – analýza CSR u konkrétní organizace.
Literatura
    povinná literatura
  • RASCHE, A., M. MORSING and J. MOON (eds.), 2017. Corporate Social Responsibility. Cambridge: Cambridge University Press. ISBN 9781107114876.
  • SEKNIČKA, P. a A. PUTNOVÁ, 2016. Etika v podnikání a hodnoty trhu. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5545-8.
  • CAHA, Z. a J. URBAN, 2017. Etické řízení organizace. Od etického kodexu k etickému řízení. Lüdenscheid: RAM-Verlag. ISBN 978-3-942303-53-8.
  • TETŘEVOVÁ, L. et al., 2017. Společenská odpovědnost firem společensky citlivých odvětví. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0285-3.
  • SHAW, W. H., 2016. Business ethics. 9th edit. [s. l.]: Wadsworth Publishing. ISBN 978-1305582088.
    doporučená literatura
  • POPAL, P., 2019. Small to Medium Sized Enterprises and Corporate Social Responsibility: The Role of International Networks. Abingdon: Routledge. ISBN 978-0367197650.
  • CAHA, Z. a J. URBAN, 2017. A Code of Ethics as an Organizational Management Tool and its Use in the Czech Republic. Lüdenscheid: RAM-Verlag. ISBN 978-3-94230350-7.
  • SCHARDING, T., 2018. This is Business Ethics. Hoboken: John Wiley & Sons. ISBN 9781119055044.
  • CRANE, A. et al., 2019. Business Ethics: Managing Corporate Citizenship and Sustainability in the Age of Globalization. Oxford: Oxford University Press. ISBN 9780198810070.
Studijní zátěž
AktivitaPočet hodin za semestr
Prezenční formaKombinovaná forma
Dílčí úkol/y1919
Prezentace11
Příprava na přednášky20 
Příprava na seminář, cvičení, tutoriál 38
Příprava na závěrečný test1212
Účast na přednáškách26 
Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi 8
Celkem:7878
Podmínky testu
Průběžné hodnocení: dílčí úkoly – 30 bodů (tj. 30 %) Závěrečné hodnocení: závěrečný test – 70 bodů (tj. 70 %) Pro úspěšné splnění předmětu je nutné v~součtu dosáhnout z~průběžného a závěrečného hodnocení minimálně 70 % za níže stanovených podmínek. V~průběžném hodnocení lze získat 30 bodů, tj. 30 %. V~závěrečném hodnocení lze celkem získat 70 bodů, tj. 70 %. Student prezenční formy studia je povinen na kontaktní výuce, tj. vše kromě přednášek, splnit povinnou 70% účast. Pokud účast nebude splněná, bude student automaticky klasifikován známkou „-“.
Informace učitele
Účast na výuce ve všech formách řeší samostatná vnitřní norma VŠTE (Evidence docházky studentů na VŠTE). Sledovaná docházka u přednášek prezenčního studia
Studenti s individuálním studijním plánem budou vykonávat z předmětu pouze 100 bodový závěrečný test ve zkouškovém období. Nicméně studenti mají povinnost ihned po schválení individuálního studijního plánu (ISP) kontaktovat vyučujícího, v případě, že tak student neučiní, nebude na jeho ISP brán zřetel.

Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2024.