RLZ_KDO Komunikační dovednosti

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
léto 2022
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Ing. Lenka Ližbetinová, PhD. (cvičící)
Garance
doc. Ing. Lenka Ližbetinová, PhD.
Katedra řízení lidských zdrojů – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Katedra řízení lidských zdrojů – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
RLZ_KDO/Z2: So 12. 3. 13:05–14:35 E1, 14:50–16:20 E1, So 26. 3. 13:05–14:35 B1, 14:50–16:20 B1, L. Ližbetinová
RLZ_KDO/S02: Čt 9:40–11:10 N107, L. Ližbetinová
RLZ_KDO/S03: Čt 8:00–9:30 N007, L. Ližbetinová
RLZ_KDO/S05: Pá 13:05–14:35 N010, L. Ližbetinová
Předpoklady
Nejsou požadovány.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámení s praktickými možnostmi řešení problematiky mezilidské komunikace, verbálními a neverbálními prostředky s důrazem nácvik prezentačních dovedností. Současně je cílem předmětu rovněž seznámení s teorii komunikace a jejím praktickém uplatňováním, vědomé usměrňování vlastního komunikačního chování a chování ostatních účastníků komunikace a zvládnutí asertivního a taktického jednání.
Výstupy z učení
-používá a rozumí základním pojmům vztahujícím se na oblast mezilidské komunikace,
-zná podstatu a způsob použití základních komunikačních dovedností,
-chápe a dokáže vysvětlit vzájemné souvislosti a použití komunikačních dovedností,
-aplikuje získané poznatky v praxi pro úspěšný výkon svého povolání,
-je schopen reflexe a sebereflexe využití získaných kompetencí v praxi.
Osnova
  • Semináře
  • 1. Komunikace a komunikační proces.
  • 2. Rétorika, osobní prezentace.
  • 3. Verbální komunikace, paralingvistické složky komunikace.
  • 4. Neverbální komunikace a její vztah k verbální složce komunikace.
  • 5. Neverbální komunikace a její využití v praxi.
  • 6. Zpětná vazba v komunikaci.
  • 7. Empatie, aktivní naslouchání.
  • 8. Koučing a jeho využití při řízení lidských zdrojů.
  • 9. Vedení rozhovorů, pracovní porady.
  • 10. Manažerská komunikace, a komunikace v týmu.
  • 11. Asertivita a znaky asertivního vystupování.
  • 12. Problémy v komunikaci a jejich příčiny, řešení konfliktů.
  • 13. Sebereflexe v komunikaci.
Literatura
    povinná literatura
  • VETRÁKOVÁ, M. a J. KLINCKOVÁ, 2013. Efektívna komunikácia - predpoklad úspešnosti manažéra. Banská Bystrica: Univerzita Mateja Bela. ISBN 978-8055706023.
  • SZARKOVÁ, M., 2018. Komunikácia v manažmente. Alphen aan den Rijn: Wolters Kluwer. ISBN 9788075981844.
  • SEEMANN, P., 2021. Komunikačné techniky. Žilina: EDIS – vydavatelství Žilinskej univerzity. ISBN 9788055417936
  • DEVITO, Joseph A. Základy mezilidské komunikace. 6. vyd. Praha: Grada, 2008, 512 s. ISBN 978-80-247-2018-0. info
    doporučená literatura
  • FIEDLER, K. T., 2007. Social Communication. Abingdon: Taylor & Francis. ISBN 978-1-84169-428-3.
  • LAHNEROVÁ, D., 2012. Asertivita pro manažery: Jak využít pozitiva asertivní komunikace k dosažení svých cílů. 2. vyd. Praha: Grada. ISBN 80-247-4406-6.
  • TAKÁČOVÁ, Ľ., 2015. Koučing bez kouča na každý deň. Bratislava: Life Up. ISBN 8588005891035.
  • STELLNER, František. Komunikační dovednosti : studijní skripta. 1. vyd. České Budějovice: Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích, 2014, 159 s. ISBN 978-80-7468-066-3. info
  • ČERNÝ, Vojtěch. Řeč těla : [neverbální komunikace pro obchodníky i pro běžný život]. 2. vydání. Brno: Edika, 2012, 296 s. ISBN 978-80-266-0124-1. info
  • ARMSTRONG, Michael. Jak se stát ještě lepším manažerem : kompletní soupis osvědčených technik a nezbytných dovedností. 6. vydání. Praha: Ekopress, 2006, 308 s. ISBN 80-86929-00-0. info
Organizační formy výuky
seminář
tutoriál
Komplexní výukové metody
frontální výuka
skupinová výuka - kooperace
projektová výuka
brainstorming
kritické myšlení
samostatná práce – individuální nebo individualizovaná činnost
výuka podporovaná multimediálními technologiemi
Studijní zátěž
AktivitaPočet hodin za semestr
Prezenční formaKombinovaná forma
Aktivita na seminářích (dílčí úkoly)22
Příprava na seminář, cvičení, tutoriál1230
Příprava na závěrečný test1010
Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi268
Účast na závěrečném testu22
Celkem:5252
Metody hodnocení a jejich poměr
Aktivita na seminářích (dílčí úkoly) 30 %
Závěrečný test přes odpovědník 70 %
Podmínky testu
Průběžné hodnocení:

aktivita na semináři (dílčí úkoly) – 30 bodů (tj. 30 %)

Závěrečné hodnocení:

závěrečný test přes odpovědník – 70 bodů (tj. 70 %)

Pro úspěšné splnění předmětu je nutné v~součtu dosáhnout z~průběžného a závěrečného hodnocení minimálně 70 % za níže stanovených podmínek. V~průběžném hodnocení lze získat 30 bodů, tj. 30 %. V~závěrečném hodnocení lze celkem získat 70 bodů, tj. 70 %. Celková klasifikace předmětu, tj. body za závěrečné hodnocení (70 – 0) + body z~průběžného hodnocení (30 – 0): Z~100 - 70, XN 69 - 30 (s možností opakovat test), N 29 - 0 (nezapočteno).

Student prezenční formy studia je povinen na kontaktní výuce, tj. vše kromě přednášek, splnit povinnou 70 % účast. Pokud účast nebude splněná, bude student automaticky klasifikován „F“.

Informace učitele
Pro úspěšné splnění předmětu je nutné v součtu dosáhnout z průběžného a závěrečného hodnocení minimálně 70 % za níže stanovených podmínek. V průběžném hodnocení lze získat 30 bodů tj. 30 %. V závěrečném hodnocení lze celkem získat 70 bodů tj. 70 %. Celková klasifikace předmětu, tj. body za závěrečné hodnocení (70 - 0) + body z průběžného hodnocení (30 - 0): Z 100 - 70, NX 69 - 30 (s možností opakovat test), N 29 - 0 (nezapočteno).
Student prezenční formy studia je povinen na kontaktní výuce, tj. vše kromě přednášek, splnit povinnou 70% účast. Pokud účast nebude plněná, bude student automaticky klasifikován „F“ resp. „N“.


Studenti s individuálním studijním plánem budou hodnoceni pouze prostřednictvím 100 bodového závěrečného testu ve zkouškovém období. Nicméně studenti mají povinnost ihned po schválení individuálního studijního plánu (ISP) kontaktovat vyučujícího, v případě, že tak student neučiní, nebude na jeho ISP brán zřetel. V případě jakýchkoliv dotazů se mohou obrátit na garanta předmětu prostřednictvím emailu lizbetinova@mail.vstecb.cz.
Studenti kombinovaného studia odevzdávají semestrální práci do 8.5.2022 v rámci odevzdávárny. Kompletní shrnutí podmínek hodnocení předmětu i s termíny je uvedeno v materiálech k předmětu: https://is.vstecb.cz/auth/el/vste/leto2022/RLZ_KDO/um/
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2021, léto 2023, léto 2024.