RLZ_MAD Manažerské dovednosti pro řízení lidských zdrojů

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
léto 2021
Rozsah
2/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Iveta Kmecová, PhD. (cvičící)
Garance
Ing. Iveta Kmecová, PhD.
Katedra řízení lidských zdrojů – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Katedra řízení lidských zdrojů – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
RLZ_MAD/Z1: So 6. 3. 8:00–9:30 B1, 9:40–11:10 B1, 11:25–12:55 B1, Ne 21. 3. 9:40–11:10 B1, 11:25–12:55 B1, 13:05–14:35 B1, Ne 2. 5. 8:00–9:30 B1, 9:40–11:10 B1, I. Kmecová
RLZ_MAD/P01: Út 9:40–11:10 E1, I. Kmecová
RLZ_MAD/S10: St 9:40–11:10 N007, I. Kmecová
RLZ_MAD/S12: Po 13:05–14:35 D516, I. Kmecová
RLZ_MAD/S13: St 11:25–12:55 N011, I. Kmecová
Předpoklady
Nejsou požadovány.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Cílem předmětu je zprostředkovat studujícím oboru širší spektrum znalostí a praktických dovedností, které od nich budou jakožto plně kvalifikovaných HR specialistů požadovány v praxi.
Výstupy z učení
Absolvent předmětu umí:
typologizovat manažery
orientovat se na cíle a umět je stanovovat
efektivně hospodařit s vlastním časem
vybrat vhodného uchazeče z výběrového pohovoru
hodnotit a konstruktivně kritizovat pracovníky
řešit konflikty v týmu
jednat s lidmi a vést disciplinární pohovor
asertivně vystupovat
delegovat pravomoci a odpovědnosti
vést porady
koučovat pracovní schůzky
prezentovat vlastní návrhy
aplikovat manažerské dovednosti v řízení lidských zdrojů v rámci pracovních porad
Osnova
  • Přednášky
  • 1. Typologie osobnosti pro manažery – vstup manažera do podnikové praxe
  • 2. Orientace na cíle – stanovení priorit
  • 3. Time management - organizace práce, přetížení prací, prokrastinace
  • 4. Výběrový pohovor – cíl, třídění uchazečů, příprava prostředí, pracovní pohovor, typy pohovorů, doba rozhodování
  • 5. Hodnocení pracovníků – cíl, příprava člena a vedoucího týmu, co říci a jak to říci, konstruktivní kritika
  • 6. Obtížně zvládnutelní lidé – cíl, základní postupy, typy chování, obtížní šéfové, konflikty v týmu
  • 7. Disciplinární řízení – cíl, umění jednat, disciplinární pohovor versus konzultace
  • 8. Asertivita pro manažery
  • 9. Delegování jako způsob manažerského myšlení
  • 10. Leadership - dobře připravený lídr - cíl a program týmových porad, vedení porad, umění jednat s lidmi
  • 11. Koučování – cíl, příprava prostředí, vedení pracovní schůzky
  • 12. Prezentace a tvorba vlastních návrhů – cíl, příprava, struktura, jazyk, vizuální pomůcky, finální úprava
  • 13. Základní manažerské dovednosti pro řízení lidských zdrojů
  • Semináře
  • 1. Typologie osobnosti pro manažery
  • 2. Orientace na cíle
  • 3.Time management
  • 4.Výběrový pohovor
  • 5. Hodnocení pracovníků
  • 6. Obtížně zvládnutelní lidé
  • 7. Disciplinární řízení
  • 8. Asertivita pro manažery
  • 9. Delegování jako způsob manažerského myšlení
  • 10. Leadership
  • 11. Koučování
  • 12. Prezentace a tvorba návrhů
  • 13. Základní manažerské dovednosti pro řízení lidských zdrojů
Literatura
    povinná literatura
  • GRUBER, D., 2017. Time Management. Praha: Management Press, 264 s., 2017. ISBN 9788072614806.
  • TEMLAR, R. a J. ROS, 2006. Velká kniha manažerských dovedností. Praha: Grada. ISBN 80-247-1279-2.
  • LOJDA, J., Manažerské dovednosti. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3902-1.
  • ARMSTRONG, M a S. TAYLOR, 2015. Řízení lidských zdrojů. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-05258-7.
    doporučená literatura
  • MIKULÁŠTÍK, M., 2015. Manažerská psychologie. 3. přepr. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-42221-2.
  • JAROŠOVÁ, E., K. PAVLICA, R. B. KAISER, 2015. Vyvážený leadership. Dynamika manažerských dovedností. Praha: Management Press. ISBN 978-80-7261-289-5.
Organizační formy výuky
přednáška
seminář
tutoriál
Komplexní výukové metody
skupinová výuka - kooperace
brainstorming
kritické myšlení
samostatná práce – individuální nebo individualizovaná činnost
výuka podporovaná multimediálními technologiemi
Studijní zátěž
AktivitaPočet hodin za semestr
Prezenční formaKombinovaná forma
Dotazníkové šetření1818
Dílčí úkoly22
Příprava eseje33
Příprava na přednášky10 
Příprava na seminář, cvičení, tutoriál2653
Příprava na závěrečný test1837
Závěrečný test11
Účast na přednáškách26 
Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi2616
Celkem:130130
Metody hodnocení a jejich poměr
esej 5 %
Dílčí úkoly 10 %
Dotazníkové šetření 15 %
Závěrečný test přes odpovědník 70 %
Podmínky testu
Průběžné hodnocení:

esej v~rozsahu 1 NS – 5 bodů (tj. 5 %)

dílčí úkoly – 10 bodů (tj. 10 %)

dotazníkové šetření ve dvou firmách – 15 bodů (tj. 15 %)

Závěrečné hodnocení:

závěrečný test přes odpovědník – 70 bodů (tj. 70 %)

Pro úspěšné splnění předmětu je nutné v~součtu dosáhnout z~průběžného a závěrečného hodnocení minimálně 70 % za níže stanovených podmínek. V~průběžném hodnocení lze získat 30 bodů, tj. 30 %. V~závěrečném hodnocení lze celkem získat 70 bodů, tj. 70 %. Celková klasifikace předmětu, tj. body za závěrečné hodnocení (70 – 0) + body z~průběžného hodnocení (30 – 0): A 100 – 90, B 89,99 – 84, C 83,99 – 77, D 76,99 – 73, E 72,99 – 70, FX 69,99 – 30, F 29,99 – 0.

Student prezenční formy studia je povinen na kontaktní výuce, tj. vše kromě přednášek, splnit povinnou 70 % účast. Pokud účast nebude splněná, bude student automaticky klasifikován „F“.

Informace učitele
Přednášky proběhnou formou předem natočených videí uložených v IS ve složce „Manipulace se studijními materiály“ přítupných kdykoliv během semestru, kde budou k dispozici i pro studenty kombinované formy studia. Semináře budou probíhat prostřednictvím MS Teams v reálném čase dle stanoveného rozvrhu. Docházka na seminářích bude sledována.
Pro úspěšné splnění předmětu je nutné v součtu dosáhnout z průběžného a závěrečného hodnocení minimálně 70 % za níže stanovených podmínek. V průběžném hodnocení lze získat 30 bodů tj. 30 %. V závěrečném hodnocení lze celkem získat 70 bodů tj. 70 %. Celková klasifikace předmětu, tj. body za závěrečné hodnocení (70 - 0) + body z průběžného hodnocení (30 - 0): A 100 – 90, B 89,99 – 84, C 83,99 – 77, D 76,99 – 73, E 72,99 – 70, FX 69,99 – 30, F 29,99 – 0.
Student prezenční formy studia je povinen na kontaktní výuce, tj. vše kromě přednášek, splnit povinnou 70% účast. Pokud účast nebude splněná, bude student automaticky klasifikován „F“.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2022, léto 2023, léto 2024.