VŠTE:STM_a Strategický management - Informace o předmětu
STM_a Strategický management
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicíchléto 2020
- Rozsah
- 4/2/0. 8 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Ing. Jarmila Straková, Ph.D., MBA (cvičící)
prof. Ing. Jan Váchal, CSc. (cvičící) - Garance
- Ing. Lukáš Polanecký
Centrum celoživotního vzdělávání – Útvar ředitele pro administraci studia a celoživotní vzdělávání – Prorektor pro studium – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Katedra managementu – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- STM_a/CCV: So 28. 3. 8:00–11:10 B5, So 25. 4. 8:00–12:10 B5, J. Straková, J. Váchal
- Předpoklady
- OBOR(CAP)
Student ovládá látku z předmětu Podnikové řízení - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Ekonomika podniku (program VŠTE, EM)
- Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
- Cílem předmětu je seznámit studenty se základy strategického managementu, se složkami strategického řízení společností, s procesem formulace, výběrem a implementací strategie a vybranými metodami pro hodnocení vnitřního a vnějšího prostředí společnosti. Absolvent kurzu disponuje základními znalostmi strategického řízení podnikatelské sféry, ovlivněného vědeckotechnickým a společensko-ekonomickým pokrokem a turbulentním vývojem v 21. století. Je schopen samostatně provádět charakteristiky společnosti, včetně vyhodnocení efektivity výsledků hospodářské činnosti za použití interních a externích strategických metod.
- Výstupy z učení
- - umí vydefinovat podnik jako systém, - rozumí principu paradigma strategického managementu, -zná vývojové fáze strategického managementu, - rozumí základním pojmům z oblasti strategického managementu (strategie, proces strategické řízení a jeho fáze), - rozumí hierarchii a klasifikaci strategií, - zná zásady tvorby podnikových strategií, - rozumí zásadám strategické situační analýzy, - ovládá zásady projekce moderních organizačních struktur, - rozumí pojmu konkurenční výhoda, - umí aplikovat základní metody pro hodnocení vnitřního a vnějšího podnikového prostředí (interní a externí strategické analýzy), - zná principy vybraných manažerských metod.
- Osnova
- 1. Podnik jako systém, vnitřní a vnější prostředí podniku, změna povahy práce manažerů, manažer jako stratég. 2. Vývoj strategického managementu, vývojové fáze, vymezení základních pojmů: strategie, strategické řízení, strategické myšlení a rozhodování. 3. Proces strategického řízení, hierarchie strategie. Komplexní podniková strategie – corporate strategy, obchodní strategie, dílčí strategie. 4. Modely strategického řízení, strategická situační analýza, strategické metody pro hodnocení vnitřního a vnějšího prostředí podniku. 5. Klasifikace strategií. 6. Paradigma, paradigma strategického managementu. 7. Formulace, výběr a implementace strategie. 8. Projekce moderních organizačních struktur. 9. Konkurenční výhoda, analýza hodnotového řetězce, strategické plánování a kontrola. 10. Vybrané managerské metody: Balanced Scorecard, EFQM. 11. Inovace, inovační proces, metoda Six sigma. 12. Managerská filozofie Kaizen. 13. Vybrané managerské nástroje.
- Literatura
- povinná literatura
- VÁCHAL, J., VOCHOZKA, M. a kol. Podnikové řízení. 1.vyd. Praha:Grada Publishing,2013.688 s. ISBN 978-80-247-4642-5.
- STRAKOVÁ, J. , J. VÁCHAL, J. a P. PÁRTLOVÁ, 2017. Strategický management. 4. uprav. vyd. České Budějovice: Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích. ISBN 978-80-7468-106-6.
- doporučená literatura
- KEŘKOVSKÝ, M. a O. VYKYPĚL, 2006. Strategické řízení. Praha: C. H. Beck. ISBN 80-7179-453-8.
- TICHÁ, I. a J. HRON, 2014. Strategické řízení. 1. vyd. Praha: Provozně ekonomická fakulta ČZU v Praze. ISBN 80-213-0922-7.
- Organizační formy výuky
- přednáška
cvičení
tutoriál - Komplexní výukové metody
- frontální výuka
projektová výuka
samostatná práce – individuální nebo individualizovaná činnost
- Studijní zátěž
Aktivita Počet hodin za semestr Prezenční forma Kombinovaná forma Příprava na průběžný test 25 40 Příprava na seminář, cvičení, tutoriál 10 15 Příprava na závěrečný test 52 72 Příprava seminární práce 41 55 Účast na přednáškách 52 Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi 26 24 Účast na závěrečném zkoušení 2 2 Celkem: 208 208 - Metody hodnocení a jejich poměr
- zkouška - ústní 85 %
seminární práce 15 % - Podmínky testu
- Odevzdání seminární práce - 15 % Ústní zkoušení formou online - 85 % Hodnotící škála: A 100 - 90, B 89,99 - 84, C 83,99 - 77, D 76,99 - 73, E 72,99 - 70, FX 69,99 - 30, F 29,99 - 0.
- Informace učitele
- Účast na výuce ve všech formách řeší samostatná vnitřní norma VŠTE (Evidence docházky studentů na VŠTE). Pro studenty prezenční formy studia je na kontaktní výuce, tj. vše kromě přednášek, povinná 70% účast.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každý semestr.
- Statistika zápisu (léto 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.vstecb.cz/predmet/vste/leto2020/STM_a