SNS Strojové učení a neuronové sítě

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
léto 2020
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Garance
doc. Ing. Vojtěch Stehel, MBA, PhD.
Ústav technicko-technologický – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Ústav technicko-technologický – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Předpoklady
FORMA ( P )
Základy práce s programem Matlab, nebo ochota se je v prvních týdnech doučit (cca 2 až 4 h samostudia).
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Student se seznámí s nejběžnějšími algoritmy pro strojové učení. Tyto algoritmy dokáže optimalizovat a prakticky použít ve svém oboru.
Výstupy z učení
Student zná běžně používané algoritmy pro strojové učení včetně základních neuronových sítí. Student umí algoritmy prakticky použít v aplikaci na svůj obor. Student rovněž umí výsledky optimalizovat. Student je schopen porozumět principu strojového učení, chybám, které mohou vzniknout při kódování a interpretaci výsledků.
Osnova
  • 1. Strojové učení – úvod do problematiky 2. Získání a příprava dat 3. Regrese a klasifikace 4. Nejbližší soused 5. Naive Bayes Classification 6. Discriminant Analysis 7. Support Vector Machines 8. Stromy 9. Gaussian Process Regression 10. Zlepšení prediktivní schopnosti modelu 11. Neuronové sítě 12. Samoorganizující se mapy a dopředné sítě 13. Hluboké učení
Literatura
    doporučená literatura
  • Kvasnička, V. - Beňušková, L. - Pospíchal, J. - Farkaš, I. - Tiňo, P. - Kráľ, A.:Úvod do teórie neurónových sietí. IRIS, Bratislava 1997.
  • Šíma, J. Generalized back propagation for interval training patterns, Neural Network World 2 (1992), 167-173.
  • Šíma, J. - Neruda, J.: Teoretické otázky neuronových sítí. Matfyzpress, Praha 1996.
Organizační formy výuky
seminář
cvičení
konzultace
Komplexní výukové metody
frontální výuka
samostatná práce – individuální nebo individualizovaná činnost
Studijní zátěž
AktivitaPočet hodin za semestr
Prezenční formaKombinovaná forma
Příprava na seminář, cvičení, tutoriál13 
Seminární práce26 
Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi13 
Celkem:520
Metody hodnocení a jejich poměr
seminární práce 100 %
Podmínky testu
100 % seminární práce
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2020, léto 2021, léto 2024.