OVY_z Operační výzkum I

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
léto 2020
Rozsah
2/4/0. 7 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Jiří Čejka, Ph.D. (cvičící)
Ing. Josef Šedivý (cvičící)
Ing. Martin Telecký, Ph.D. (cvičící)
Garance
Ing. Jiří Čejka, Ph.D.
Katedra informatiky a přírodních věd – Ústav technicko-technologický – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Katedra informatiky a přírodních věd – Ústav technicko-technologický – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
OVY_z/D7: Ne 29. 3. 8:00–9:30 A2, 9:40–11:10 A2, 11:25–12:55 A2, 13:05–14:35 A2, Ne 5. 4. 8:00–9:30 A2, 9:40–11:10 A2, 11:25–12:55 A2, So 25. 4. 8:00–9:30 A6, 9:40–11:10 A6, 11:25–12:55 A6, Ne 10. 5. 8:00–9:30 A2, 9:40–11:10 A2, 11:25–12:55 A2, J. Šedivý
OVY_z/P01: Po 11:25–12:55 A2, J. Čejka
OVY_z/S01: Po 8:00–9:30 A5, Po 9:40–11:10 A5, M. Telecký
OVY_z/S02: St 8:00–9:30 A5, St 9:40–11:10 A5, M. Telecký
Předpoklady
MAT_2z Matematika II
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou základních metod operační analýzy. Studenti se seznámí se základními pojmy v oblasti lineárního programování a jejich využití v dopravě a přepravě, pochopí specifika dopravního, přiřazovacího a okružního dopravního problému, dokáže charakterizovat i další metody operačního výzkumu.
Výstupy z učení
Absolvent předmětu je schopen charakterizovat jednotlivé metody operační analýzy, umí řešit problémy lineárního programování, síťové analýzy a dalších.
Osnova
  • 1. Základní pojmy operační analýzy, obecný přehled metod operační analýzy 2. Lineární programování (řešení jednoduchých úloh LP) 3. Lineární programování (grafické řešení úloh LP) 4. Lineární programování (Simplexová metoda) 5. Parametrické lineární programování 6. Dopravní problém (aproximační metody, VAM) 7. Dopravní problém (modifikačně distribuční úloha) 8. Přiřazovací problém (maďarská metoda) 9. Okružní dopravní problém 10. Modely zásob 11. Teorie hromadné obsluhy 12. Teorie obnovy 13. Základy simulačníe a modelováníy
Literatura
    povinná literatura
  • JABLONSKÝ, Josef. 2002. Operační výzkum: kvantitativní modely pro ekonomické rozhodování. 1. vyd. Praha: Professional Publishing, 323 s. ISBN 80-86419-23-1.
  • LINDA, Bohdan a Josef VOLEK. 2011. Lineární programování. Vyd. 4. Pardubice: Univerzita Pardubice, 139 s. ISBN 978-80-7395-426-0
  • JABLONSKÝ, Josef. 2001. Operační výzkum. Vyd. 3. V Praze: Vysoká škola ekonomická, Fakulta informatiky a statistiky, 305 s. ISBN 80-245-0162-7
    doporučená literatura
  • VOLEK, Josef. 2008. Operační výzkum I. Vyd. 2., nezměn. Pardubice: Univerzita Pardubice, 111 s. ISBN 978-80-7395-073-6.
  • KVASNIČKA, Michal a Dalibor MORAVANSKÝ. 2004. Ekonomicko-matematické metody : distanční studijní opora. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, Ekonomicko-správní fakulta, 116 s. ISBN 80-210-3477-7.
Organizační formy výuky
přednáška
seminář
tutoriál
konzultace
Komplexní výukové metody
frontální výuka
brainstorming
kritické myšlení
samostatná práce – individuální nebo individualizovaná činnost
Studijní zátěž
AktivitaPočet hodin za semestr
Prezenční formaKombinovaná forma
Příprava na průběžný test2652
Příprava na přednášky26 
Příprava na seminář, cvičení, tutoriál2652
Příprava na závěrečný test2652
Účast na přednáškách26 
Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi5226
Celkem:182182
Metody hodnocení a jejich poměr
test - průběžný 30 %
test - závěrečný 70 %
Podmínky testu
Celková klasifikace předmětu, tj. body za test (70 - 0) + body z~průběžného hodnocení (30 - 0): A 100 – 90, B 89,99 – 84, C 83,99 – 77, D 76,99 – 73, E 72,99 – 70, FX 69,99 – 30, F 29,99 - 0.
Informace učitele
Účast na výuce ve všech formách řeší samostatná vnitřní norma VŠTE (Evidence docházky studentů na VŠTE). Pro studenty prezenční formy studia je na kontaktní výuce, tj. vše kromě přednášek, povinná 70% účast.
Attendance in lessons is defined in a separate internal standard of ITB (Evidence of attendance of students at ITB). It is compulsory, except of the lectures, for full-time students to attend 70 % lesson of the subjet in a semester.
Další komentáře
Předmět je vyučován jednorázově.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2018, léto 2019, zima 2019, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.