VŠTE:NE_RLZ Human resources management – f - Course Information
NE_RLZ Human resources management – for Master study programme
Institute of Technology and Business in České Budějovicesummer 2020
- Extent and Intensity
- 2/2/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- doc. Ing. Lenka Ližbetinová, PhD. (lecturer)
Mgr. Stanislav Bílek (seminar tutor)
doc. et doc. PaedDr. Mgr. Zdeněk Caha, Ph.D., MBA, MSc. (seminar tutor)
Ing. Iveta Kmecová, PhD. (seminar tutor)
doc. PhDr. Ing. Jan Urban, CSc. (seminar tutor) - Guaranteed by
- doc. PhDr. Ing. Jan Urban, CSc.
Department of Human Resource Management – Faculty of Corporate Strategy – Rector – Institute of Technology and Business in České Budějovice
Supplier department: Department of Human Resource Management – Faculty of Corporate Strategy – Rector – Institute of Technology and Business in České Budějovice - Timetable of Seminar Groups
- NE_RLZ/NE1: Sat 22. 2. 14:50–16:20 E1, 16:30–18:00 E1, Sun 23. 2. 8:00–9:30 B1, 9:40–11:10 B1, Sun 19. 4. 9:40–11:10 E1, 11:25–12:55 E1, Sat 16. 5. 13:05–14:35 E1, 14:50–16:20 E1, S. Bílek, Z. Caha, J. Urban
NE_RLZ/F01: Fri 9:40–11:10 N121, Z. Caha, L. Ližbetinová, J. Urban
NE_RLZ/S01: Tue 8:00–9:30 D516, I. Kmecová - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Business Administration (programme VŠTE, N_PE) (2)
- Course objectives supported by learning outcomes (in Czech)
- Cílem předmětu je seznámit s cíli a úkoly řízení lidských zdrojů v organizaci, s jeho metodami a nástroji i s hlavními trendy jeho vývoje. K hlavním tématům kurzu patří úloha a specifika řízení lidských zdrojů v kontextu managementu organizace, manažerské kompetence pro řízení lidských zdrojů, přijímání a adaptace pracovníků, zadávání a kontrola pracovních úkolů, řízení a hodnocení pracovního výkonu, motivace, odměňování a vzdělávání zaměstnanců, personální strategie podniku, personální plánování, vztah liniového a personálního řízení a tvorba personální organizace (systemizace) podniku.
- Learning outcomes (in Czech)
- Po úspěšném absolvování předmětu student:
- rozumí úloze a odpovědnosti řízení lidských zdrojů v organizaci,
- zvládá manažerské kompetence pro řízení lidských zdrojů včetně pracovně-právního rámce řízení lidských zdrojů,
- řídí personální náklady a personální controlling,
- rozumí zásadám tvorby personální organizace a vytváří personální strategii a personální plán organizace,
- vymezí pracovní místa a řídí přijímání a adaptaci pracovníků,
- rozumí předpokladům zadávání, delegování a kontroly pracovních úkolů,
- dokáže vytvořit systém řízení a hodnocení pracovního výkonu zaměstnanců,
- rozumí požadavkům motivace a odměňování pracovníků,
- vytvoří systém odměňování, jeho pevné i výkonové složky včetně zaměstnaneckých výhod,
- rozumí požadavkům zaškolení i dalšího vzdělávání a rozvoje pracovníků a dokáže plánovat, realizovat i hodnotit podnikové vzdělávání,
- rozumí významu a nástrojům komunikace v organizaci, umí řešit konfliktní situace a předcházet jim,
- chápe podstatu, význam i nástroje tvorby organizační kultury. - Syllabus
- Lectures
- 1. Basic objectives, principles, specificities and trends in human resources management in an organization.
- 2. Management competences for human resources management, labour law framework of employment and human resources management, collective relationships, labour markets, demand for labour, labour supply, market wage.
- 3. Definition and description of positions, personnel systemization of a company. Workers typology.
- 4. New trends in recruitment and selection of workers. Best practice in recruitment and adaptation of workers.
- 5. Assigning, delegating and checking work tasks.New trends in management and evaluation of work performance.
- 6. Work motivation and its types. Remuneration of employees, creation of wage scales.
- 7. Methods and tools of performance remuneration. Employee benefits.
- 8. Training and development of workers, its methods and evaluation. Training and development of managers.
- 9. Communication within an organization and workplace. Work teams and their management.
- 10. Prevention and dealing with conflicts and stress in an organization. Work satisfaction, causes and dealing with employee leavings.
- 11. Organizational culture, its creation and changes. Personnel strategy, personnel planning.
- 12. Personnel costs management and personnel controlling. Organization personnel risks.
- 13. Creation and features of personnel organization, personnel rationalization and dismissal of emplyoees. Leadership in organization. Ethical dimension and its specificities in terms of human resources management. Seminars
- 1. Labour law framework of employment and human resources management – examples from practice.
- 2. Recruitment and selection of employees – analysis of a specific case from practice.
- 3. Recruitment and adaptation of employees – analysis of cases from practice.
- 4. Management and evaluation of work performance – assessment of cases from practice.
- 5. Job motivation and its types – analysis of motivation systems of a specific company.
- 6. Remuneration of employees, creation of wage scales – analysis of remuneration system in a selected company.
- 7. Methods and tools of performance remuneration – analysis of cases from practice.
- 8. Employee benefits – comparison of employee benefits of several companies.
- 9. Training and development of employees, its methods and evaluation – analysis of training system in selected companies.
- 10. Preparation and development of managers – comparison of seveal companies.
- 11. Communication in a workplace – practical examples and their analysis.
- 12. Work teams and their management – creation of team.
- 13. Case study in human resources management based on a selected topic.
- Literature
- required literature
- CAHA, Z. et al., 2017. Management lidských zdrojů. Lüdenscheid: Ram-Verlag. ISBN 978-3-942303-52-1.
- CAHA, Z. a J. URBAN, 2017. Etické řízení organizace. Od etického kodexu k etickému řízení. Lüdenscheid: RAM-Verlag. ISBN 978-3-942303-53-8.
- URBAN, J. 2013. Řízení lidí v organizaci: Personální rozměr managementu. 2. rozš. vyd. Praha: Wolters Kluwer. ISBN 978-80-7357-925-8.
- URBAN, J., 2014. Firemní kultura a identita. Praha: Ústav práva a právní vědy. ISBN 978-80-87974-05-6.
- URBAN, J., 2014. Případové studie z managementu lidských zdrojů. Praha: Ústav práva a právní vědy. ISBN 978-80-87974-03-2.
- URBAN, J., 2017. Motivace a odměňování pracovníků. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0227-3.
- KOUBEK, J., 2015. Řízení lidských zdrojů. 5. vydání. Praha: Management Press. ISBN 978-80-7261-288-8.
- recommended literature
- ARMSTRONG, M. a S. TAYLOR, 2014. Armstrong's handbook of human resource management practice. 13th ed. Philadelphia: Kogan Page Ltd. ISBN 978-0-7494-6964-1.
- ARMSTRONG, M., 2013. Řízení lidských zdrojů. Praha: Grada. ISBN 80-247-0469-0.
- CAHA, Z. a J. URBAN, 2017. A code of ethics as an organizational management tool and its use in the Czech Republic. Lüdenscheid: RAM Verlag. ISBN 978-3-942303-50-7.
- SEKNIČKA, P. a A. PUTNOVÁ, 2016. Etika v podnikání a hodnoty trhu. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5545-8.
- ŠAJGLÍKOVÁ, H. a Ľ. BAJZÍKOVÁ, 2014. Organizácia a kultúra. Bratislava: Ofprint. ISBN 978-80-89037-26-1.
- URBAN, J., 2017. Psychologie řízení a vedení. Praha: Ústav práva a právní vědy. ISBN 978-80-87974-15-5.
- VÍTEK, J., 2012. Odpovědnost statutárních orgánů obchodních společností. Praha: Wolters Kluwer. ISBN 978-80-7357-862-6.
- Forms of Teaching
- Lecture
Seminar - Teaching Methods
- Frontal Teaching
Group Teaching - Cooperation
Project Teaching
Brainstorming
Critical Thinking
Individual Work– Individual or Individualized Activity
Teaching Supported by Multimedia Technologies
- Student Workload
Activities Number of Hours of Study Workload Daily Study Combined Study Preparation for Lectures 13 Preparation for Seminars, Exercises, Tutorial 27 58 Preparation for the Final Test 24 37 Preparation of seminar work 13 18 Test – final 1 1 Attendance on Lectures 26 Attendance on Seminars/Exercises/Tutorial/Excursion 26 16 Total: 130 130 - Assessment Methods and Assesment Rate
- Test – final 70 %
Seminary Work 30 % - Exam conditions
- For successful completion of the course, a minimum of 70 points (70 %) must be achieved (from course exam and final exam together) under the conditions specified below. In the course exam, it is possible to achieve up to 30 points (30 %). In the final exam, it is possible to obtain up to 70 points (70 %). Grading for the course, i. e. points for the final exam (70 - 0) + points for the course exam (30 - 0): A 100 – 90, B 89.99 – 84, C 83.99 – 77, D 76.99 – 73, E 72.99 – 70, FX 69.99 – 30, F 29.99 – 0.
Students in full-time form of study are obliged to attend at least 70 % of the lessons (except for the lectures). If this condition (i. e. 70% attendance in courses) is not met, the student will automatically get the “F“ grade.
Course exam: Seminar paper – 30 points (i. e. 30 %)
Final exam: Final exam – 70 points (i. e. 70 %)
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course is taught annually.
- Enrolment Statistics (summer 2020, recent)
- Permalink: https://is.vstecb.cz/course/vste/summer2020/NE_RLZ