TIM_a Time management

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
léto 2018
Rozsah
2/3/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. et doc. PaedDr. Mgr. Zdeněk Caha, Ph.D., MBA, MSc. (přednášející)
Ing. Iveta Kmecová, PhD. (cvičící)
Garance
doc. et doc. PaedDr. Mgr. Zdeněk Caha, Ph.D., MBA, MSc.
Katedra managementu – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
TIM_a/P01: St 8:00–9:30 E1, Z. Caha
TIM_a/S01: St 9:40–11:10 E5, St 11:25–12:10 E5, I. Kmecová
Předpoklady
FORMA ( P )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit studenty se zásadami efektivního hospodaření s časem, a to jak v rovině teoretické, tak především v rovině praktické.
Výstupy z učení
Studenti budou obeznámeni s historií time-managementu, dále s tím, jak stanovovat své osobní cíle, jak delegovat, koučovat, plánovat úkoly a rovněž eliminovat časově neefektivní činnosti, naučí se metodám efektivního řízení času, způsobům efektivní komunikace a vedení administrativní agendy. Opomenuty nebudou ani kulturní rozdíly ve vnímání času.
Osnova
  • 1. Time management a jeho historie (vznik time managementu, pět generací time managementu) 2. Analýza času (povaha času, analýza pracovního dne, analýza práce) 3. Stanovení osobních cílů a priorit. 4. Plánování a dělení úkolů do kategorií (plánování času jako oblast time managementu - denní, týdenní, kvartální, roční, účel plánování obecné způsoby 5. Metody řízení času (řízení času podle cílů, Paretovo pravidlo, Praidlo ABC, Eisenhowerův princip, aplikace pravidel 60/20/20, metody plánování dne) 6. Delegování (cíle delegování, jak a co delegovat, proces delegování, výhody) 7. Koučování jako techniky určené k dosažení vyšší efektivity práce (podstata koučování, efektivita koučování, kontrola výstupů) 8. Časově neefektivní činnosti a způsoby jejich eliminace, prokrastinace (identifikace časově neefektivních činností a způsoby jejich eliminace, historie a vývoj prokrastinace) 9. Nástroje time mangementu (diáře, elektronické diáře, myšlenkové mapy aj.) 10. Implementace zásad time managementu (způsoby nastartování okamžitých změn v organizaci času) 11. Schůzky, porady, jednání (dělení, příprava, přínosy schůzek a porad, časté chyby při realizaci a vyhodnocení porad 12. Kulturní rozdíly ve vnímání času 13. Způsoby zefektivní komunikace a zpracování administrativní agendy (telefonování, elektronická pošta, využívání techniky, plánování, aj.)
Literatura
    povinná literatura
  • LOJDA, Jan. Manažerské dovednosti. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011, 182 s. ISBN 978-80-247-3902-1.
  • BRODSKÝ, Jan. Time management. Praha: Ústav práva a právní vědy, 2014, 109 s. Edice právo a management. ISBN 978-80-905247-9-8.
  • CAHA, Zdeněk. Úvod do time managementu. In: Management lidských zdrojů. Vyd. 1. Lüdenscheid: RAM-Verlag, 2017, 291 s. ISBN 978-3-942303-52-1.
    doporučená literatura
  • KNOBLAUCH, Jörg. Time management: mějte svůj čas pod kontrolou. 1. české vyd. Praha: Grada, 2012, 206 s. ISBN 978-80-247-4431-5.
  • URBAN, Jan. Výkladový slovník řízení lidských zdrojů s anglickými ekvivalenty. Vyd. 1. Praha: ASPI, 2004, 207 s. ISBN 80-735-7019-X.
  • URBAN, Jan. Jak lépe naložit s časem. Vyd. 1. Praha: Grada, 2015, 144 s. ISBN 978-80-247-5752-0.
  • GRUBER, David. Time management: efektivní hospodaření s časem - klíčová součást beneopedie. 2., rozš. A přeprac. vyd. Praha: Management Press, 2009, 231 s. ISBN 978-80-7261-211-6.
  • KOCH, Richard. Manažer 80/20: dosáhněte co nejlepších výsledků s co nejmenším úsilím. Vyd. 1. Praha: Management Press, 2013, 194 s. ISBN 978-80-7261-263-5.
  • CIPRO, Martin. Delegování jako způsob manažerského myšlení. 1. vyd. Praha: Grada, 2009, 159 s. Manažer. ISBN 978-80-247-2945-9.
  • FORSTER, Mark. Udělej to zítra: a další tajemství time managementu. 1. vyd. Praha: Grada, 2013, 175 s. ISBN 978-80-247-4526-8.
  • STORK, Edith. Logistik im Büro: Unordnung kostet Geld. 3. Aufl. Weinheim [u.a.]: Beltz, 1999. ISBN 978-3407365408.
Organizační formy výuky
seminář
cvičení
tutoriál
konzultace
Komplexní výukové metody
frontální výuka
brainstorming
samostatná práce – individuální nebo individualizovaná činnost
výuka podporovaná multimediálními technologiemi
Studijní zátěž
AktivitaPočet hodin za semestr
Prezenční formaKombinovaná forma
Příprava na průběžný test2626
Příprava na přednášky13 
Příprava na seminář, cvičení, tutoriál 64
Příprava na závěrečný test5252
Účast na přednáškách26 
Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi3914
Celkem:156156
Metody hodnocení a jejich poměr
test - závěrečný 70 %
seminární práce 25 %
Odevzdání dotazníku - osobní time management 5 %
Podmínky testu
Celková klasifikace předmětu, tj. body za test (70 - 0) + body z~průběžného hodnocení (30 - 0): A 100 – 90, B 89,99 – 84, C 83,99 – 77, D 76,99 – 73, E 72,99 – 70, FX 69,99 – 30, F 29,99 - 0.
Informace učitele
Účast na výuce ve všech formách řeší samostatná vnitřní norma VŠTE (Evidence docházky studentů na VŠTE). Pro studenty prezenční formy studia je na kontaktní výuce, tj. vše kromě přednášek, povinná 70% účast.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2018, léto 2019, zima 2019, léto 2020, zima 2020, léto 2021.