ETP Etika v podnikání

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
léto 2018
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Iveta Kmecová, PhD. (cvičící)
doc. PhDr. Miroslav Somr, CSc., DrSc. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Miroslav Somr, CSc., DrSc.
Katedra managementu – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Katedra managementu – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Předpoklady
FORMA(P)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 70 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/70, pouze zareg.: 0/70
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit studenta s vývojem, základními aspekty a faktory podnikatelské etiky. Po úspěšném absolvování předmětu student je schopen provádět komparaci současných přístupů v oblasti transformace,dokáže analyzovat faktické údajů o etickém chování podniků a jejich manažerů.Student aplikuje poznatky v praxi, modifikuje etické chování manažerů jako stimul společenské prestiže, ekonomické stability a prosperity podnikatelských subjektů.
Osnova
  • 1. Úvod do metodiky předmětu a základní pojmy.
  • 2. Historie a součastnost podnikatelské (manažerské) etiky.
  • 3. Požadavky na etické chování manažerů a jeho překlady
  • 4. Základy společenského, etického chování, vztah profesní a podnikatelské etiky.
  • 5. Základní modely etického rozhodování.
  • 6. Etika v personální a finanční oblasti. 7. Etika v obchodním jednání.
  • 8. Společenská odpovědnost manažerů. 9. Teorie stakeholders x shareholders.
  • 10. Etické kodexy a etický výcvik.
  • 11. Etické chování v různým podnikatelských oborech.
  • 12. Etické výzvy dnešku, profesní svazy a etické spolky - prosazování etických principů.
  • 13. Good ethics - good business (diskuzní fórum s kolegy s kateder a odborníky z praxe).
Literatura
    povinná literatura
  • ROLNÝ, J. Etika v podnikatelské strategii, Albert, Boskovice, 1998
  • BOHATÁ, M. Základy hospodářské etiky, VŠE, Praha 1997
  • Steimann, H., Löhr, A., Základy podnikatelské etiky, Victoria publishing, 1955
  • BLÁHA, J. Managerská etika, Management press, Praha 2003
Organizační formy výuky
seminář
konzultace
Komplexní výukové metody
frontální výuka
skupinová výuka - kooperace
partnerská výuka
kritické myšlení
Studijní zátěž
AktivitaPočet hodin za semestr
Prezenční formaKombinovaná forma
Příprava na referát20 
Příprava na seminář, cvičení, tutoriál14 
Příprava na závěrečný test18 
Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi26 
Celkem:780
Metody hodnocení a jejich poměr
test - závěrečný 70 %
referát 30 %
Podmínky testu
Student zpracovává referát na zadané téma, na semináři ho prezentuje, předkládá dotazy k~diskusi a následuje rozprava na dané téma (10-15 minut). Následně odevzdává vyučujícímu papírovou podobu referátu (5 stránek). Z~referátu je možné získat max. 30 bodů. Závěrečný test max. 70 bodů. Celková klasifikace (referát + test): Celková klasifikace předmětu, tj. body za test (70 - 0) + body z~průběžného hodnocení (30 - 0): započteno 100 –70, možnost opakovat test 69,99 – 30, nezapočteno 29,99 - 0.
Informace učitele
Účast na výuce ve všech formách řeší samostatná vnitřní norma VŠTE (Evidence docházky studentů na VŠTE). Pro studenty prezenční formy studia je na kontaktní výuce, tj. vše kromě přednášek, povinná 70% účast.
Další komentáře
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2010, léto 2011, zima 2011, léto 2012, zima 2012, léto 2013, zima 2013, léto 2014, zima 2014, léto 2015, zima 2015, léto 2016, zima 2016, léto 2021.