S_PRI_1 Business Management I

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
léto 2017
Rozsah
2/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Ing. Josef Maroušek, Ph.D. (cvičící)
Ing. Marek Vokoun, Ph.D. (cvičící)
Garance
Ing. Marek Vokoun, Ph.D.
Katedra managementu – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Katedra managementu – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
S_PRI_1/S01: Po 13:05–14:35 A4, M. Vokoun
Předpoklady
FORMA ( P )
English language on communication level.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/40, pouze zareg.: 0/40
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
The aim of the subject is to acquaint students with the basis of company management. Students get knowledge of the character and charge of managerial functions, position and profile of a manager, styles of managerial work, company and organisation structures and principles of their projection. Students will also be familiarized with the principles of human resources management. Students will understand the importance of communication and control company systems, ways of decision-making at particular managerial levels. A successful graduate: - is able to define the character and content of the managerial functions, position and profile of a manager, managerial work styles, business organisation structures and principles of their projection and principles of human resources management - is able to explain the importance of company management and of particular managerial functions, managerial styles of management, company systems and principles of human resources management - is able to define basic forms of motivation and stimulation of employees - applies gained knowledge to a practical example (suggestion of organisation and managerial structures, definition of the managerial style, suggestion of a motivation and stimulation system, determination of the position of a company on the market and its position on the market environment)
Osnova
  • 1. Demands for obtaining the credit, basic principles of student’s independent work, Introduction to the discipline
  • 2. Definition of the term management, theory of firm and entrepreneurship, stakeholders, leadership
  • 3. Business operations, functionality of company, communication, Responsibility Matrix, business processes.
  • 4. Company environment, interior and exterior environment, company growth, multinational enterprises
  • 5. Planning as a managerial function, finances and accounts, decision-making and decision-making processes
  • 6. Corporate finances, managerial accounting
  • 7. Financial analysis
  • 8. Elements and relations of an organisation structure, corporate culture
  • 9. Personnel activity in a company, leadership, motivation and stimulation of workers
  • 10. Marketing, extended marketing mix
  • 11. Logistics and supply chains
  • 12. Innovation, Research and development, venture capital, foreign direct investments
  • 13. Communication in the management process
Literatura
    povinná literatura
  • STIMPSON, P., SMITH, A., 2015. Business Management for the IB Diploma Coursebook, 2 edition. ed. Cambridge University Press, Cambridge. ISBN 978-1-107-46437-7
    doporučená literatura
  • Bryman, Alan, 1947-. Business research methods. Alan Bryman, Emma Bell. 3. vyd. New York : Oxford University Press, c2007. xxxii, 786 s. ISBN 978-0-19-928498-6.
  • The business environment : themes and issues / Paul Wetherly and Dorron Otter. -- 2nd ed. -- Oxford : Oxford University Press, 2011. -- xxxiii, 482 s. : barev. il. ; 27 cm.ISBN 978-0-19-957960-0.
  • Greenhaus, Jeffrey H. Career management. Jeffrey H. Greenhaus, Gerard A. Callanan, Veronica M. Godshalk. 4th ed. Thousand Oaks : Sage, 2010. xix, 485 s. ISBN 978-1-4129-7826-2.
  • Management Innovation : Essays in the Spiritof Alfred D. Chandler, Jr. / William Lazonick, David J. Teece. -- 1. vyd. -- Oxford : Oxford University Press, 2012. -- 378 s. ISBN 978-0-19-969568-3.
  • Clegg, Stewart a kol. Strategy : Theory & Practice. Stewart Clegg a kol. dotisk 1. vyd. Londýn : SAGE Publications Ltd, 2012. xxvii, 460 s. ISBN 978-1-84920-152-0.
  • Skills development / Kevin Gallagher : for business and management students. -- 1. vyd. -- New York : Oxford University Press, 2010. -- 287 s. ISBN 978-0-19-954363-2.
Organizační formy výuky
přednáška
seminář
tutoriál
konzultace
Komplexní výukové metody
frontální výuka
skupinová výuka - kooperace
brainstorming
kritické myšlení
samostatná práce – individuální nebo individualizovaná činnost
výuka podporovaná multimediálními technologiemi
Studijní zátěž
AktivitaPočet hodin za semestr
Prezenční formaKombinovaná forma
Příprava na přednášky8 
Příprava na seminář, cvičení, tutoriál858
Příprava na závěrečný test2020
Vypracování seminární práce a její prezentace1616
Účast na přednáškách26 
Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi2610
Celkem:104104
Metody hodnocení a jejich poměr
zkouška - písemná 70 %
prezentace 10 %
seminární práce 20 %
Podmínky testu
Successful graduates of the course have to get totally at least 70 points: A 100 – 90, B 89,99 – 84, C 83,99 – 77, D 76,99 – 73, E 72,99 – 70, FX 69,99 – 30, F 29,99 - 0.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Navazující předměty
Informace učitele
Attendance in lessons is defined in a separate internal standard of ITB (Evidence of attendance of students at ITB). It is compulsory, except of the lectures, for full-time students to attend 70 % lesson of the subjet in a semester.
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Erasmus.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2015, zima 2015, léto 2016, zima 2016, zima 2017, léto 2018, zima 2018, léto 2019, zima 2019, léto 2020, léto 2021, zima 2021, zima 2022, léto 2023, zima 2023, léto 2024, zima 2024.