M_COP Controlling a plánování

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
léto 2017
Rozsah
2/4/0. 8 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Václav Zahrádka (cvičící), Ing. Veronika Machová, Ph.D., MBA (zástupce)
Garance
doc. Ing. Zuzana Rowland, MBA, PhD.
Studijní oddělení, CŽV, U3V – Prorektor pro studium – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Studijní oddělení, CŽV, U3V – Prorektor pro studium – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Předpoklady
OBOR(CAP)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Předmět vychází z toho, že student má základní povědomí o pojmech controlling a plánování. Výuka staví na prvotních znalostech těchto pojmů, přičemž každý z konceptů je rozebrán do větší hloubky a zároveň je kladen důraz na provázání obou problematik. Z manažerských funkcí je tedy vybráno plánování a jsou zdůrazňovány možnosti využití controllingu v procesu plánování. Absolvent předmětu umí definovat pojmy controlling a plánování vč. znalosti vymezení souvisejících problémů a schopnosti jejich praktické aplikace.
Osnova
  • Úvod do problematicky controllingu jako subsystému řízení podniku
  • Strategický a operativní controlling
  • Marketingový, obchodní, výrobní, finanční a personální controlling
  • Integrační, koordinační, informační, poradenské, rozhodovací kompetence controllingu
  • Vnitřní a vnější problémy controllingu
  • Controlling ve vztahu k manažerskému účetnictví
  • Controlling ve vztahu k procesu plánování
  • Controllingové funkce vs. funkce procesu plánování
  • Operativní, taktické a strategické plány v návaznosti na vizi, poslání a cíle
  • Controllingový cyklus: cíl - klasifikace odchylek - analýza odchylek - návrh opatření
  • Plánovací cyklus: strategická situační analýza - tvorba strategie - realizace strategie
  • Využití expertních controllingových systémů v oblasti Customer Relationship Managementu
  • Využití expertních controllingových systémů v oblasti Customer Relationship Marketingu
Literatura
    povinná literatura
  • HAVLÍČEK, Karel. Management & controlling : malé a střední firmy. 1. Published by. Praha: VŠFS, 2011. ISBN 978-80-7408-056-2.
  • VÁCHAL, Jan a kol. Podnikové řízení. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4642-5.
  • GLOGAR, Alois. Marketingové plánování, controlling a audit. Zlín: UTB, 2006. ISBN 978-80-731-8401-8.
    doporučená literatura
  • TRUNEČEK, J. a kol. Management v informační společnosti. 2nd. Edition. Praha: VŠE, 2004. ISBN 80-7079-201-9.
  • LANG, H. Manažerské účetnictví: Teorie a praxe. Praha: C. H. Beck, 2009. ISBN 80-7179-419-8.
  • HNILICA, J., J. FOTR. Aplikovaná analýza rizika ve finančním managementu a investičním rozhodování. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2560-4.
  • VEBER, J. a kol. Management, základy prosperita, globalizace. Praha: Management Press, 2007. ISBN 978-80-7261-029-7.
  • TRUNEČEK, J. Systémy řízení podniku ve společnosti znalostí. Praha: VŠE, 2001. ISBN 80-245-0246-1.
Organizační formy výuky
přednáška
seminář
tutoriál
Komplexní výukové metody
frontální výuka
Studijní zátěž
AktivitaPočet hodin za semestr
Prezenční formaKombinovaná forma
Příprava na seminář7593
Příprava na závěrečnou zkoušku7594
Účast na přednáškách19 
Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi3921
Celkem:208208
Metody hodnocení a jejich poměr
zkouška - ústní 100 %
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2017, léto 2019, léto 2021, zima 2022.