ZNM Znalostní management

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
zima 2024
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ekaterina Chytilová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Ekaterina Chytilová, Ph.D.
Katedra managementu – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Katedra managementu – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ZNM/S02: Čt 9:40–11:10 D415, E. Chytilová
ZNM/V01: So 23. 11. 8:00–9:30 I214L, 9:40–11:10 I214L, So 21. 12. 8:00–9:30 I214L, 9:40–11:10 I214L, E. Chytilová
Předpoklady
MAX_PREZENCNICH(35) && MAX_KOMBINOVANYCH(40)
Nejsou vyžadovány.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Znalostní management je proces zabývající se znalostmi jednotlivců/skupin mající podobné zájmy nebo potřeby, neboť znalost je chápána jako poznání nebo dovednost, kterou je vhodné sdílet, rozvíjet a synergicky využívat s přidanou hodnotou. Znalosti a znalostní management v rámci organizace charakterizujeme jako účinné nakládání se znalostmi napříč různými druhy procesů, přístupů a prvků organizační struktury. Hlavním cílem znalostního managementu je identifikovat a uchopit specifickou znalost, know-how, zkušenost nebo jiné dovednosti a umožnit jejich transfer a reprezentaci tak, aby byla dostupná širšímu spektru uživatelů/studentů, kteří ji zhodnotí ve správný čas v rozhodovacích a řídících procesech s ohledem ke kvalitě, efektivitě a produktivitě práce. Výuka předmětu Znalostní management klade důraz na využívání samostatnosti, kritického a tvůrčího myšlení u studentů v kontextu jejich dalšího profesního rozvoje včetně uplatnění inovačního potenciálu ve vyučovacím procesu za účelem implementace do podnikové praxe profesního oboru.
Výstupy z učení
Po úspěšném absolvování předmětu student: 1. osvojit si základní terminologii znalostního managementu a dílčích procesů zavádění do podnikání, 2. identifikovat a uchopit specifickou znalost, zkušenost nebo dovednost a transformovat ji do uživatelské praxe, 3. ovládat a v praxi uplatňovat principy, zásady a perspektivy managementu znalostí, 4. připravit a prezentovat reporty o získaných znalostech, zkušenostech a dovednostech v rozhodovacích a řídících procesech, 5. synergicky využívat samostatnosti, tvůrčího a kritického myšlení a inovačního potenciálu při řešení dílčích situací/problémů v klíčových procesech sektoru podnikání.
Osnova
  • Semináře: 1. Konceptuální perspektivy principů znalostí a zásad řízení podniku. 2. Znalostní perspektivy podnikového systému. 3. Organizační perspektivy podnikového řízení. 4. Technologické perspektivy ve znalostní společnosti. 5. Inovační perspektivy řízení procesu znalostí v podniku. 6. Implementační perspektivy řízení podniku. 7. Manažerské systémy znalostních procesů. 8. Informační a komunikační systémy digitálního věku. 9. Ekonomické perspektivy podnikových hodnot. 10. Finanční perspektivy znalostního podniku. 11. Zákaznické perspektivy systému řízení podniku. 12. Administrativní perspektivy znalostního podniku. 13. Znalostní společnost 21. století.
Literatura
    povinná literatura
  • PITRA, Z. a H. MOHELSKÁ, 2015. Management transferu znalostí. Praha: Professional Publishing. ISBN 978-80-7431-145-1.
    doporučená literatura
  • LIEBOWITZ, J., 2016. Success and Failuresof Knowledge Management. Amsterdam: Elsevier. ISBN 978-01-2805-187-0.
  • DALKIR, K., 2017. Knowledge management in Theory and Practice. [s. l.]: The MIT Press. ISBN 978-02-6203-687-0.
  • MAUBORGNE, R., 2018. Nová strategie modrého oceánu. Management Press. ISBN 978-80-7261-547-6.
  • HISLOPI, D., R. BOSUA and R. HELMS, 2018. Knowledge management in Organizations. A ctiticalintroduction. Oxford: Oxford University Press. ISBN 978-01-9872-401-8.
  • DURST, S., S. TEMEL and H. A. FERENHOF, 2018. Open Innovation and Knowledge Management in Small and Medium Enterprises. Open Innovation: BridgingTheory and Practice. [s. l.]: WorldScientificPublishing. ISBN 978-98-1323-358-4.
  • KIMIZ, D., 2018. Knowledge Management in Theory and Practice. MIT Press. ISBN 978-02-6203-687-0.
Organizační formy výuky
seminář
tutoriál
Komplexní výukové metody
brainstorming
kritické myšlení
samostatná práce – individuální nebo individualizovaná činnost
Studijní zátěž
AktivitaPočet hodin za semestr
Prezenční formaKombinovaná forma
Příprava na seminář, cvičení, tutoriál2038
Příprava případové studie66
Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi268
Celkem:5252
Metody hodnocení a jejich poměr
případová studie 70 %
Proaktivní přístup na seminářích 10 %
Uplatnění prezentačních dovedností 20 %
Podmínky testu
Pro úspěšné splnění předmětu je nutné v~součtu dosáhnout z~průběžného a závěrečného hodnocení minimálně 70 % za níže stanovených podmínek. V~průběžném hodnocení lze získat 30 bodů tj. 30 %. V~závěrečném hodnocení lze celkem získat 70 bodů tj. 70 %. Celková klasifikace předmětu, tj. body za závěrečné hodnocení (70 - 0) + body z~průběžného hodnocení (30 - 0): Z~100 – 70, X 69,99 - 30, N 29,99 – 0. Student prezenční formy studia je povinen na kontaktní výuce, tj. vše kromě přednášek, splnit povinnou 70% účast.
Informace učitele
Účast ve výuce předmětu v prezenční i kombinované formě studia řeší samostatná vnitřní norma na VŠTE – Evidence docházky studentů na VŠTE. Studenti s individuálním studijním plánem (ISP) budou odevzdávat prezentaci a případovou studii z předmětu Znalostní management ve zkouškovém období. Studenti mají povinnost ihned po schválení individuálního studijního plánu (ISP) kontaktovat garanta předmětu Znalostní management (email: chytilova@mail.vstecb.cz). V případě, že tak student neučiní, nebude na jeho ISP brán zřetel.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2022, léto 2023, zima 2023, léto 2024.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.vstecb.cz/predmet/vste/zima2024/ZNM