ZFY Základy fyziky

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
léto 2024
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Tomáš Náhlík, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Tomáš Náhlík, Ph.D.
Katedra informatiky a přírodních věd – Ústav technicko-technologický – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Katedra informatiky a přírodních věd – Ústav technicko-technologický – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ZFY/PS4: Ne 24. 3. 8:00–9:30 D515, 9:40–11:10 D515, Ne 2. 6. 8:00–9:30 D415, 9:40–11:10 D415, T. Náhlík
Předpoklady
Základní znalost středoškolské matematiky
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 11/30, pouze zareg.: 0/30
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Zopakovat učivo Fyziky ze střední školy potřebné pro další studium. Rozšířit vědomosti získané v průběhu předchozího studia. Naučit studenty aplikovat základní znalosti fyziky do běžného života.
Výstupy z učení
Student umí vypočítat základní příklady z různých oblastí fyziky. Je schopen aplikovat tyto znalosti v běžném životě. Student získá nutný základ pro budoucí studium obecné fyziky i odborných předmětů.
Osnova
  • 1. Mechanika 2. Dynamika 3. Práce, výkon, energie 4. Inerciální a neinerciální vztažná soustava 5. Zákony zachování a jejich použití (hybnost, energie) 6. Rotující těleso, pohyb po kružnici 7. Elektrické pole, Elektrický proud (obvody – Ohmův zákon), základní součástky obvodů (RLC, zdroj) 8. Termika – kalorimetrická rovnice, směšovací rovnice, fázové přechody, Teplo a teplota 9. Ideální plyn, stavová rovnice, PVT diagramy 10. Gravitace vs tíhové pole 11. Kmitání 12. Vlnění 13. Základy optiky – čočky, zrcadla
Literatura
    povinná literatura
  • Svoboda, E., Bartuška, K., Bednařík, M., Lepil, O., & Široká, M. (2014). Přehled středoškolské fyziky. 5., přeprac. vyd.
    doporučená literatura
  • Gascha, H. (2008). Pflanz, S.: Kompendium fyziky. Universum, Praha.
Organizační formy výuky
seminář
konzultace
Komplexní výukové metody
frontální výuka
skupinová výuka - kompetice
skupinová výuka - kooperace
kritické myšlení
samostatná práce – individuální nebo individualizovaná činnost
Studijní zátěž
AktivitaPočet hodin za semestr
Prezenční formaKombinovaná forma
Příprava na seminář, cvičení, tutoriál1313
Příprava na závěrečný test88
Vypracování seminární práce55
Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi2626
Celkem:5252
Metody hodnocení a jejich poměr
test - závěrečný 70 %
seminární práce 15 %
Aktivita v~rámci seminářů 15 %
Podmínky testu
Celková klasifikace předmětu, tj. body za test (70 - 0) + body z~průběžného hodnocení (30 - 0): započteno 100 – 70, možnost opakovat test 69,99 – 30, nezapočteno 29,99 - 0.
Informace učitele
Účast na výuce ve všech formách řeší samostatná vnitřní norma VŠTE (Evidence docházky studentů na VŠTE). Pro studenty prezenční formy studia je na kontaktní výuce, tj. vše kromě přednášek, povinná 70% účast.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.vstecb.cz/predmet/vste/leto2024/ZFY