TYB_2a Typology of buildings II.

Institute of Technology and Business in České Budějovice
summer 2025
Extent and Intensity
0/3/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Ing. Kristýna Prušková, Ph.D. (seminar tutor)
Ing. arch. Jaromír Srba, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
Ing. Kristýna Prušková, Ph.D.
Department of Civil Engineering – Faculty of Technology – Rector – Institute of Technology and Business in České Budějovice
Supplier department: Department of Civil Engineering – Faculty of Technology – Rector – Institute of Technology and Business in České Budějovice
Timetable of Seminar Groups
TYB_2a/PS4: Sat 1. 3. 8:00–9:30 D515, 9:40–11:10 D515, 11:25–12:55 D515, Sat 8. 3. 8:00–9:30 D515, 9:40–11:10 D515, 11:25–12:55 D515, J. Srba
TYB_2a/S01: Mon 8:00–10:15 D215, J. Srba
TYB_2a/S02: Fri 9:40–11:55 D616, K. Prušková
TYB_2a/S03: Tue 10:25–12:40 D415, K. Prušková
Prerequisites
TYB_1a Typol. of buildings I. || TYB_1 Typol. of buildings I.
Completion of the course Building Typology I (TYB_1a)
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
Course objectives supported by learning outcomes
The aim of the course is to learn the basics of designing civil, industrial and agricultural buildings.
Learning outcomes
After completing the course the student will be familiar with the issues of layout of non-residential buildings, will be able to assess the correctness of the layout and will have the basic knowledge of the correct design of non-residential buildings.
Syllabus
  • 1. Placement of buildings, architectural composition
  • 2. Health and social care facilities
  • 3. Buildings for trade and services
  • 4. Office buildings
  • 5. Buildings for culture, education and religious services
  • 6. Buildings for tourism and catering
  • 7. Sports buildings
  • 8. Buildings for education and training
  • 9. Industrial buildings
  • 10. Agricultural buildings
  • 11. Revitalisation, conversion - new purpose
  • 12. Car parking, parking houses
  • 13. Management, maintenance and security of buildings
Literature
    required literature
  • GUTIÉRREZ, R. U. a L. de la P. HIDALGO. 2019. Elements of Sustainable Architecture. Ilustrované vydání. Routledge, ISBN 978-0-8153-6782-6.
  • TUČEK, O., Z. STÝBLO a V. MUDRA. 2022. Základní školy: manuál pro zadávání projektů veřejných budov. Praha: České vysoké učení technické, ISBN 978-80-01-07036-9
  • ZDAŘILOVÁ, R. 2022. Bezbariérové užívání staveb – základní principy přístupnosti (TP 1.4). Rada pro podporu rozvoje profese ČKAIT [online]. ČKAIT, Dostupné z: https://profesis.ckait.cz/dokumenty-ckait/tp-1-4/
  • STÝBLO, Z. 2018. Knihovny v době nových médií. Praha: České vysoké učení technické, ISBN 978-80-01-06335-4.
  • STÝBLO, Z. a V. SOUKENKA. 2022. Divadlo: prostor & akce. Praha: České vysoké učení technické v Praze, ISBN 978- 80-01-06926-4.
  • TUČEK, O., Z. STÝBLO a V. MUDRA. 2022. Základní školy: manuál pro zadávání projektů veřejných budov. Praha: České vysoké učení technické, ISBN 978-80-01-07036-9.
  • STÝBLO, Z. a Z. LIPŠ. 2021. Prostory pro gastronomii. Praha: České vysoké učení technické, ISBN 978-80-01-06719- 2.
  • NEUFERT, E., J. KISTER a D. STURGE, 2019. Architects' data. Fifth edition. Hoboken, NJ: Wiley-Blackwell, 2019. ISBN 978-11-192-8435-2.
    recommended literature
  • AFFOLDERBACH, J. a CH. SCHULZ, 2018. Green Building Transitions: Regional Trajectories of Innovation in Europe, Canada and Australia. New York, NY: Springer Science+Business Media, 2018. ISBN 978-33-197-7708-5.
  • TOBOLCZYK, M. 2021. Contemporary Architecture: The Genesis and Characteristics of Leading Trends. Cambridge Scholars Publishing, ISBN 978-1-5275-7039
  • ČESKO. 2009. Nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci.
  • NEUFERT, E. a P. NEUFERT. 2000. Navrhování staveb: zásady, normy, předpisy o zařízeních, stavbě, vybavení, nárocích na prostor, prostorových vztazích, rozměrech budov, prostorech, vybavení, přístrojích z hlediska člověka jako měřítka a cíle: příručka p
  • STÝBLO, Z. 2010. Nauka o stavbách: školské stavby. Praha, 244 s. ISBN 978-80-01-04510-7.
  • ČESKO. 2009. Vyhláška č. 268/2009 Sb., o technických požadavcích na stavby.
  • BLOCKLEY, D. 2014. Structural Engineering: a very short introduction. New York: Oxford University Press. ISBN 978- 0-19-967193-9.
  • SÝKORA, J. 2014. Zemědělské stavby. Praha: Grada Publishing. 127 s. ISBN 978-80-247-5273-0.
  • ČESKO. 2009. Vyhláška č. 398/2009 Sb., o obecných technických požadavcích zabezpečujících bezbariérové užívání staveb.
  • REMEŠ, J. 2014. Stavební příručka: to nejdůležitější z norem, vyhlášek a zákonů, Grada. 2. Vydání., 2014, 248 s. ISBN 978-80-247-5142-9.
  • ŠTÍPEK, J. aj. PAROUBEK. 2006. Administrativní budovy. Praha: ČVUT. ISBN 80-01-03539-5.
  • ČESKO. ČSN 73 5305 Administrativní budovy a prostory.
  • 2013. Nový život opuštěných staveb: průmyslové dědictví: stavební kniha 2013. 1. Vydání. Praha: Informační centrum ČKAIT. 134 s. ISBN 978-80-87438-36-7.
  • ČESKO. 2006. Vyhláška č. 501/2006 Sb., o obecných požadavcích na využívání území.
  • ČESKO. ČSN 73 4108 Hygienická zařízení a šatny.
Forms of Teaching
Seminar
Tutorial
Teaching Methods
Frontal Teaching
Project Teaching
Critical Thinking
Individual Work– Individual or Individualized Activity
Student Workload
ActivitiesNumber of Hours of Study Workload
Daily StudyCombined Study
Ongoing submission of assignments1919
Preparation for Seminars, Exercises, Tutorial 17
Preparation for the Final Test2030
Attendance on Seminars/Exercises/Tutorial/Excursion3912
Total:7878
Assessment Methods and Assesment Rate
Test – final 70 %
Průběžné odevzdávání úkolů (in Czech) 30 %
Exam conditions
To successfully complete the course, it is necessary to achieve the sum of the continuous and final assessment of at least 70% under the conditions set out below. V~30 points can be obtained in the continuous assessment, i.e. 30%. In the final assessment, it is possible to a total of 70 points, i.e. 70 %. Intermediate evaluation Continuous submission of the assignments given in the seminars within the deadlines set 30 points (i.e. 30 %) Final assessment Final test - a set of questions focusing cross-sectionally on the entire content of the course - 70 points (i.e. 70 %)
Language of instruction
Czech
Teacher's information
A full-time student is obliged to attend contact classes, i.e. everything except lectures, to meet the mandatory 70% attendance.

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.vstecb.cz/course/vste/summer2025/TYB_2a