SA_N_SAM System analysis and modeling

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
léto 2025
Rozsah
2/4/0. 7 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. RNDr. Zdeněk Dušek, Ph.D. (cvičící)
Ing. Tadeáš Říha (cvičící)
Garance
doc. RNDr. Zdeněk Dušek, Ph.D.
Katedra informatiky a přírodních věd – Ústav technicko-technologický – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Katedra informatiky a přírodních věd – Ústav technicko-technologický – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SA_N_SAM/P01: Po 9:40–11:10 D617, Z. Dušek
SA_N_SAM/S01: Po 11:25–12:55 E5, Po 13:05–14:35 E5, Z. Dušek
Předpoklady
OBOR(CAP)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
The aim of the course is to acquaint students with the issues of more advanced optimization methods, game theory and models of mass service and methods that are applicable in logistics. The graduate of the course demonstrates advanced knowledge in these areas. Can solve practical tasks and logistical problems related to these methods.
Výstupy z učení
The graduate of the course demonstrates advanced knowledge in these areas. Can solve practical tasks and logistical problems related to these methods.
Osnova
1. Game theory (basic concepts, pure strategies) 2. Single matrix games (mixed strategies, graphic method) 3. Single matrix games (mixed strategies, simplex method) 4. Two-matrix games, a system with non-transferable winnings 5. Two-matrix games, system with portable winnings 6. Oligopoly model 7. Theory of collective service (models of collective service) 8. Theory of collective service (optimization in models of collective service) 9. Inventory theory 10. Structural analysis (principle and model s.a.) 11. Structural analysis (distribution and value equations) 12. DEA (CCR, BCC) 13. DEA (efficiency evaluation)
Literatura
  • Dantzig, G.B., Thapa, M.N.: Linear Programming, 1: Introduction, Springer, 1997
  • Matoušek, J., Gartner, B.: Understanding and Using Linear Programming, Springer, 2007
Organizační formy výuky
přednáška
seminář
konzultace
Komplexní výukové metody
frontální výuka
brainstorming
kritické myšlení
samostatná práce – individuální nebo individualizovaná činnost
Studijní zátěž
AktivitaPočet hodin za semestr
Prezenční formaKombinovaná forma
Příprava na průběžný test26 
Příprava na seminář, cvičení, tutoriál26 
Příprava na závěrečný test52 
Účast na přednáškách26 
Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi52 
Celkem:1820
Metody hodnocení a jejich poměr
test - průběžný 30 %
test - závěrečný 70 %
Podmínky testu
test - continuous (30 b) test - final (70 b) Final written test (max 70 points). Up to 30 points can be obtained for ongoing activities at the seminar. Lifelong learning students will receive 0-30 points for continuous assessment based on the results of continuous tests. The dates of these tests will be specified at the beginning of the semester in the first tutorial. Overall classification of the course, ie points for the test (70 - 0) + points from the continuous assessment (30 - 0): A 100 - 90, B 89.99 - 84, C 83.99 - 77, D 76.99 - 73, E 72.99 - 70, FX 69.99 - 30, F 29.99 - 0. The teacher has the right in case of unclear and controversial calculations in the test to ask the student for an explanation in the additional oral exam.
Informace učitele
Attendance in lessons is defined in a separate internal standard of ITB (Evidence of attendance of students at ITB). It is compulsory, except of the lectures, for full-time students to attend 70 % lesson of the subjet in a semester.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.vstecb.cz/predmet/vste/leto2025/SA_N_SAM