VŠTE:SA_N_SAM Systém. analýza a modelování - Informace o předmětu
SA_N_SAM System analysis and modeling
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicíchléto 2025
- Rozsah
- 2/4/0. 7 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. RNDr. Zdeněk Dušek, Ph.D. (cvičící)
Ing. Tadeáš Říha (cvičící) - Garance
- doc. RNDr. Zdeněk Dušek, Ph.D.
Katedra informatiky a přírodních věd – Ústav technicko-technologický – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Katedra informatiky a přírodních věd – Ústav technicko-technologický – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SA_N_SAM/P01: Po 9:40–11:10 D617, Z. Dušek
SA_N_SAM/S01: Po 11:25–12:55 E5, Po 13:05–14:35 E5, Z. Dušek - Předpoklady
- OBOR(CAP)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
- The aim of the course is to acquaint students with the issues of more advanced optimization methods, game theory and models of mass service and methods that are applicable in logistics. The graduate of the course demonstrates advanced knowledge in these areas. Can solve practical tasks and logistical problems related to these methods.
- Výstupy z učení
- The graduate of the course demonstrates advanced knowledge in these areas. Can solve practical tasks and logistical problems related to these methods.
- Osnova
- 1. Game theory (basic concepts, pure strategies) 2. Single matrix games (mixed strategies, graphic method) 3. Single matrix games (mixed strategies, simplex method) 4. Two-matrix games, a system with non-transferable winnings 5. Two-matrix games, system with portable winnings 6. Oligopoly model 7. Theory of collective service (models of collective service) 8. Theory of collective service (optimization in models of collective service) 9. Inventory theory 10. Structural analysis (principle and model s.a.) 11. Structural analysis (distribution and value equations) 12. DEA (CCR, BCC) 13. DEA (efficiency evaluation)
- Literatura
- Dantzig, G.B., Thapa, M.N.: Linear Programming, 1: Introduction, Springer, 1997
- Matoušek, J., Gartner, B.: Understanding and Using Linear Programming, Springer, 2007
- Organizační formy výuky
- přednáška
seminář
konzultace - Komplexní výukové metody
- frontální výuka
brainstorming
kritické myšlení
samostatná práce – individuální nebo individualizovaná činnost
- Studijní zátěž
Aktivita Počet hodin za semestr Prezenční forma Kombinovaná forma Příprava na průběžný test 26 Příprava na seminář, cvičení, tutoriál 26 Příprava na závěrečný test 52 Účast na přednáškách 26 Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi 52 Celkem: 182 0 - Metody hodnocení a jejich poměr
- test - průběžný 30 %
test - závěrečný 70 % - Podmínky testu
- test - continuous (30 b) test - final (70 b) Final written test (max 70 points). Up to 30 points can be obtained for ongoing activities at the seminar. Lifelong learning students will receive 0-30 points for continuous assessment based on the results of continuous tests. The dates of these tests will be specified at the beginning of the semester in the first tutorial. Overall classification of the course, ie points for the test (70 - 0) + points from the continuous assessment (30 - 0): A 100 - 90, B 89.99 - 84, C 83.99 - 77, D 76.99 - 73, E 72.99 - 70, FX 69.99 - 30, F 29.99 - 0. The teacher has the right in case of unclear and controversial calculations in the test to ask the student for an explanation in the additional oral exam.
- Informace učitele
- Attendance in lessons is defined in a separate internal standard of ITB (Evidence of attendance of students at ITB). It is compulsory, except of the lectures, for full-time students to attend 70 % lesson of the subjet in a semester.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.vstecb.cz/predmet/vste/leto2025/SA_N_SAM