RRP_a Regionalistika a regionální politika

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
zima 2024
Rozsah
2/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
doc. Ing. Petra Pártlová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Ing. Petra Pártlová, Ph.D.
Katedra cestovního ruchu a marketingu – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Katedra cestovního ruchu a marketingu – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Předpoklady
Nejsou vyžadovány.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit studenty se základním pojmoslovím tykajícího regionu, typologie regionů, regionálního managementu a vysvětlit základní principy, vize a východiska vzniku regionální politiky a její implementace do národní politiky a politiky EU. Součástí předmětu bude i pochopení základních využívaných nástrojů regionální politiky, zhodnocení jejich kladů a záporů v rámci regionálního rozvoje daného regionu. Dále bude podrobně vysvětlen legislativní rámec regionální a strukturální politiky, včetně detailního seznámení s jednotlivými programovými dokumenty na všech úrovních, a to v rámci vertikálního i horizontálního uspořádání a provázanosti.
Výstupy z učení
Po úspěšném absolvování předmětu student:
1. zná základní pojmový aparát a definice z oblasti regionálních věd,
2. dokáže vysvětlit a rozlišit použití nástrojů v rámci regionálního rozvoje, územního rozvoje, územního plánování, prostorového plánování,
3. dokáže definovat a popsat vztahy a vazby mezi jednotlivými úrovněmi programových dokumentů v ČR a EU,
4. zná účel programu rozvoje obcí, měst a regionů,
5. vysvětlí jednotlivé formy spolupráce obcí a ostatních aktérů regionálního rozvoje
Osnova
  • Přednášky
  • 1. Vymezení pojmů regionalizace, regionální rozvoj, územní rozvoj, regionální management.
  • 2. Regionální analýzy; Hlavní používané přístupy (typy) regionální analýzy; Druhy a typy ukazatelů v regionální analýze.
  • 3. Metodologie regionálního rozvoje; Přístupy k řešení regionálního rozvoje; Strategické plánování a regionální rozvoj; Hlavní aktéři regionálního rozvoje.
  • 4. Koncepční dokumenty; Struktura koncepčních dokumentů; Strategie, program, plán.
  • 5. Programy rozvoje měst, obcí a regionů; Obsah a využití programu.
  • 6. Principy programování a projektování z pohledu strukturální politiky.
  • 7. Metodika tvorby projektů v rámci strukturální politiky; Základní postupy v projektovém řízení.
  • 8. Prostorové plánování.
  • 9. Územní plánování ve vztahu k regionálnímu rozvoji a postavení územního plánování v regionální politice.
  • 10. Urbanizace, suburbanizace a desurbanizace.
  • 11. Formy spolupráce obcí; Meziobecní spolupráce, spolupráce s ostatními aktéry v regionu.
  • 12. Národní a mezinárodní spolupráce obcí.
  • 13. Vybrané oblasti zájmu regionální politiky; Využití brownfieldů; Vznik a možnosti využití klastrů, klastrových iniciativ.
Literatura
    povinná literatura
  • STIMSON, R. J. et al., 2006. Regional economic development: Analysis and planning strategy. Berlin: Springer. ISBN 978-3-540-34826-9.
  • ARMSTRONG, H. a J. TAYLOR, 2000. Regional Economics and Policy. [s. l.]: Wiley-Blackwell. ISBN 978-0-631-21713-8.
  • TOTH, P. et al., 2014. Ekonomické aktivity obcí a měst. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk. ISBN 978-80-7380-491-6.
  • ZAHRADNÍK, P., 2017. Kohezní politika Evropské unie. Praha: C. H. Beck. ISBN 978-80-7400-527-5.
  • MINAŘÍK, B., J. BORŮVKOVÁ a M. VYSTRČIL, 2013. Analýzy v regionálním rozvoji. Praha: Professional Publishing. ISBN 978-80-7431-129- 1.
    doporučená literatura
  • KADEŘÁBKOVÁ, J. a Z. KHENDRICHE TRHLÍNOVÁ, 2008. Region a regionální vědy. Praha: Vysoká škola finanční a správní. ISBN 978-80-7408- 009-8.
  • BLAŽEK, J. a D. UHLÍŘ, 2002. Teorie regionálního rozvoje. Praha: Karolinum. ISBN 80-246-0384-5.
  • ŽÍTEK, V., a V. KLÍMOVÁ, 2008. Regionální politika. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-4761-7.
  • GALVASOVÁ, I. et al., 2007. Spolupráce obcí jako faktor rozvoje. Brno: Georgetown. ISBN 80-251-20-9.
  • WOKOUN, R. et al., 2008. Regionální rozvoj. Praha: Linde. ISBN 978-80- 7201-699-0.
Organizační formy výuky
přednáška
tutoriál
Komplexní výukové metody
frontální výuka
skupinová výuka - kooperace
brainstorming
Studijní zátěž
AktivitaPočet hodin za semestr
Prezenční formaKombinovaná forma
Prezentace22
Příprava na přednášky20 
Příprava na seminář, cvičení, tutoriál 30
Příprava na závěrečný test1422
Semestrální práce1414
Závěrečný test22
Účast na přednáškách26 
Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi 8
Celkem:7878
Metody hodnocení a jejich poměr
test - závěrečný 70 %
prezentace 5 %
projekt - samostatný 25 %
Podmínky testu
Pro úspěšné splnění předmětu je nutné v~součtu dosáhnout z~průběžného a závěrečného hodnocení minimálně 70 % za níže stanovených podmínek. V~průběžném hodnocení lze získat 30 bodů tj. 30 %. V~závěrečném hodnocení lze celkem získat 70 bodů tj. 70 %. Celková klasifikace předmětu, tj. body za závěrečné hodnocení (70 - 0) + body z~průběžného hodnocení (30 - 0): A 100 – 90, B 89,99 – 84, C 83,99 – 77, D 76,99 – 73, E 72,99 – 70, FX 69,99 – 30, F 29,99 – 0.
Informace učitele
Účast na výuce ve všech formách řeší samostatná vnitřní norma VŠTE (Evidence docházky studentů na VŠTE). Pro studenty prezenční formy studia je na seminářích povinná 70% účast.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2021, zima 2021, léto 2022, zima 2022, zima 2023.