RLZ_MOZ Motivace a odměňování zaměstnanců

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
zima 2024
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Ing. Iva Klementová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Ing. Iva Klementová, Ph.D.
Katedra řízení lidských zdrojů – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Katedra řízení lidských zdrojů – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Předpoklady
Nejsou požadovány.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit se s hlavními principy a nástroji úspěšné motivace zaměstnanců, založené na využití adekvátních finančních i nefinančních motivačních nástrojů. K hlavním tématům kurzu patří základní typy, nástroje a formy finančního odměňování a hlavní nástroje nefinanční motivace nadřízeného i organizace a jejich využití. Pozornost je věnována vlivu motivace na produktivitu zaměstnanců, nejčastějším příčinám demotivace a nestability zaměstnanců i způsobům, jak jim čelit. Součástí kurzu je praktická ilustrace tvorby nástrojů finanční motivace i uplatňování nefinančních motivačních nástrojů manažera.
Výstupy z učení
Po úspěšném absolvování předmětu student:
- rozumí významu motivace a odměňování zaměstnanců, zná hlavní teorie pracovní motivace a dokáže je prakticky aplikovat, dokáže navrhovat, organizovat a vyhodnocovat průzkumy motivace a spokojenosti zaměstnanců
- chápe význam a způsob tvorby mzdových stupnic organizace, chápe rozdíly mezi jednotlivými druhy mzdových stupnic a jejich význam
- rozumí osobním rozdílům v motivaci zaměstnanců a jejich vztahu k výkonnosti
- rozumí principům tvorby motivační složky mzdy, dokáže navrhovat a využívat různé nástroje výkonového odměňování
- rozumí zásadám tvorby a využití zaměstnaneckých výhod, rozumí nefinančním motivačním nástrojům a kompetencím vedoucího
Osnova
  • Semináře
  • 1. Motivace a odměňování zaměstnanců, jejich cíle a nástroje – rozbor praktického příkladu.
  • 2. Druhy pracovní motivace, individuální rozdíly v motivaci pracovníků - řízená diskuse k praktickému příkladu.
  • 3. Nástroje finanční a hmotné motivace – ilustrace na příkladech konkrétních firem
  • 4. Nástroje a psychologické základy nefinanční motivace – ilustrace na příkladech konkrétních firem
  • 5. Motivační nástroje vedoucího – rozbor praktického příkladu.
  • 6. Tvorba systému pevných mezd a její principy – rozbor praktického příkladu
  • 7. Druhy výkonových mezd – analýza na příkladu konkrétního podniku
  • 8. Tvorba zaměstnaneckých výhod – ukázka příkladu z praxe.
  • 9. Nejčastější chyby systémů odměňování v praxi – analýza praktického příkladu.
  • 10. Manažerské a komunikační dovednosti pro nefinanční motivaci – ukázka a nácvik
  • 11. Motivační rozhovory se zaměstnanci – ilustrace a rozbor konkrétních příkladů
  • 12. Průzkumy spokojenosti a motivace zaměstnanců – ukázka a rozbor výsledků konkrétního průzkumu z praxe
  • 13. Nejčastější chyby vedoucích při motivaci zaměstnanců - rozbor příkladu z praxe.
Literatura
    povinná literatura
  • URBAN, J., 2017. Psychologie řízení a vedení. Praha: Ústav práva a právní vědy a European Business School. ISBN 978-80-87974-15-5.
  • URBAN, J., 2017. Motivace a odměňování pracovníků. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0227-3.
    doporučená literatura
  • CAHA, Z. et al., 2017. Management lidských zdrojů. Lüdenscheid: Ram-Verlag. ISBN 978-3-942303-52-1.
  • URBAN, J., 2013. Řízení lidí v organizaci: Personální rozměr managementu. 2. rozš. vyd. Praha: Wolters Kluwer. ISBN 978-80- 7357-925-8.
  • URBAN, J., 2014. Případové studie z managementu lidských zdrojů. Praha: Ústav práva a právní vědy. ISBN 978-80-87974-03-2.
  • ARMSTRONG, M. a S. TAYLOR, 2014. Armstrong's handbook of human resource management practice. 13th Edition. Philadelphia: Kogan Page Ltd. ISBN 978-0-7494-6964-1.
  • BĚLOHLÁVEK, F., 2016. 25 typů lidí – Jak s nimi jednat, jak je vést a motivovat. 3. rozš. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5872-5.
Organizační formy výuky
seminář
tutoriál
Komplexní výukové metody
frontální výuka
skupinová výuka - kooperace
projektová výuka
brainstorming
kritické myšlení
samostatná práce – individuální nebo individualizovaná činnost
výuka podporovaná multimediálními technologiemi
Studijní zátěž
AktivitaPočet hodin za semestr
Prezenční formaKombinovaná forma
Dílčí úkoly99
Příprava na seminář, cvičení, tutoriál1129
Příprava na závěrečný test55
Závěrečný test11
Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi268
Celkem:5252
Metody hodnocení a jejich poměr
test - závěrečný 70 %
Dílčí úkoly 30 %
Podmínky testu
Pro úspěšné splnění předmětu je nutné v~součtu dosáhnout z~průběžného a závěrečného hodnocení minimálně 70 % za níže stanovených podmínek. V~průběžném hodnocení lze získat 30 bodů, tj. 30 %. V~závěrečném hodnocení lze celkem získat 70 bodů, tj. 70 %. Celková klasifikace předmětu, tj. body za závěrečné hodnocení (70 – 0) + body z~průběžného hodnocení (30 – 0): A 100 – 90, B 89,99 – 84, C 83,99 – 77, D 76,99 – 73, E 72,99 – 70, FX 69,99 – 30, F 29,99 – 0.
Informace učitele
Účast na výuce ve všech formách řeší samostatná vnitřní norma VŠTE (Evidence docházky studentů na VŠTE). Pro studenty prezenční formy studia je na seminářích povinná 70% účast. Pokud účast nebude splněná, bude student automaticky klasifikován známkou „-“. Studenti s individuálním studijním plánem budou vykonávat z předmětu pouze 100 bodový závěrečný test ve zkouškovém období. Nicméně studenti mají povinnost ihned po schválení individuálního studijního plánu (ISP) kontaktovat vyučujícího, v případě, že tak student neučiní, nebude na jeho ISP brán zřetel. (V případě jakýchkoliv dotazů se mohou obrátit na vyučující předmětu prostřednictvím emailu: klementova@mail.vstecb.cz)
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2022, zima 2023.