RLZ_IMT Interkulturní management

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
léto 2024
Rozsah
2/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Štěpánka Jenešová (cvičící)
Ing. Iveta Kmecová, PhD. (cvičící)
Garance
Ing. Iveta Kmecová, PhD.
Katedra řízení lidských zdrojů – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Katedra řízení lidských zdrojů – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
RLZ_IMT/P01: Po 9:40–11:10 E7, Š. Jenešová, I. Kmecová
RLZ_IMT/S01: Út 9:40–11:10 N004, Š. Jenešová
RLZ_IMT/Z3: Ne 28. 4. 13:05–14:35 B4, 14:50–16:20 B4, 16:30–18:00 B4, So 18. 5. 8:00–9:30 B4, 9:40–11:10 B4, 11:25–12:55 B4, Š. Jenešová
Předpoklady
Nejsou požadovány.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit studenty s mezinárodními odlišnostmi organizační kultury, komunikace a spolupráce, s chováním v organizaci, které je podmíněno rozdíly jednotlivých národních kultur. Předmět poslouží k rozšíření pohledu na různost kultur a aby dokázali tuto různost přijmout jako příležitost v pracovním i v osobním životě. Protože různost, diverzita, multikultura je významným faktorem tvůrčího myšlení a inovativních přístupů k práci. V multikulturním prostředí je nutno brát v potaz kulturní profil a jeho vliv na zaměstnance, tzn. že je podstatné pochopit kulturní orientaci zaměstnanců. Lidé různých kultur mají různá pojetí hodnot, odlišné hodnocení okolního světa a životní hodnoty. Proto je při řešení konfliktů v multikulturním týmu nutné, aby se multikulturně vůdcovské dovednosti rozvíjely neustále. Úkolem řízení lidských zdrojů by mělo být: nejdříve analyzovat příčiny konfliktů v pracovním prostředí a na základě vyhodnocených výsledků nastavit proces, jak předcházet neefektivním dlouhodobým konfliktům.
Výstupy z učení
Po úspěšné absolvování předmětu student:
- získá a upevní svoje kompetence v oblasti interkulturního managementu vzhledem k očekávanému vývoji svého profesního života nebo podnikání;
- rozvine schopnost interakce se zaměstnanci, kolegy, zákazníky, personálními a organizačními systémy z různých kultur na globálním trhu;
- bude schopný se konfrontovat s různými kulturními hodnotami a organizačními a strategickými systémy, které musí být dobře řízené;
- bude mít velký vliv na způsoby mezilidské komunikace, protože neznalost či nedostatek kompetencí v těchto otázkách může vést k velmi problematickým situacím.
Osnova
  • Přednášky
  • 1. Úvodní slovo: prvky kultury, kultura, kulturní standardy, interkulturní management a kompetence, globalizace a glokalizace a vysvětlení témat eseje
  • 2. Národní kultura, organizační kultura, typologie národních organizačních kultur, stereotypy
  • 3. Interkulturní prostředí a jeho výhody a nevýhody
  • 4. Interkulturní odlišnosti a jejich vliv na řízení a vedení
  • 5. Efektivní komunikace, komunikační bariéry v mezinárodním prostředí
  • 6. Kulturní diverzita v řízení lidských zdrojů, porozumění kulturním odlišnostem
  • 7.Kultury z pohledu řízení a vedení lidí a interkulturní trénink
  • 8. Interkulturní obchodní vyjednávání může nastat v těchto situacích
  • 9. Nejčastější chyby řízení v interkulturním prostředí
  • 10. Leadership v interkulturním prostředí
  • 11. Etika v interkulturním a globálním prostředí
  • 12. Vzdělávání a školení zaměstnanců jako nástroj interkulturního managementu
  • 13. Shrnutí učiva, příprava na test
  • Cvičení
  • 1. Ledovcový model skryté kultury
  • 2. BAFÁ-BAFÁ simulace
  • 3. ECOTONOS simulace
  • 4. Cvičení Kulturního asimilátoru
  • 5. Kulturní cibule
  • 6. Hodnoty v práci
  • 7. Rozpoznání neúčinných reakcí na kulturní rozdíly
  • 8. Co je špatného na stereotypech?
  • 9. Co o nás potřebují vědět?
  • 10. Typy komunikace
  • 11. Hofstedeho dimenze
  • 12. Pozorování řeči těla
  • 13. Shrnutí učiva, příprava na test
  • Témata eseje
  • 1. Interkulturní kompetence – potřebujete je?
  • 2. Kulturní rozdíly na pracovišti
  • 3. Interkulturní kompetence na pracovišti
  • 4. Pracuješ česky?
  • 5. Kulturní inteligence
Literatura
  • ZEYNEP, A., 2014. Organizations and Management in Cross-Cultural Context. [s. l.]: Sage Publications Ltd. ISBN 978-1446297933. doporučená literatura
  • SALVI, R. a T. HIROMASA, (eds.), 2013. Intercultural Interactions in Business and Management. [s. l.]: Peter Lang AG, Internationaler Verlag der Wissenschaften. ISBN 978-3034310390. doporučená literatura
  • BLAŽEK, L. a A. ŠAFROVÁ DRÁŠILOVÁ, 2013. Nadnárodní společnosti v České republice. Vývojové trendy - Organizace a řízení - Kultura a odpovědnost. [s. l.]: C.H. Beck. ISBN 978-80-7400-478-0. doporučená literatura
  • HÁN, J., J. ŽUFAN a M. KLÍMOVÁ, 2013. Kapitoly z personálního a interkulturního managementu. Praha: Wolters Kluwer. ISBN 978-80-7478- 328-9. povinní literatura
  • DERESKY, H., 2015. International management: Managing across borders and cultures. 9. ed. Upper Saddle River: Prentice Hall. ISBN: 978-80-7540- 568-0. doporučená literatura
  • KLÍMOVÁ, M., 2017. Interkulturní specifika a cestovní ruch. Praha: Wolters Kluwer. ISBN 978-80-7552-619-9. doporučená literatura
  • CAHA, Z. a J. URBAN, 2017. A Code of Ethics as an Organizational Management Tool and its Use in the Czech Republic. Lüdenscheid: RAM Verlag. ISBN 978-3-942303-50-7. doporučená literatura
  • URBAN, J., 2014. Firemní kultura a identita. Praha: Ústav práva a právní vědy. ISBN 978-80-87974-05-6. povinní literatura
Organizační formy výuky
přednáška
cvičení
tutoriál
Komplexní výukové metody
frontální výuka
skupinová výuka - kooperace
projektová výuka
brainstorming
kritické myšlení
samostatná práce – individuální nebo individualizovaná činnost
výuka podporovaná multimediálními technologiemi
Virtuální meeting s expertem
Studijní zátěž
AktivitaPočet hodin za semestr
Prezenční formaKombinovaná forma
Dílčí úkoly1212
Příprava na přednášky15 
Příprava na seminář, cvičení, tutoriál2042
Příprava na závěrečný test1838
Účast na přednáškách26 
Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi1312
Celkem:104104
Metody hodnocení a jejich poměr
test - závěrečný 70 %
dílčí úkoly 30 %
Podmínky testu
Průběžné hodnocení:

dílčí úkoly – 30 bodů (tj. 30 %)

Závěrečné hodnocení:

závěrečný test – 70 bodů (tj. 70 %)

Pro úspěšné splnění předmětu je nutné v~součtu dosáhnout z~průběžného a závěrečného hodnocení minimálně 70 % za níže stanovených podmínek. V~průběžném hodnocení lze získat 30 bodů, tj. 30 %. V~závěrečném hodnocení lze celkem získat 70 bodů, tj. 70 %. Celková klasifikace předmětu, tj. body za závěrečné hodnocení (70 – 0) + body z~průběžného hodnocení (30 – 0): A 100 – 90, B 89,99 – 84, C 83,99 – 77, D 76,99 – 73, E 72,99 – 70, FX 69,99 – 30, F 29,99 – 0.

Student prezenční formy studia je povinen na kontaktní výuce, tj. vše kromě přednášek, splnit povinnou 70% účast. Pokud účast nebude splněná, bude student automaticky klasifikován známkou „-“.

Informace učitele
Účast na výuce ve všech formách řeší samostatná vnitřní norma VŠTE (Evidence docházky studentů na VŠTE). Student prezenční formy studia je povinen na kontaktní výuce, tj. vše kromě přednášek, splnit povinnou 70% účast. Pokud účast nebude splněná, bude student automaticky klasifikován známkou „F“.
Dílčí úkoly budou studenty prezenční i kombinované formy, vkládat do vytvořené odevzdávárny v informačním systému, dle pokynů vyučujícího.

Studenti s individuálním studijním plánem budou vykonávat z předmětu pouze 100 bodový závěrečný test ve zkouškovém období. Studenti mají ale povinnost ihned po schválení jejich individuálního studijního plánu (ISP) kontaktovat vyučujícího. V případě, že tak student neučiní, nebude na jeho ISP brán zřetel. V případě jakýchkoliv dotazů se mohou obrátit na garantku předmětu prostřednictvím emailu kmecova@mail.vstecb.cz

Předmět je zařazen také v obdobích léto 2022, léto 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.vstecb.cz/predmet/vste/leto2024/RLZ_IMT