N_LGS Logistika služeb

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
zima 2024
Rozsah
2/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Ing. Ondrej Stopka, PhD. (cvičící)
Ing. Mária Stopková, PhD. (cvičící)
Garance
doc. Ing. Ondrej Stopka, PhD.
Katedra dopravy a logistiky – Ústav technicko-technologický – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Katedra dopravy a logistiky – Ústav technicko-technologický – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Předpoklady
Podmínkou pro zápis předmětu jsou základní znalosti z oblasti logistiky a řízení.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou logistiky služeb v jednotlivých oblastech podnikání. Absolvent je schopen popsat a vysvětlit různé formy nabízených služeb, které jsou významným prvkem v kontextu konkurenceschopnosti podniku a národního hospodářství. Absolvent také ovládá pojmy logistický objekt, veřejné logistické centrum a terminál intermodální přepravy. A v neposlední řadě, absolvent je schopen vyhodnotit kvalitu poskytovaných služeb a efektivitu logistických služeb.
Výstupy z učení
Absolvent předmětu umí popsat a vysvětlit různé formy nabízených služeb jako významné prvky v konkurenceschopnosti národního hospodářství a podniku. Dále zná principy vyřizování reklamací a umí provést reklamační řízení v souladu s platnými právními normami. Umí posoudit a rozhodnout o poskytování služeb zákazníkům. Absolvent předmětu umí posoudit finanční stránku poskytovaných služeb, orientuje se v oblasti pojišťovacích služeb v kontextu logistiky a je schopen vyhodnotit kvalitu a efektivnost poskytovaných logistických služeb.
Osnova
  • 1. Koncepce služeb, specifika, charakteristiky, klasifikace služeb a logistických procesů. Legislativa, právní úprava a logistika.
  • 2. Služby na vnitřním trhu. Služby obecného zájmu. Reklamace a reklamační řád.
  • 3. Dopravní, poštovní a telekomunikační služby (služby elektronických komunikací).
  • 4. Vzdělávací, kulturní, zdravotní a sociální služby.
  • 5. Logistické služby v podnikání a poskytovatelé logistických služeb.
  • 6. Zasílatelské služby, odpadové hospodářství a reverzní logistika.
  • 7. Skladování a manipulace s materiálem.
  • 8. Balení a obaly, montážní služby, kompletace a speciální logistické služby.
  • 9. Finanční a pojišťovací služby v kontextu logistiky.
  • 10. Logistické objekty.
  • 11. Terminály intermodální přepravy.
  • 12. Zákaznický servis. Kvalita poskytovaných služeb. Metody hodnocení kvality služeb.
  • 13. Efektivita logistických služeb.
Literatura
    povinná literatura
  • GROS, Ivan a kol. Velká kniha logistiky. První. Praha: Vysoká škola chemicko-technologická v Praze, 2016, 512 s. ISBN 978-80-7080-952-5. info
  • LIŽBETIN, Ján. Sklady a skladování. 1. vyd. České Budějovice: VŠTE, 2022, 187 s. ISBN 978-80-7468-186-8. info
  • LUKOSZOVÁ, Xenie a Ondrej STOPKA. Logistická centra na globálním trhu. 1. vydání. Jesenice: Ekopress, 2019, 194 s. Učebnice. ISBN 978-80-87865-51-4. info
  • VAŠTÍKOVÁ, M. Marketing služeb – efektivně a moderně. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2721-9. info
    doporučená literatura
  • Sahay, B. S., ed. 3PL, 4PL and Reverse Logistics, Part 2. Bradford, GBR: Emerald Group Publishing Ltd, 2006. ProQuest ebrary. Web. 25 May 2015.
  • STOPKA, Ondrej. APPLICATION OF OPERATIONS RESEARCH METHODS IN CITY LOGISTICS. první. Kielce, Poland: Wydawnictwo Politechniki Świętokrzyskiej, Kielce, Poland, 2020, 203 s. ISBN 978-83-65719-85-0. info
  • VAŠTÍKOVÁ, Miroslava. Marketing služeb : efektivně a moderně. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Grada Publishing, a.s., 2014, 268 s. ISBN 978-80-247-5037-8. info
  • GHIANI, G. et al. Introduction to Logistics Systems Management. 2nd. Wiley, 2013, 478 s. ISBN 978-1-119-94338-9. info
  • PRICE, P.M. a N.J. HARRISON. Looking at Logistics: A Practical Introduction to Logistics, Customer Service, and Supply Chain Management. Access Education, 2013, 218 s. ISBN 978-1-934231-05-0. info
  • ŠIROKÝ, J. a kol. Transport technology and control. Brno: Tribun EU, 2012, 237 s. ISBN 978-80-263-0268-1. info
  • CHRISTOPHER, M. Logistics and Supply Chain Management. 4th Edition. FT Press, 2011, 288 s. Financial Times Series. ISBN 978-0-273-73112-2. info
  • HALÁSEK, Dušan a David LENERT. Ekonomika veřejného sektoru. 1. vyd. Ostrava: Ostrava: VŠB - Technická univerzita Ostrava, 2008, 230 s. ISBN 978-80-248-1854-2. info
  • BLECKER, T., W. KERSTEN a C. HERSTATT. Key Factors for Successful Logistics: Services, Transportation Concepts, IT and Management Tools. Erich Schmidt Verlag GmbH & Co KG, 2007, 308 s. svazek 5. ISBN 978-3-503-10600-4. info
  • LAMBERT, Douglas M, James R STOCK a Lisa M ELLRAM. Logistika. In Praxe manažera. Vyd. 2. Brno: CP Books, 2005, 589 s. Praxe manažera. ISBN 80-251-0504-0. info
  • LAMBERT, Douglas M. Supply Chain Management: Processes, Partnerships, Performance. 2nd edition. Supply Chain Management Institute, 2005, 344 s. ISBN 978-0-9759949-1-7. info
  • LAMBERT, Douglas M., James R. STOCK a Lisa M. ELLRAM. Fundamentals of Logistics. International edition editio. McGraw-Hill Publishing Co., 1998, 626 s. ISBN 978-0-07-115752-0. info
  • SOUTHERN, R. Neil. Transportation and Logistics Basics. ilustrované vydání. Northwestern University: Continental Traffic Publishing Company, 1997, 375 s. A Handbook for Transportation and Logistics Professionals and Students. ISBN 978-0-9655014-0-8. info
Organizační formy výuky
přednáška
seminář
tutoriál
konzultace
Komplexní výukové metody
frontální výuka
skupinová výuka - kooperace
brainstorming
kritické myšlení
samostatná práce – individuální nebo individualizovaná činnost
výuka podporovaná multimediálními technologiemi
e-learning
Studijní zátěž
AktivitaPočet hodin za semestr
Prezenční formaKombinovaná forma
Příprava a zpracování semestrálního projektu1616
Příprava na přednášky16 
Příprava na seminář, cvičení, tutoriál2668
Příprava na závěrečný test2020
Účast na přednáškách26 
Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi2626
Celkem:130130
Metody hodnocení a jejich poměr
zkouška - písemná 70 %
projekt - semestrální 20 %
Komplexní posouzení aktivity studentů 10 %
Podmínky testu
Celková klasifikace předmětu, tj. body za test (70 - 0) + body z~průběžného hodnocení (zaslání a prezentace semestrální práce + komplexní posouzení aktivity studentů) (30 - 0): A 100 – 90, B 89,99 – 84, C 83,99 – 77, D 76,99 – 73, E 72,99 – 70, FX 69,99 – 30, F 29,99 - 0.
Informace učitele
https://is.vstecb.cz/auth/of/5610/N_LGS/zima2023/
Podmínkou pro zápis předmětu jsou základní znalosti z oblasti logistiky a řízení. Pro studenty během seminářů není nezbytně nutná práce s využitím výpočetní techniky.
Účast na výuce ve všech formách řeší samostatná vnitřní norma VŠTE (Evidence docházky studentů na VŠTE). Pro studenty prezenční formy studia je na kontaktní výuce, tj. vše kromě přednášek, povinná 70% účast.


Předmět je zařazen také v obdobích léto 2015, zima 2015, zima 2016, léto 2017, zima 2017, léto 2018, zima 2018, léto 2019, zima 2019, léto 2020, zima 2020, léto 2021, zima 2021, zima 2022, zima 2023.