NE_KRM Krizový management pro magisterské studium

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
zima 2024
Rozsah
2/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Ing. Peter Gallo, CSc. (cvičící)
Ing. Daniel Chamrada (cvičící)
Ekaterina Chytilová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Ing. Peter Gallo, CSc.
Katedra managementu – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Katedra managementu – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Předmět se zabývá definicí podnikových rizik a jejich eliminací. Dále hodnotí vznik krizí podniku s ohledem na jeho životní cyklus a následně i s ohledem na vývoj národního hospodářství.
Výstupy z učení
Po úspěšném absolvování předmětu student:
zná podstatu krizového managementu,
umí vymezit krizový stav v podniku,
umí analyzovat vnitřní a vnější krizové faktory,
rozumí funkci krizového managementu v podniku,
analyzuje krizová rizika v podniku,
zná zásady krizového plánování,
umí zpracovat krizový plán podniku,
zná funkce krizového manažera,
rozumí strategii krizového manažera,
zná etické zásady jednání a chování v krizových situacích,
osvojí si obecné zásady krizové komunikace,
zná zásady signalizace, predikce a monitorování rizik,
zná základní legislativu v oblasti krizového řízení v ČR,
umí zpracovat krizový scénář podniku,
umí zpracovat krizový plán podniku,
umí zpracovat soubor opatření k eliminaci rizik v podniku.
Osnova
  • Přednášky:
  • 1. Historické souvislosti a současnost krizového řízení (risk managementu).
  • 2. Krizový stav a jeho vývoj v rámci životního cyklu podniku.
  • 3. Podnik jako otevřený systém, vnitřní a vnější příčiny podnikových krizí, mimořádné události, katastrofické stavy, jejich pravděpodobnost a frekvence.
  • 4. Krizový management v podniku, jeho role a činnosti krizového managementu, krizové řízení.
  • 5. Analýza podnikových rizik, pravděpodobnost jejich výskytu, významnost z hlediska dopadu rizik na výsledky podniku, selhání lidského faktoru, systémové riziko, riziko externích událostí.
  • 6. Krizové plánování v podniku, význam a role krizového plánování v podniku, strategické a krizové plánování, etapy krizového plánování, krizový scénář.
  • 7. Krizový plán, jeho struktura, cíle a obsah, postup zpracování, realizace, dílčí krizové plány.
  • 8. Krizový manažer, vrozené a získané vlastnosti, příprava na řešení krizové situace, role a úkoly krizového manažera v krizovém štábu.
  • 9. Strategie krizového managementu v podniku (SKM), specifické činnosti, specifická opatření (odstranění ohniska krize, odvrácení krize, zvládnutí krize), SKM jako součást celkové strategie, Paretův diagram a metoda ABC.
  • 10. Podniková kultura, etické zásady jednání a chování krizového manažera v krizových situacích, společensky odpovědné chování.
  • 11. Komunikace a formy rozhodování v krizových situacích, vnitřní a vnější krizová komunikace, plánování krizové komunikace, krizový manuál.
  • 12. Preventivní a kontrolní činnosti v oblasti krizového řízení.
  • 13. Krizové řízení a veřejná správa ČR, legislativa, orgány krizového řízení, ostatní orgány s územní působností, výkonné prvky v krizovém řízení, krizové řízení v oblasti školství.
  • Semináře:
  • 1. Indikace příkladů podnikových krizových situací s využitím internetových stránek či dalších sdělovacích prostředků.
  • 2. Vznik krizové situace v kontextu životního cyklu podniku.
  • 3. Analýza podniku z hlediska vnitřních a vnějších příčin krize.
  • 4. Ustavení krizového štábu pro vybranou organizaci, podnik.
  • 5. Vypracování analýzy rizik v objektu VŠTE dle vzorového metodického postupu.
  • 6. Zpracování krizového scénáře podle modelového zpracování.
  • 7. Vypracování krizového plánu podle modelového zpracování.
  • 8. Příprava manažera na řešení krizové situace.
  • 9. Využití Paretova diagramu v práci krizového managementu.
  • 10. Aplikace etických zásad jednání krizového manažera do jeho odborného i morálního profilu.
  • 11. Zpracování vybraných dokumentů v oblasti krizové komunikace dle vzorového zpracování.
  • 12. Vypracování souboru opatření v oblasti akutního stádia krize v podniku.
  • 13. Prezentace postupu ustavení krizového štábu na úrovni kraje či obce.
Literatura
    povinná literatura
  • KOVOOR-MISRA, S., 2019. Crisis Management: Resilience and Change. [s. l.]: SAGE Publications. ISBN 978-15-063-2868-3.
  • HOLLA, K., J. RISTVEJ a M. TITKO, 2018. Crisis Management: Theory and Practice. [s. l.]: BoD – Books od Demand. ISBN 978-1-78923-234-9.
  • KARÁSEK, P., 2017. Léčení firem v krizi: Krizové řízení z pohledu manažera, který vedl záchranu značky Tatra. Praha: Grada. ISBN 978-80- 271-0681-3.
  • PHELPS, R., 2018. Crisis Management: How to develop a powerful program. CA: Chandi Media. ISBN 978-09-831-1435-2.
  • DIONNE, G., 2019. Corporate risk management: Theories and applications. [s. l.]: John Wiley & Sons. ISBN 978-11-195-8312-7.
  • TOMANDI, J., 2020. Krizová komunikace: Principy – zkušenosti – postupy. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-9638-7.
    doporučená literatura
  • CHAPELLE, A., 2019. Operational Risk Management: Best Practices in the Financial Services Industry. [s. l.]: John Wiley & Sons. ISBN 978-11-195- 4904-8.
  • FÖRSTER, A. a P. KREUZ, 2021. Krize jako příležitost: 28 strategií pro využití každé krize. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-3153-2.
  • FOTR, J., E. VACÍK, I. SOUČEK, M. ŠPAČEK a S. HÁJEK, 2020. Tvorba strategie a strategické plánování: Teorie a praxe. 2. aktual. a dopl. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-1632-4.
Organizační formy výuky
přednáška
seminář
Komplexní výukové metody
frontální výuka
brainstorming
kritické myšlení
samostatná práce – individuální nebo individualizovaná činnost
Studijní zátěž
AktivitaPočet hodin za semestr
Prezenční formaKombinovaná forma
Příprava na průběžný test3661
Příprava na seminář, cvičení, tutoriál78
Příprava na závěrečný test3444
Závěrečný test11
Účast na přednáškách26 
Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi2616
Celkem:130130
Metody hodnocení a jejich poměr
test - průběžný 30 %
test - závěrečný 70 %
Podmínky testu
Pro úspěšné splnění předmětu je nutné v~součtu dosáhnout z~průběžného a závěrečného hodnocení minimálně 70 % za níže stanovených podmínek. V~průběžném hodnocení lze získat 30 bodů tj. 30 %. V~závěrečném hodnocení lze celkem získat 70 bodů tj. 70 %. Celková klasifikace předmětu, tj. body za závěrečné hodnocení (70 - 0) + body z~průběžného hodnocení (30 - 0): A 100 – 90, B 89,99 – 84, C 83,99 – 77, D 76,99 – 73, E 72,99 – 70, FX 69,99 – 30, F 29,99 – 0. Student prezenční formy studia je povinen na kontaktní výuce, tj. vše kromě přednášek, splnit povinnou 70% účast. Pokud účast nebude splněná, bude student automaticky klasifikován „-“.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2023.