MAD_s Manažerské dovednosti - praktiky

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
zima 2024
Rozsah
2/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Romana Kušnirová, DiS., PhD. (přednášející)
Ing. Romana Kušnirová, DiS., PhD. (cvičící)
Garance
Ing. Romana Kušnirová, DiS., PhD.
Katedra managementu – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Katedra managementu – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Předpoklady
Nejsou vyžadovány.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Cílem předmětu je vychovat budoucí úspěšné manažery, kteří dosahují příznivých výsledků prostřednictvím efektivní práce. Prostřednictvím dílčích praktik se studenti naučí analyzovat řešené problémy, rozhodovat, realizovat a koordinovat schopnosti a dovednosti v rámci jednotlivých manažerských funkcí ve vyučovacím procesu. Důraz je kladen na kontrolu a zpětnou vazbu od vyučujícího ke studentovi a naopak.
Výstupy z učení
Po úspěšném absolvování předmětu student umí:
1. osvojit si základní manažerské dovednosti,
2. ovládat a v praxi uplatňovat principy a zásady manažerských funkcí,
3. plánovat, organizovat, integrovat a měřit manažerské činnosti,
4. analyzovat řešené problémy a rozhodovat,
5. implementovat/realizovat a koordinovat manažerské funkce.
Osnova
  • Přednášky:
  • 1. Manažerské dovednosti – charakteristika, klasifikace.
  • 2. Koncepční manažerské dovednosti.
  • 3. Řídící manažerské dovednosti.
  • 4. Organizační manažerské dovednosti.
  • 5. Leadership a vedení týmu.
  • 6. Rozhodovací manažerské dovednosti.
  • 7. Technické manažerské dovednosti.
  • 8. Komunikační manažerské dovednosti.
  • 9. Využívání manažerských dovedností v oblasti řízení konfliktů.
  • 10. Analytické manažerské dovednosti.
  • 11. Využívání manažerských dovedností v oblasti delegování.
  • 12. Finanční gramotnost manažerů.
  • 13. Využívání manažerských dovedností v oblasti kontroly.
  • Semináře:
  • 1. Aplikace manažerských dovednosti v podnikové praxi.
  • 2. Aplikace koncepčních dovednosti v manažerské praxi.
  • 3. Aplikace řídících dovedností v manažerské praxi.
  • 4. Aplikace organizačních dovedností v manažerské praxi.
  • 5. Aplikace leadership a vedení týmu v manažerské praxi.
  • 6. Aplikace rozhodovacích dovednosti v manažerské praxi.
  • 7. Aplikace technických dovedností v manažerské praxi.
  • 8. Aplikace komunikačních dovedností v manažerské praxi.
  • 9. Aplikace manažerských dovedností v oblasti řízení konfliktů v manažerské praxi.
  • 10. Aplikace analytických dovedností v manažerské praxi.
  • 11. Aplikace manažerských dovedností v oblasti delegování v manažerské praxi.
  • 12. Aplikace finanční gramotnosti v manažerské praxi.
  • 13. Aplikace manažerských dovedností v oblasti kontroly v manažerské praxi.
Literatura
    povinná literatura
  • PAVLICA, K., JAROŠOVÁ, E. a R. B. KAISER, 2015. Vyvážený leadership. Dynamika manažerských dovedností. Praha: Management Press. ISBN 978-80-7261-289-5.
    doporučená literatura
  • WHETTEN, D. A. and K. S. CAMERON, 2016. Developming Management Skills. New York: Global Edition, 9/E. ISBN 978-12-9209- 748-0.
  • GILLETTE, M., 2015. Mind Boss: Using the Tenets of Tough Thinking to Take Charge of Your Thoughts and Transform Your Life. New York: Outskirts. ISBN 978-14-7875-337-7.
  • MAXWELL, J. C., 2017. Staňte se lídrem 101: co musí každý lídr umět. Praha: Euromedia. ISBN 978-80-7549-228-9.
  • McGRATH, J. a B. BATES, 2015. 89 nejdůležitějších manažerských teorií pro praxi. Praha: Management Press. ISBN 978-80-7861-382-3.
  • TRACY, B., 2016. 100 zákonů obchodního úspěchu. Praha: Synergie. ISBN 978-80-7370-360-8.
  • HESS, D. W., 2018. Leadership by Engineers and Scientists: Professional Skills Needes to Success in a Changing World. New York: WILEY. ISBN 978-1-119-43659-1.
  • PILAŘOVÁ, I., 2016. Leadership & management development: role, úlohy a kompetence managerů a lídrů. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5721-6.
Organizační formy výuky
přednáška
seminář
tutoriál
Komplexní výukové metody
skupinová výuka - kooperace
brainstorming
kritické myšlení
samostatná práce – individuální nebo individualizovaná činnost
výuka podporovaná multimediálními technologiemi
Studijní zátěž
AktivitaPočet hodin za semestr
Prezenční formaKombinovaná forma
Případová studie1323
Příprava na průběžné hodnocení2652
Příprava na přednášky13 
Příprava na seminář, cvičení, tutoriál2639
Účast na přednáškách26 
Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi2616
Celkem:130130
Metody hodnocení a jejich poměr
Proaktivní přístup na seminářích 5 %
Uplatnění prezentačních/komunikačních a manažerských dovedností na aplikačním příkladu z~uživatelského prostředí na vybrané téma formou ústní prezentace s~podporou informačních a komunikačních technologií 25 %
Případová studie 70 %
Podmínky testu
Průběžné hodnocení

Proaktivní přístup na seminářích, zapojení do diskuse, analytické a kritické myšlení - 5 bodů (tj. 5 %)

uplatnění prezentačních/komunikačních a manažerských dovedností na aplikačním příkladu z~uživatelského prostředí na vybrané téma formou ústní prezentace s~podporou informačních a komunikačních technologií – 25 bodů (tj. 25 %)

Závěrečné hodnocení

Případová studie (tj. 70 %)

Pro úspěšné splnění předmětu je nutné v~součtu dosáhnout z~průběžného a závěrečného hodnocení minimálně 70 % za níže stanovených podmínek. V~průběžném hodnocení lze získat 30 bodů tj. 30 %. V~závěrečném hodnocení lze celkem získat 70 bodů tj. 70 %. Celková klasifikace předmětu, tj. body za závěrečné hodnocení (70–0) + body z~průběžného hodnocení (30–0): A 100-90, B 89,99 – 84, C 83,99 – 77, D 76,99 – 73, E 72,99 – 70, FX 69,99 – 30, F 29,99 – 0.

Student prezenční formy studia je povinen na kontaktní výuce, tj. vše kromě přednášek, splnit povinnou 70% účast. Pokud účast nebude splněná, bude student automaticky klasifikován „-“.

Informace učitele
Účast ve výuce předmětu v prezenční i kombinované formě studia řeší samostatná vnitřní norma na VŠTE – Evidence docházky studentů na VŠTE. Informace pro studenty s ISP (individuálním studijním plánem) Studenti s individuálním studijním plánem (ISP) budou odevzdávat z předmětu Manažerské dovednosti – praktiky vypracovanou Případovou studii (100 %). Studenti mají povinnost ihned po schválení individuálního studijního plánu (ISP) kontaktovat vyučujícího předmětu Manažerské dovednosti – praktiky (kostiuk@mail.vstecb.cz). V případě, že tak student neučiní, nebude na jeho ISP brán zřetel. V případě jakýchkoliv dotazů se studenti s ISP mohou obrátit na garanta předmětu prostřednictvím emailu (vanickova@mail.vstecb.cz).
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2022, zima 2023.