BSA_TIM Time management

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
zima 2024
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Ing. Iveta Kmecová, PhD. (cvičící)
Garance
Ing. Iveta Kmecová, PhD.
Katedra řízení lidských zdrojů – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Katedra řízení lidských zdrojů – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Cílem předmětu je vysvětlit význam osobní efektivity, především pak účinného a efektivního nakládání s časem, a to jak s časem vlastním, tak s časem organizace, resp. spolupracovníků manažera. K hlavním tématům předmětu patří objasnění pravidel, která umožňují nakládání s časem zlepšit, především správného stanovování pracovních priorit, odstranění sklonu k odkládání, zvýšení osobního tempa, správného sestavování časových plánů, využívání produktivního času, zjišťování snímků pracovní doby apod.

Kurz vychází z toho, že schopnost efektivně nakládat s časem není samozřejmá, je však jednou z nejdůležitějších osobních i pracovních schopností ovlivňujících pracovní i osobní výkonnost. Svou sníženou schopnost efektivního nakládání s časem si navíc mnozí lidé neuvědomují: své pracovní nedostatky, které v jejím důsledku vznikají, přičítají důvodům jiným. Nedostatečnou schopnost efektivního nakládání s časem vedoucí ke snížení produktivity si mnohdy plně neuvědomují ani vedoucí či dokonce celé organizace.
Výstupy z učení
Po úspěšném absolvování předmětu student:
1. rozumí teoretickým i praktickým principům osobní efektivity a Time managementu, jeho přínosům pro podnikovou praxi i jednotlivé osoby, především pak manažery,
2. chápe vnitřní i vnější příčiny ztrát pracovního i osobního času,
3. zvládá praktické principy Time managementu, přispívající k efektivnějšímu nakládání s časem, a to z pozice zaměstnavatele, manažera i z hlediska vlastní osobní efektivity,
4. ovládá principy týdenního i dlouhodobějšího plánování času, dokáže čelit rušivým faktorům bránícím efektivnímu nakládání s časem,
5. chápe úlohu manažera při řízení i kontrole využívání času svých spolupracovníků, dokáže prezentovat, vysvětlovat i předávat schopnosti efektivního nakládání s časem svým podřízeným, umí poskytnout metodickou i praktickou pomoc svým spolupracovníkům při tvorbě efektivních mentálních zvyklostí, posilujících jejich osobní efektivitu.
Osnova
  • Semináře:
  • 1. Osobní efektivita jako schopnost řídit sebe sama, význam osobní efektivity v podnikové a manažerské praxi, osobní efektivita jako předpoklad úspěšného řízení vlastního času i času spolupracovníků.
  • 2. Předpoklady a projevy osobní efektivity včetně efektivního nakládání s časem, tvorba a změny osobních zvyklostí, mentální techniky usnadňující tvorbu efektivních a produktivních osobních zvyklostí a účinného nakládání s časem.
  • 3. Hlavní metody zvýšení osobní efektivity a efektivního nakládání s časem, nejčastější formy a příčiny časových ztrát.
  • 4. Význam a metody stanovení osobních a pracovních priorit, plánování pracovního i osobního času, omezení vnějších rušivých faktorů i vnitřního sklonu k rozptylování a ztrátě koncentrace.
  • 5. Odkládání pracovních úkolů a rozhodnutí a metody jeho odstranění.
  • 6. Řízení vlastního pracovního tempa, kontrola vlastních emocí, význam a metody motivace sebe sama, denní křivka osobní výkonnosti.
  • 7. Snímkování pracovního času, jeho význam a metody.
  • 8. Time management při řízení schůzí a porad („meeting management“).
  • 9. Sociální a komunikační zvyklostí ovlivňující efektivní nakládání s časem a vznik časových ztrát.
  • 10. Příčiny a prevence časových ztrát v organizaci, pracovní tempo organizace a metody jeho zvýšení.
  • 11. Time management a řídící styl manažera, význam delegování a předávání produktivních zvyklostí.
  • 12. Life management: rovnováha mezi pracovním a osobním časem jako faktor osobní produktivity.
  • 13. Prezentace případových studií.
Literatura
    povinná literatura
  • ALLEN, D., 2016. Getting Things Done: The Art of Stress-Free Productivity. [s. l.]: Simon & Schuster. ISBN 0670899240.
  • URBAN, J., 2015. Jak lépe naložit s časem. Praha: Grada. ISBN 978-80- 247-5752-0.
  • TRACY, B., 2016. Time Management. [s. l.]: AMACOM. ISBN 978- 0814433430.
  • URBAN, J., 2016. Přestaňte se v práci stresovat - 44 doporučení pro ty, kteří nechtějí práci obětovat své zdraví. Praha: Grada. ISBN 978-80-247- 5820-6.
  • URBAN, J., 2012. 10 kroků k vyššímu výkonu pracovníků. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3955-7.
    doporučená literatura
  • URBAN, J., 2008. Jak zvládnout deset nejobtížnějších situací manažera. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2465-2.
  • URBAN, J., 2018. Jak lépe nakládat s časem organizace. Práce a mzda. -(- ),-. ISSN 0032-6208.
  • URBAN, J., 2020. Vezměte život do svých rukou. Life management pro každý den. Praha: Management Press. ISBN 978-80-7261-574-2.
  • TRACY, B., 2017. Eat That Frog: 21 Great Ways to Stop Procrastinating and Get More Done in Less Time. [s. l.]: Berrett-Koehler Publishers. ISBN 978-1626569416.
  • SALZGEBER, N., 2018. Stop Procrastinating: A Simple Guide to Hacking Laziness, Building Self Discipline, and Overcoming Procrastination Paperback. [s. l.]: Create Space Independent Publishing Platform. ISBN 978-1987631050.
Organizační formy výuky
seminář
tutoriál
Komplexní výukové metody
frontální výuka
brainstorming
kritické myšlení
samostatná práce – individuální nebo individualizovaná činnost
Studijní zátěž
AktivitaPočet hodin za semestr
Prezenční formaKombinovaná forma
Příprava na prezentaci případové studie22
Příprava na seminář, cvičení, tutoriál66
Příprava na závěrečný test1028
Příprava případové studie88
Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi268
Celkem:5252
Metody hodnocení a jejich poměr
test - závěrečný 70 %
případová studie 20 %
prezentace případové studie před auditorem studentů 10 %
Podmínky testu
Pro úspěšné splnění předmětu je nutné v~součtu dosáhnout z~průběžného a závěrečného hodnocení minimálně 70 % za níže stanovených podmínek. V~průběžném hodnocení lze získat 30 bodů tj. 30 %. V~závěrečném hodnocení lze celkem získat 70 bodů tj. 70 %. Celková klasifikace předmětu, tj. body za závěrečné hodnocení (70 - 0) + body z~průběžného hodnocení (30 - 0): Z~100 – 70, X 69,99 - 30, N 29,99 – 0.

Student prezenční formy studia je povinen na kontaktní výuce, tj. vše kromě přednášek, splnit povinnou 70% účast. Pokud účast nebude splněná, bude student automaticky klasifikován „-“.

Informace učitele
Účast na výuce ve všech formách řeší samostatná vnitřní norma VŠTE (Evidence docházky studentů na VŠTE). Studenti s individuálním studijním plánem budou vykonávat z předmětu pouze 100 bodový závěrečný test ve zkouškovém období. Nicméně studenti mají povinnost ihned po schválení individuálního studijního plánu (ISP) kontaktovat vyučujícího, v případě, že tak student neučiní, nebude na jeho ISP brán zřetel. (V případě jakýchkoliv dotazů se mohou obrátit na garanta předmětu prostřednictvím emailu: kmecova@mail.vstecb.cz).
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2022, zima 2023.