VŠTE:BSA_FEA Finanční a ekonomické analýzy - Informace o předmětu
BSA_FEA Finanční a ekonomické analýzy
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicíchzima 2024
- Rozsah
- 2/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Ing. Simona Hašková, Ph.D. (cvičící)
Ing. Róbert Kuchár, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. Ing. Jaromír Vrbka, MBA, PhD.
Ústav znalectví a oceňování – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Skupina Finance podniku – Oddělení zástupce ředitele pro výzkum, vývoj a tvůrčí činnost – Ústav znalectví a oceňování – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- BSA_FEA/A2: Ne 20. 10. 13:05–14:35 D617, 14:50–16:20 D617, 16:30–18:00 D617, Ne 10. 11. 8:00–9:30 D617, 9:40–11:10 D617, 11:25–12:55 D617, So 14. 12. 8:00–9:30 D617, 9:40–11:10 D617, R. Kuchár
BSA_FEA/P01: Čt 8:00–9:30 B4, S. Hašková
BSA_FEA/S01: Pá 16:30–18:00 E6, S. Hašková - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Business analytik (program VŠTE, BSA) (2)
- Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
- Cílem předmětu je seznámit studenta s metodami hodnocení finančního a ekonomického zdraví podniku. Předmět se tak zaměří na analýzu absolutních a poměrových ukazatelů. Dále nabídne přehled existujících metod komplexního hodnocení podniku (bankrotních, bonitních a kombinovaných metod). Následně budou probírány metody hodnocení podniku zvažující podnikatelské riziko hodnoceného podniku – EVA Equtiy, EVA Entity či MVA. V neposlední řadě budou vyučovány vybrané benchmarkingové metody hodnocení podniku. Student bude schopen nejen sestavit metodiku hodnocení podniku na základě vybraných metod s ohledem na cíl hodnocení, ale bude schopen jednodušší metody sám konstruovat.
- Výstupy z učení
- Po úspěšném absolvování předmětu student:
1. rozumí analýze finanční a ekonomické situace podniku z pohledu zájmů různých stakeholderů podniku,
2. dokáže získat vhodná data a upravit je k efektivnímu analyzování,
3. umí aplikovat vybrané ukazatele finanční analýzy,
4. umí aplikovat konkrétní metody komplexního hodnocení na vybraném podniku,
5. aplikuje metody komplexního hodnocení podniku vytvořené pomocí umělých neuronových sítí,
6. aplikuje ukazatele EVA, MVA a TSR,
7. rozumí a dokáže aplikovat benchmarkingové nástroje. - Osnova
- Přednášky:
- 1. Stakeholdeři podniku a kvantifikace jejich zájmů.
- 2. Zdroje informací o podniku – primární, sekundární.
- 3. Finanční analýza – Analýza absolutních a rozdílových ukazatelů.
- 4. Finanční analýza – Analýza poměrových ukazatelů.
- 5. Modely jednorozměrné analýzy.
- 6. Risk Index modely.
- 7. Modely vícenásobné diskriminační analýzy.
- 8. Modely podmíněné pravděpodobnosti.
- 9. Metody komplexního hodnocení podniku vyvinuté pomocí umělých neuronových sítí.
- 10. Economic Value Added Equity, Economic Value Added Entity.
- 11. Total Shareholder´s Value, Market Value Added.
- 12. Benchmarkingové modely – INFA, Metoda Harryho Pollaka.
- 13. Slabé stránky použití jednotlivých metod komplexního hodnocení podniku.
- Semináře:
- 1. Identifikace Stakeholderů vybraného podniku a kvantifikace jejich zájmů.
- 2. Rozbor výkazů účetní závěrky. Veřejné zdroje informací.
- 3. Finanční analýza – Analýza absolutních a rozdílových ukazatelů.
- 4. Finanční analýza – Analýza poměrových ukazatelů.
- 5. Aplikace vybraných modelů jednorozměrné analýzy.
- 6. Aplikace vybraných Risk Index modelů.
- 7. Aplikace modelů vícenásobné diskriminační analýzy.
- 8. Aplikace modelů podmíněné pravděpodobnosti.
- 9. Aplikace metody komplexního hodnocení podniku vyvinuté pomocí umělých neuronových sítí.
- 10. Výpočet Economic Value Added Equity, Výpočet Economic Value Added Entity.
- 11. Výpočet Total Shareholder´s Value, Market Value Added.
- 12. Aplikace benchmarkingových modelů – INFA, Metoda Harryho Pollaka.
- 13. Vývoj nové metody komplexního hodnocení podniku.
- Literatura
- povinná literatura
- VOCHOZKA, M. et at., 2017. Přehled metod komplexního hodnocení podniků. České Budějovice: Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích. ISBN 978-80-7468-119-6.
- RŮČKOVÁ, P., 2019. Finanční analýza: metody, ukazatele, využití v praxi. 6. aktualiz. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-2633-0.
- VOCHOZKA, M. et at., 2017. Využití neuronových sítí při komplexním hodnocení podniků. Praha: Nakladatelství C. H. Beck. ISBN 978-80-7400- 642-5.
- WEAVER, S. C., 2012. The essentials of financial analysis. [s. l.]: McGrawHill Companies. ISBN 978-0-07-176836-8.
- FRIDSON, M. and F. ALVAREZ, 2011. Financial statement analysis: Practitioner´s guide. 4th edit. New Jersey: John Wiley Sons, Inc. ISBN 978- 0-470-63560-5.
- doporučená literatura
- FLEISHER, C. S. and B. E. BENSOUSSAN, 2015. Business and competitive analysis: Effective application of new and classic methods. 2nd edit. [s. l.]: FT Press. ISBN 978-0-13-308640-9.
- KALOUDA, F., 2017. Finanční analýza a řízení podniku. 3. vyd. Plzeň: Aleš Čeněk. ISBN 978-80-7380-646-0.
- BREALEY, R. A., S. C. MYERS and F. ALLEN, 2010. Principles of corporate finance. 2. vyd. [s. l.]: Mc Graw-Hill Irwin. ISBN 9780071289160.
- KNÁPKOVÁ, A. a D. PAVELKOVÁ, 2010. Finanční analýza: komplexní průvodce s příklady. Praha: Grada. ISBN 978-802-4733-494.
- VOCHOZKA, M., 2011. Metody komplexního hodnocení podniku. Praha: Grada. Finanční řízení. ISBN 978-802-4736-471.
- KUBÍČKOVÁ, D. a I. JINDŘICHOVSKÁ, 2015. Finanční analýza a hodnocení výkonnosti firem. Praha: C. H. Beck. ISBN 9778-80-7400-538-1.
- BRIGHAM, E. F. and J. F. HOUSTON, 2017. Fundamentals of financial management. [s. l.]: Cengage Learning. ISBN 978-1-305-63593-7.
- Organizační formy výuky
- přednáška
seminář - Komplexní výukové metody
- frontální výuka
skupinová výuka - kolaborace
brainstorming
kritické myšlení
- Studijní zátěž
Aktivita Počet hodin za semestr Prezenční forma Kombinovaná forma Příprava na průběžný test 14 Příprava na přednášky 11 Příprava na seminář, cvičení, tutoriál 26 56 Příprava na závěrečný test 25 56 Účast na průběžném testu 1 Účast na přednáškách 26 Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi 26 16 Účast na závěrečném testu 1 2 Celkem: 130 130 - Metody hodnocení a jejich poměr
- test - průběžný 30 %
test - závěrečný 70 % - Podmínky testu
-
Pro úspěšné splnění předmětu je nutné v~součtu dosáhnout z~průběžného a závěrečného hodnocení minimálně 70 % za níže stanovených podmínek.
V~průběžném hodnocení lze získat 30 bodů tj. 30 %. V~závěrečném hodnocení lze celkem získat 70 bodů tj. 70 %. Celková klasifikace předmětu, tj. body za závěrečné hodnocení (70 - 0) + body z~průběžného hodnocení (30 - 0): A 100 – 90, B 89,99 – 84, C 83,99 – 77, D 76,99 – 73, E 72,99 – 70, FX 69,99 – 30, F 29,99 – 0.
Student prezenční formy studia je povinen na kontaktní výuce, tj. vše kromě přednášek, splnit povinnou 70% účast. Pokud účast nebude splněná, bude student automaticky klasifikován „-“.
- Informace učitele
Účast na výuce ve všech formách řeší samostatná vnitřní norma VŠTE (Evidence docházky studentů na VŠTE). Pro studenty prezenční formy studia je na seminářích povinná 70% účast.
Studenti s individuálním studijním plánem budou vykonávat pouze 100 bodový závěrečný test ve zkouškovém období. Nicméně studenti mají povinnost ihned po schválení individuálního studijního plánu (ISP) kontaktovat vyučujícího. V případě, že tak student neučiní, nebude na jeho ISP brán zřetel.
V případě jakýchkoliv dotazů se mohou obrátit na vyučujícího seminární skupiny, či garanta předmětu
Informace k testování pro studenty prezenčního studia: 1. průběžný test max. počet dosažitelných bodů 30, 2. závěrečný test max. počet dosažitelných bodů 70 bodů, 3. body za aktivitu v rámci seminářů za zodpovězení/řešení otázek/úloh) - určuje vyučující
Informace k testování pro studenty kombinovaného studia: 1. průběžný test max. počet dosažitelných bodů 30, 2. závěrečný test zahrnuje možnost získat max. 70 bodů, 3. v rámci průběžného testu možno získat bonusové body za řešení bonusové otázky/příkladu - určuje vyučující.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.vstecb.cz/predmet/vste/zima2024/BSA_FEA