VŠTE:ATL_1 Ateliér I - Informace o předmětu
ATL_1 Ateliér I
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicíchléto 2021
- Rozsah
- 0/3/0. 5 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Ing. Martin Dědič, Ph.D. (cvičící)
Ing. Aleš Kaňkovský (cvičící)
Ing. Zuzana Kramářová, Ph.D. (cvičící)
Ing. Michal Kraus, Ph.D. (cvičící)
Ing. arch. Jaromír Srba, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Ing. Zuzana Kramářová, Ph.D.
Katedra stavebnictví – Ústav technicko-technologický – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Katedra stavebnictví – Ústav technicko-technologický – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- ATL_1/S01: Út 18:10–19:40 A4, M. Dědič, A. Kaňkovský
- Předpoklady
- OBOR(CAP)
Zápis do ateliéru předpokládá úspěšné absolvování předmětů zaměřených na typologii budov, navrhování staveb a pozemního stavitelství (Pozemní stavitelství I a II, Typologie staveb I a II). - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
- Na základě vědomostí z oblasti architektonické kompozice a navrhování při respektování principů tvorby krajiny a urbanismu a interakčních vazeb budovy a prostředí získat komplexní pohled na architektonické řešení dané budovy. Osvojit si znalosti architektonického projektování budov při respektování typologických zásad a základních principů navrhování stavebních konstrukcí v kontextu trvale udržitelného rozvoje.
Zaměření:
- Návrh architektonicko-konstrukčního řešení a posouzení konstrukcí z energetického hlediska
- Návrh a posouzení nosných konstrukcí
- Posouzení kvality prostředí a návrh soustav techniky prostředí
- Výstupy z učení
- Student je po absolvování předmětu schopen: - navrhnout architektonické řešení zadaného typu stavby v několika variantách; - navrhnout dispoziční a stavebně-konstrukční řešení stavby; - vypracovat projektovou dokumentaci dle platných předpisů.
- Osnova
- Ateliérová tvorba je hlavním a stěžejním nástrojem komplexní výuky navrhování staveb a pozemního stavitelství. Výuka je založena na metodě "learning by doing" tj. získávání znalostí a dovedností praktickou aplikací. Ateliér je veden dialogem vedoucího ateliéru a konzultantů se studentem nad rozpracovaným projektem.
Práci zadává a koordinuje vedoucí ateliéru. Projekt podle typu zadání a specializace konzultují předem stanovení vyučující Katedry stavebnictví VŠTE. Ateliérový projekt je ve fázích rozpracování demonstrován na prezentacích (kritikách) a hodnocen podle předem stanovených kritérií.
Návrh architektonického konceptu ztvárnění budovy ve více variantách. Studium interakčních vazeb krajiny, urbanizovaného prostředí a budovy. Průzkum a příprava projektové dokumentace. Architektonická studie zadané budovy – situace, půdorysy, pohledy a průvodní zpráva.
- Ateliérová tvorba je hlavním a stěžejním nástrojem komplexní výuky navrhování staveb a pozemního stavitelství. Výuka je založena na metodě "learning by doing" tj. získávání znalostí a dovedností praktickou aplikací. Ateliér je veden dialogem vedoucího ateliéru a konzultantů se studentem nad rozpracovaným projektem.
- Literatura
- povinná literatura
- HÁJEK, Petr. Pozemní stavitelství: Základní požadavky a konstrukční systémy budov. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5101-6. info
- REMEŠ, Josef, Ivana UTÍKALOVÁ, Petr KACÁLEK, Lubor KALOUSEK, Tomáš PETŘÍČEK, Tomáš APELTAUER, Jan PLACHÝ, Radim SMOLKA a Lukáš ŽIŽKA. Stavební příručka: To nejdůležitější z norem, vyhlášek a zákonů, 2., aktualizované vydání. 2., aktual. vyd. Praha: Grada Publishing, 2014, 248 s. stavitel. ISBN 978-80-247-5142-9. info
- NEUFERT, Ernst a Peter NEUFERT. Navrhování staveb : zásady, normy, předpisy o zařízeních, stavbě, vybavení, nárocích na prostor, prostorových vztazích, rozměrech budov, prostorech, vybavení, přístrojích z hlediska člověka jako měřítka a cíle : příručka pro stavební odborníky, stavebník. 2. české vyd. Praha: Consultinvest, 2000, 618 s. ISBN 80-901486-6-2. info
- HÁJEK, Petr. Konstrukce pozemních staveb 1 : nosné konstrukce I. Vyd. 3. Praha: Nakladatelství ČVUT, 1995, 260 s. ISBN 978-80-01-03589-4. Obsah info
- doporučená literatura
- NEUFERT, Ernst, Peter NEUFERT a Johannes KISTER. Architects' Data. 4th ed. John Wiley & Sons, 2012, 593 s. ISBN 978-1-4051-9253-8. info
- Organizační formy výuky
- konzultace
- Studijní zátěž
Aktivita Počet hodin za semestr Prezenční forma Kombinovaná forma Příprava na seminář, cvičení, tutoriál 91 114 Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi 39 16 Celkem: 130 130 - Metody hodnocení a jejich poměr
- prezentace 10 %
projekt - samostatný 90 % - Podmínky testu
Hodnocení předmětu:
100-70 bodů = započteno
69-0 bodů = nezapočteno
Celý projekt bude vypracován na předepsané grafické úrovni, zkompletován a odevzdán v~deskách s~tkaničkami, případně ve formě bookletu ve formátu A3. Na lícové straně desek bude popisové pole, na rubové straně obsah projektu.
A) Vstupní podklady
- Výřez územního (regulačního) plánu – komplexní návrh vč. legendy a závazných regulativů, související informace z~textové části (demografie, doprava, památky, zeleň, vodní plochy, …)
- Situace širších vztahů (1:2000 – 1:5000)
- Aktuální snímek katastrální mapy 1:1000
- Letecký snímek v~rozsahu výše uvedených podkladů
- Situace inženýrských sítí
- Historické mapy území včetně rešerše o~vývoji území
- Fotodokumentace současného stavu řešeného území s~navazující zástavbou
- Další dostupné materiály (urbanistické studie, průzkumy, rozbory, archeologické zprávy, apod.) dle konzultací s~vedoucím ateliéru
B) Rozbor širších vztahů, místa a omezujících faktorů staveniště- Rozbor širších vztahů, prostorová struktura, hmotné a kompoziční prvky
- Rozbor místa (situace staveniště doplněná o~nadzemní prvky – osvětlení, komunikace, zeleň, výšky a tvary zastřešení okolních objektů, vstupy a vjezdy do objektů, barevné a materiálové provedení povrchů, průhledy, uliční čáry, osy, dominanty)
- Výkres omezujících faktorů staveniště (skladba hmot vycházející ze zadání a rozborů, průnik všech výše uvedených prvků s~naznačením plochy a dalších omezujících prvků pro zástavbu konkrétního uvažovaného objektu)
C) Rozbor stavebního typu- Referenční stavby (min. 1 historická a 2 současné, min. 2 české a 1 zahraniční)
- Zdůvodnění výběru s~inspiracemi pro vlastní práci
- Provozní a funkční schéma zadaného typu stavby
D) Architektonická studie vlastního objektu dle zadání- Průvodní zpráva
- Situace 1:200 (1:250)
- Půdorysy charakteristických podlaží 1:100 (u větších objektů 1:200)
- Řez 1:100 (u větších objektů 1:200)
- Pohledy 1:100 nebo 1:200
E) Hlavní zaměření (AK, NK, TP)- Individuální specifikace zadání dle vedoucího ateliéru v~závislosti na vybrané lokalitě a zadaném objektu
F) Specializace 1 (AK, NK, TP)
- Individuální specifikace zadání dle konzultanta specializace v~závislosti na vybrané lokalitě a zadaném objektu
G) Specializace 2 (AK, NK, TP)
- Individuální specifikace zadání dle konzultanta specializace v~závislosti na vybrané lokalitě a zadaném objektu
- Navazující předměty
- Informace učitele
- Účast na výuce ve všech formách řeší samostatná vnitřní norma VŠTE (Evidence docházky studentů na VŠTE). Pro studenty prezenční formy studia je na kontaktní výuce, tj. vše kromě přednášek, povinná 70% účast.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.vstecb.cz/predmet/vste/leto2021/ATL_1