ATE_1 Ateliér I.

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
léto 2024
Rozsah
0/4/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Martin Dědič (cvičící)
Ing. Aleš Kaňkovský (cvičící)
Ing. Michal Kraus, Ph.D. (pomocník)
Garance
Ing. Zuzana Kramářová, Ph.D.
Katedra stavebnictví – Ústav technicko-technologický – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Katedra stavebnictví – Ústav technicko-technologický – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ATE_1/S01: Út 16:30–18:00 B4, Út 18:10–19:40 B4, M. Dědič, A. Kaňkovský
Předpoklady
OBOR ( CAP )
Zápis do ateliéru předpokládá úspěšné absolvování předmětů zaměřených na typologii budov, navrhování staveb a pozemního stavitelství (Pozemní stavitelství I a II, Typologie staveb I a II).
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Jiné omezení: POS_1a && POS_2 && TYB_1 && TYB_2
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Cílem je na základě vědomostí z oblasti architektonické kompozice a navrhování staveb při respektování principů tvorby krajiny a urbanismu a interakčních vazeb budov a prostředí získat komplexní pohled na architektonické řešení dané budovy. Student si tak svojí znalosti architektonického projektování budov při respektování typologických zásad a základních principů navrhování stavebních konstrukcí v kontextu udržitelného rozvoje. Součástí je i ověření správnosti návrhu v kontextu požadavků užívání osobami se sníženou schopností pohybu a orientace (praktická výuka za užití simulace postižení a odpovídajících kompenzačních pomůcek).

Zaměření:
  • Návrh architektonicko-konstrukčního řešení
  • Posouzení kvality prostředí a návrh soustav techniky prostředí
  • Výstupy z učení
    Student je po absolvování předmětu schopen: - navrhnout architektonické řešení zadaného typu stavby v několika variantách; - navrhnout dispoziční a stavebně-konstrukční řešení stavby; - vypracovat studii stavby dle podmínek zadání.
    Osnova
    • 1. Zadání tématu práce, požadavky na obsah, formu a dílčí termíny
      2. Praktická cvičení simulující zdravotní postižení a pohyb s kompenzačními pomůckami 3. - 12. Konzultace nad konkrétními problémy se studenty
      13. Závěrečná prezentace prací
    Literatura
      povinná literatura
    • HÁJEK, Petr. Pozemní stavitelství: Základní požadavky a konstrukční systémy budov. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5101-6. info
    • REMEŠ, Josef, Ivana UTÍKALOVÁ, Petr KACÁLEK, Lubor KALOUSEK, Tomáš PETŘÍČEK, Tomáš APELTAUER, Jan PLACHÝ, Radim SMOLKA a Lukáš ŽIŽKA. Stavební příručka: To nejdůležitější z norem, vyhlášek a zákonů, 2., aktualizované vydání. 2., aktual. vyd. Praha: Grada Publishing, 2014, 248 s. stavitel. ISBN 978-80-247-5142-9. info
    • NEUFERT, Ernst a Peter NEUFERT. Navrhování staveb : zásady, normy, předpisy o zařízeních, stavbě, vybavení, nárocích na prostor, prostorových vztazích, rozměrech budov, prostorech, vybavení, přístrojích z hlediska člověka jako měřítka a cíle : příručka pro stavební odborníky, stavebník. 2. české vyd. Praha: Consultinvest, 2000, 618 s. ISBN 80-901486-6-2. info
    • HÁJEK, Petr. Konstrukce pozemních staveb 1 : nosné konstrukce I. Vyd. 3. Praha: Nakladatelství ČVUT, 1995, 260 s. ISBN 978-80-01-03589-4. Obsah info
      doporučená literatura
    • NEUFERT, Ernst, Peter NEUFERT a Johannes KISTER. Architects' Data. 4th ed. John Wiley & Sons, 2012, 593 s. ISBN 978-1-4051-9253-8. info
    Organizační formy výuky
    cvičení
    tutoriál
    konzultace
    Komplexní výukové metody
    skupinová výuka - kooperace
    projektová výuka
    samostatná práce – individuální nebo individualizovaná činnost
    výuka podporovaná multimediálními technologiemi
    Studijní zátěž
    AktivitaPočet hodin za semestr
    Prezenční formaKombinovaná forma
    Prezentace55
    Příprava na seminář, cvičení, tutoriál 36
    Semestrální projekt4747
    Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi5216
    Celkem:104104
    Metody hodnocení a jejich poměr
    prezentace 10 %
    projekt - samostatný 85 %
    poster 5 %
    Podmínky testu
    Celá práce se bude skládat ze tří částí: studie, prezentace a posteru. Jednotlivé části budou vypracovány na předepsané grafické úrovni, zkompletovány a odevzdány v~předepsaných formách. Pokud student neodevzdá všechny požadované části ve všech jejich stanovených podobách a struktuře nejpozději ve stanovených termínech nebo se bez řádné omluvy nedostaví k~prezentaci, bude mu uděleno celkové hodnocení pouze 1 bod za celou práci, tzn. předmět absolvuje s~výsledkem „F“.

    Dílčí/průběžné termíny jsou stanoveny na Evidenčním listu, který je nedílnou součástí zadání. Dílčí termíny zpracování stanoví vyučující/konzultanti na první hodině ATE_1. Pokud nebudou tyto termíny dodrženy, není konzultant povinen práci přijmout k~hodnocení. Každý student má nárok na jeden opravný pokus jednoho z~dílčích termínů za semestr. Při prvním nesplnění dílčího termínu v~semestru je studentovi uděleno hodnocení „X“, přičemž je studentovi umožněno doložení splnění úkolu dílčího termínu následující výukový blok (zpravidla další týden výuky). Zbylé dílčí termíny zůstávají v~platnosti dle stanoveného harmonogramu a neprodlužují se. Při nesplnění dalšího dílčího termínu je studentovi automaticky uděleno hodnocení „XF“. Opravný termín se týká výhradně dílčích úkolů rozpracovanosti v~průběhu semestru, nikoliv závěrečného odevzdání kompletního projektu na konci semestru dle zadání.

    Hodnocení:
    A 100 – 90, B 89,99 – 84, C 83,99 – 77, D 76,99 – 73, E 72,99 – 70,
    XF 69,99 – 30, F 29,99 – 0 (nelze zapsat ATE_2)

    Obecné zadání a rozsah:
    Stavba malého rozsahu o~zastavěné ploše 200-300 m2 se zohledněním modulové koordinace. Objekt bude navržen se schodištěm (minimálně 2 podlaží) a jako 1 hmota, ne soustava samostatných objektů. Objekt bude řešen včetně užívání osobami s~omezenou schopností pohybu a orientace. Objekty většího rozsahu do maximální zastavěné plochy 400 m2 a objekty menšího rozsahu pod zastavěnou plochu 150 m2 lze realizovat pouze na základě doporučení vedoucího ateliéru/konzultanta, garanta předmětu a po schválení vedoucím katedry. Rozsah práce vždy upřesní a schválí vedoucí ateliéru/konzultant.

    Studie
    Studie bude ve formě bookletu ve formátu A3 na šířku
    . Tato část bude odevzdána dle platného harmonogramu (ve Studijních materiálech v~ISu) v~listinné podobě k~rukám konzultanta nebo na sekretariát Katedry stavebnictví a také jako jeden soubor v~pdf do odevzdávárny. Booklet bude zpracován barevně, bude svázán a jeho celková grafická úroveň bude odpovídat architektonické studii, tzn. nebude mít grafickou podobu projektové dokumentace ke stavebnímu povolení (takovéto práce nebudou přijímány k~hodnocení).

    Lícová strana desek bude kromě náležitého grafického zpracování obsahovat i předepsané údaje. Na následující straně bude vložen evidenční list (do digitální podoby bude evidenční list naskenován – obě strany). Pak bude umístěn obsah projektu se stránkováním a pokračovat budou chronologicky zpracované níže uvedené části dle zadané struktury.

    Odevzdání práce je definitivní. Odevzdanou práci není možné měnit ani požadovat její předběžnou opravu/hodnocení. Tzn. ve chvíli, kdy student práci odevzdá, tak není možné práci ze strany studenta již dále upravovat/doplňovat/opravovat bez výzvy ze strany konzultanta/hodnotitele.

    Text kurzívou ve struktuře práce je uváděn jako doplňující závazná instruktáž. Veškeré texty budou zarovnány do bloků, nebudou obsahovat sirotky (jednopísmenné předložky a spojky na konci řádku), gramatické chyby, překlepy a stylistické chyby.

    Údaje na desky studie/bookletu:
  • Název školy, ev. i ústavu
  • Název předmětu
  • Název tématu/práce
  • Jméno a příjmení studenta
  • Semestr zapsání
  • Datum odevzdání ve formátu čísel – měsíc/rok
  • Jména a příjmení konzultantů i s~tituly

    Struktura a obsah studie/bookletu:
    A) Rozbor stavebního typu – rešerše a reportáž
  • Referenční novostavba ze současnosti – popis, fotografie, situace, schéma, zdůvodnění výběru stavby s~inspiracemi pro vlastní práci, …
  • Reportáž z~návštěvy provozu ¬– název, umístění, datum, průvodce, fotografie, průběh, postřehy, inspirace, …

    B) Vstupní podklad
  • Územně plánovací dokumentace – územní plán i ev. regulační plán sídla – výřez koordinačního výkresu vč. legendy + závazných regulativů a limitů, další související informace z~textové části (hlavní využití, přípustné využití, nepřípustné využití, regulativy, …); za výpisem textu bude zdůvodnění, proč lze vámi vybranou lokalitu použít, jaká jsou hlavní omezení tvaru a hmoty návrhu
  • Aktuální snímek katastrální mapy 1:1000 doplněný o~výpis z~katastru nemovitostí – týká se všech dotčených pozemků
  • Letecký snímek v~rozsahu výše uvedených podkladů
  • Situace inženýrských sítí, radonové zátěže a geologické situace + zdroje ke všemu
  • Komentovaná fotodokumentace současného stavu řešeného území s~navazující zástavbou
  • Další dostupné materiály (územní studie, průzkumy, rozbory, archeologické zprávy apod.) dle konzultací s~vedoucím ateliéru

    C) Rozbor okolí, místa a omezujících faktorů staveniště
  • Rozbor okolí pozemku - prostorová struktura, hmotové a kompoziční prvky (1:2000 – 1:5000)
  • Rozbor pozemku a umístění stavby – vyznačeny a okótovány plochy možného umístění stavby (limity, regulativy, přístupy na pozemek, další omezující faktory, …)

    D) Architektonická studie vlastního objektu dle zadání – kde je třeba, budou doplněny legendy
  • Provozní/funkční/bublinové schéma zadaného typu stavby orientované vůči světovým stranám – lze zpracovat i barevně
  • Situace širších vztahů (1:2000 – 1:5000) – v~mapě budou jasně vyznačeny vazby na okolní zástavbu, ev. sídla
  • Průvodní texty – nejedná se o~technickou zprávu
  • Výpočet počtu parkovacích stání – pro všechny funkce
  • Architektonická situace (zeleň, povrchy, výšky, odpad, parkování + počty a druhy, rozhledy, zvonek + poštovní schránka, …) 1:200 (1:250)
  • Půdorysy všech podlaží s~nábytkem a radiátory 1:100 (u větších objektů 1:200)
  • Řez včetně orientačních výšek a nábytku 1:100 (u větších objektů 1:200)
  • Pohledy včetně výškových kót a grafického znázornění povrchů a jejich legendy 1:100 nebo 1:200
  • Vizualizace zasazená v~terénu 1:100 nebo 1:200

    E) Konstrukční systém a stabilita
  • Rozbor konstrukčního systému – schéma s~vyznačením roznesení sil (řez + půdorys), popis v~textu, …
  • Materiálové řešení nosných i nenosných konstrukcí a jejich předpokládané tloušťky
    F) Evakuace z~objektu
  • Schematický zákres úniku - trasy úniku a evakuace v~podlažích, zachovat nábytek a základní kóty, …
  • Situace a doprovodný text – shromaždiště evakuovaných, plochy pro hasičskou techniku a zdravotníky, vstupy/výstupy z~objektu, parkování, zeleň, chodníky, …; v~případě hořlavé konstrukce střechy spočten a zakreslen torzní stín (TS = h*0,36)

    G) Technika prostředí staveb – koncepce jednotlivých oblastí popsat textem, schématy a do celkového zjednodušeného generelu
  • Předběžné posouzení obálky budovy v~software TEPLO
  • Vytápění – druh odpovídající typu objektu, prostorové nároky, …
  • Zásobování vodou – odkud, potřeba (bilance) x kapacita, prostorové nároky, akumulace, …
  • Odpadní vody – dešťové, splaškové – využitelnost, likvidace, akumulace, …
  • Elektroinstalace – speciální zásuvky, umístění rozvaděče, umístění měřidel, …
  • Vzduchotechnika – způsob větrání, rekuperace, prostorové nároky, …

    Prezentace:
    Prezentace bude probíhat v~zadaném termínu, na který se student přihlásí v~IS. Nejpozději večer před termínem prezentace student vloží svou prezentaci v~PDF do příslušné odevzdávárny. Pokud bude student prezentovat bez podpůrných prostředků (promítání, …) do odevzdávárny vloží zprávu o~tomto rozhodnutí.

    V~rámci prezentace (max. 5 minut) student představí průběžné výsledky a seznámí posluchače s~odůvodněným postupem svého navrženého řešení (výběr lokality, typologie, dispozice, architektonické a předpokládané konstrukčně – stavební řešení, koncepce TZB). Prezentace bude zakončena dotazy posluchačů, na něž student zodpoví. Tyto odpovědi (faktická správnost, způsob reakce, …) jsou rovněž součástí hodnocení prezentace.

    Prezentace bude hodnocena jako celek, jehož součástí jsou i grafické zpracování, faktická správnost, přednes i neverbální komunikace, kvalita zodpovídání dotazů, dodržení stanoveného limitu, …

    V~případě, že se student nedostaví k~prezentaci bez vážného důvodu a řádné omluvy, bude tato část hodnocena jako neodevzdaná, tudíž celkové hodnocení všech částí bude 1 bod!

    Poster:
    Poster neboli plakát bude zpracován ve formátu A2 na výšku v~listinné podobě a zároveň v~datové podobě jednoho souboru formátu pdf. Listinnou podobu student odevzdá konzultantům ihned po prezentaci, jíž může být součástí. Datová podoba (pdf) bude vložena do příslušné odevzdávárny nejpozději večer před termínem prezentace.

    Poster bude zpracován barevně v~dostatečném rozlišení pro tisk formátu A2. Celkově bude charakterizovat podstatu vlastního návrhu, zejména pak jeho architektonicko-hmotové a dispoziční řešení, umístění v~prostoru, vše doplněné o~významné hodnoty, materiály a další informace. Z~povinných údajů budou uvedeny minimálně: jméno studenta, název práce, předmět, datum odevzdání ve formátu měsíc/rok, jména konzultantů včetně titulů.
  • Navazující předměty
    Informace učitele
    Účast na výuce ve všech formách řeší samostatná vnitřní norma VŠTE (Evidence docházky studentů na VŠTE). Pro studenty prezenční formy studia je na kontaktní výuce, tj. vše kromě přednášek, povinná 70% účast. Pro studenty kombinované formy je povinná více než 50 % účast na blokové výuce. Evidenční list konzultací je podkladem prokazující aktivní účast na výuce a je povinnou součástí odevzdání studie. Každý student je povinen v rámci své konzultace mít u sebe evidenční list a danou konzultaci si nechat potvrdit. Konzultace budou probíhat pouze na výuce (seminářích) a nebudou zpětně evidovány a uznávány! Bez evidenčního listu nebude možné práci odevzdat a práce bude hodnocena „F“.

    Veškeré konzultace budou probíhat pouze v hodinách určených rozvrhem za přítomnosti obou konzultantů, pokud není stanoveno jinak. Při výjimečném prodloužení termínu odevzdání nebudou konzultace ve zkouškovém období umožněny, jestliže garant předmětu nestanoví jinak.

    Zdravotní či jiné komplikace a závažné důvody je povinen student nahlásit e-mailem nejlépe ihned a nejpozději 5 pracovních dní po skončení komplikací. Student doloží platnou lékařskou zprávou s přesným časovým i fyzickým rozsahem pracovního omezení, jejíž kopii obdrží i garant předmětu a na jejím základě konzultant eventuálně upraví termíny plnění. Jiné závažné důvody (např. úmrtí v rodině, péče o rodinného příslušníka apod.) budou řešeny individuálně s garantem předmětu a vedoucím katedry. Pracovní vytíženost není důvodem pro prodloužení/omluvení termínu. Na zpětně uplatňované omluvy nebude brán zřetel.
    Předmět je zařazen také v obdobích léto 2021, zima 2021, léto 2022, zima 2022, léto 2023, zima 2023.
    • Statistika zápisu (nejnovější)
    • Permalink: https://is.vstecb.cz/predmet/vste/leto2024/ATE_1