Obsah: • Pravidla užívání Informačního systému VŠTE, • Nastavení systému a jeho chování, • Zprovoznění tisku z aplikací IS VŠTE na mé tiskárně, • Znaky v ISu a cizí abecedy, • Kontrola pravopisu v prohlížeči

  • 1.Jak se přihlásím do IS VŠTE?
    Potřebujete webový prohlížeč, zadejte adresu https://is.vstecb.cz/ a klikněte na „Přihlásit“. Pokud se chcete ujistit o zabezpečení připojení, zkontrolujte certifikát Informačního systému VŠTE. V adresním řádku prohlížeče klikněte na ikonku zámku vedle adresy URL (konkrétní umístění se může lišit dle prohlížeče), která zobrazí podrobné informace o zabezpečení stránky. K systému se hlásíte pomocí uča – univerzitního čísla osoby a hesla. Učo a heslo vám sdělí fakultní správce přístupových práv, viz

    https://is.vstecb.cz/ Správci práv fakult

    Kvůli bezpečnosti primárního hesla budete přesměrováni na adresu islogin.cz (podrobný popis zabezpečení naleznou autentizovaní uživatelé v textu Přihlašování na adrese islogin.cz).

    Univerzitní číslo osoby vám zůstává např. i pokud ukončíte studium a po několika letech se na školu opět vrátíte.

  • 2.Jak se odhlásím z IS VŠTE?
    Odhlásit se můžete po kliknutí na ikonku pro odhlášení v pravém horním rohu stránky. Odhlašujte se minimálně na počítačích, ke kterým mají přístup další lidé.

    1 Odhlášení z IS VŠTE.

  • 3.Co znamená „odhlásit i z jiných počítačů“?
    Po kliknutí na ikonku pro odhlášení máte možnost zaškrtnutím zvolit „odhlásit i z jiných počítačů“. Bez zaškrtnutí se odhlásíte jen na tom zařízení, na kterém právě klikáte. Po zaškrtnutí budete ihned odhlášeni ze všech zařízení, na kterých jste právě přihlášeni.

    Pokud přistupujete k systému přes malé mobilní zařízení, volba „odhlásit i z jiných počítačů“ se nezobrazuje a systém uživatele rovnou odhlásí pouze na aktuálním zařízení. Pro odhlášení i z jiných počítačů zvolte:

    Informační systém Systém Odhlášení

    Přihlášení v IS VŠTE, pokud se neodhlásíte, platí vždy ještě 4 dny po poslední operaci (po posledním kliknutí). Volbu „odhlásit i z jiných počítačů“ využijete, když si uvědomíte, že jste se zapomněli odhlásit na nějakém zařízení, ke kterému už nemáte přístup.

  • 4.K čemu slouží primární heslo VŠTE? Jak jej mohu nastavit/změnit?
    Primární heslo VŠTE slouží výhradně pro přihlášení k IS VŠTE (autentizace pro adresu https://is.vstecb.cz/auth/). Primární heslo proto jinde nepoužívejte a nezadávejte jej do jiných systémů. K autentizaci do jiných školních systémů, případně pro stahování pošty, je určeno sekundární heslo.

    Primární heslo je možné změnit na základě znalosti tohoto hesla přímo v IS VŠTE:

    Informační systém Systém Změna hesla

    S primárním heslem k Informačnímu systému VŠTE zacházejte vždy mimořádně obezřetně, zejména jej nesdělujte jiné osobě a neposílejte nezabezpečeným způsobem (například běžnou elektronickou poštou).

    Správci IS VŠTE ani jiní zaměstnanci univerzity nikdy nevyžadují sdělení hesla e-mailem. Pokud obdržíte žádost o zaslání hesla e-mailem nebo o jeho zadání na jinou stránku než IS VŠTE, s velkou pravděpodobností se jedna o pokus o vylákání hesla (stránka vyžaduje autentizaci).

    Neukládejte své heslo do prohlížeče (volba „Zapamatovat heslo“ po zadání přihlašovacích údajů). Pokud tuto možnost povolíte, bude moci vaše heslo použít kdokoli, kdo přijde k počítači v době vaší nepřítomnosti, a přihlásit se pod vašimi údaji do Informačního systému VŠTE.

  • 5.K čemu slouží sekundární heslo VŠTE? Jak jej mohu nastavit/změnit?
    Sekundární heslo VŠTE slouží pro ostatní služby, které využívají autentizačních prostředků IS VŠTE k ověření totožnosti uživatelů. Toto heslo se používá například pro přístup k poště IS VŠTE protokolem IMAP nebo POP3, a podobně.

    Sekundární heslo je možné nastavit na základě znalosti primárního hesla přímo v IS VŠTE na stejném místě, kde lze měnit i primární heslo:

    Informační systém Systém Změna hesla
    Zvolte si jiné heslo než primární. Sekundární heslo může být některými systémy posíláno po síti v nezašifrované podobě a je tedy považováno za méně bezpečné.

  • 6.Neznám svoje přihlašovací jméno a heslo
    Navštivte svého správce práv, který vám přidělí heslo nové. Seznam správců práv naleznete na adrese
    https://is.vstecb.cz/ Správci práv

    Heslo nelze zaslat e-mailem, protože správce práv musí nejprve ověřit vaši totožnost. U elektronické pošty navíc hrozí riziko odposlechnutí hesla při přenosu a následné zneužití účtu.

  • 7.Mám nesprávné přihlašovací jméno a heslo
    Ověřte, zda máte nastavenou správnou klávesnici (obvykle se jedná o přepnutí české a anglické klávesnice. U řady systému se změna národní klávesnice provádí v pravém dolním rohu obrazovky pod odkazem En nebo Cs). Stejně tak dejte pozor na možnou záměnu číslice 1 (jedna) s písmenem l (malé L) a 0 (nula) s písmenem O. Pokud zadáváte heslo do prohlížeče správně, máte v systému zadané jiné heslo. V takovém případě postupujte podle předchozí otázky.

  • 8.Jak zjistím heslo, které mám uložené v prohlížeči?
    Uložené heslo si můžete zobrazit touto cestou:

    • Microsoft Edge – postupujte podle nápovědy: Úprava hesel v Microsoft Edge.
    • Mozilla Firefox – postupujte přes Nastavení → Možnosti → Zabezpečení → Zobrazit hesla.
    • Google Chrome – postupujte přes menu přizpůsobení a ovládání (pravý horní roh) → Nastavení → Rozšířené nastavení → Hesla a formuláře → Spravovat uložená hesla.

  • 9.Při vstupu do IS VŠTE se systém nedotazuje na heslo, ale otevře se mi osobní stránka někoho jiného
    Klikněte vpravo nahoře na ikonku odhlášení a potvrďte odhlášení ze systému. Pak uzavřete všechna okna prohlížeče. Trvá-li situace i nadále, je heslo uložené v počítači (více v otázce Jak zjistím heslo, které mám uložené v prohlížeči?). Doporučujeme neukládat heslo do paměti prohlížeče.

  • 10.Jak postupovat, když prohlížeč při přístupu do IS VŠTE vypíše chybu?
    Vždy pečlivě čtěte, co je obsahem chybového hlášení.

    Objeví-li se chyba poprvé, po uplynutí několika minut zopakujte, zda problém trvá.

    Pokud problém trvá, aplikujte postupně tyto kroky:

    1. Zjistěte, zda máte přístup k Internetu. Vyzkoušejte známé servery např. https://google.com/, https://seznam.cz/. Pokud nefungují, prověřte svoje připojení k Internetu.
    2. Zjistěte, zda se vám zobrazí neautentizovaná titulní stránka IS VŠTE https://is.vstecb.cz. Pokud se nezobrazí, obraťte se na vsteis@fi.muni.cz. Do mailu doplňte následující údaje:
      • Jaké přesně chybové hlášení váš prohlížeč vypisuje, případně informaci, že prohlížeč načítá stránku, ale načítání se do několika minut neukončí.
      • Ze které IPv4 adresy k IS VŠTE přistupujete (zjistíte například na https://whatismyip.com).
      • Které z následujících stránek vám fungují a které nikoliv:
      • Jak dlouho a případně jak často problém s připojením k IS VŠTE z tohoto místa pozorujete
    3. Zjistěte, zda se vám zobrazí autentizovaná a zabezpečená stránka https://is.vstecb.cz/auth/, resp. jestli vás systém vyzve k přihlášení do IS VŠTE (stránka https://islogin.cz/). Přihlašujete se zadáním uča a hesla. V tomto kroku nepoužívejte záložky ve svém prohlížeči, napište do adresního řádku prohlížeče přímo adresu https://is.vstecb.cz/auth/. Pokud se nezobrazí, zkuste vymazat heslo uložené v prohlížeči a zkuste vymazat obsah cache prohlížeče. Se žádostí o vyřešení těchto problémů se obraťte na správce svého počítače.

  • 11.Jak poznám, že je připojení k serveru bezpečné?
    Pokud se chcete ujistit o zabezpečení připojení, zkontrolujte certifikát Informačního systému VŠTE. V adresním řádku prohlížeče klikněte na ikonku zámku vedle adresy URL (konkrétní umístění se může lišit dle prohlížeče), která zobrazí podrobné informace o zabezpečení stránky.

  • 12.Po zadání jména a hesla mi systém nevypíše, že by heslo bylo nesprávné, ale zobrazí znovu stránku s přihlašovacím formulářem
    Nemáte v prohlížeči povolené ukládání cookies. Postupujte podle návodu v otázce Jak povolím cookies v prohlížeči?.

  • 13.Jak povolím cookies v prohlížeči?
    Pro úspěšné přihlášení do systému je nutné mít v prohlížeči povolené cookies, které umožňují jednoznačnou identifikaci uživatele. Většina prohlížečů má ve výchozím nastavení cookies povoleny. Nastavení můžete zkontrolovat následujícím způsobem:

    • Microsoft Edge

      V menu prohlížeče zvolte Settings → Site permissions → Cookies and site data. Zapněte "Allow sites to save and read cookie data (recommended)".

    • Mozilla Firefox

      V menu prohlížeče zvolte Preferences → Privacy tab → PRIVACY section → History section → Use custom settings → Accept cookies from sites. Potom restartujte Firefox.

    • Google Chrome

      Klikněte na menu přizpůsobení a ovládání (pravý horní roh). Následně zvolte odkaz Nastavení → Zobrazit rozšířená nastavení → Ochrana soukromí → Nastavení obsahu → Povolit nastavení místních dat.

  • 14.Po zavření a znovuotevření prohlížeče jsem stále přihlášen v IS VŠTE. Jak tomu zabránit?
    Máte-li v prohlížeči nastaveno otevírání předešlých relací, je nutné se pro ukončení práce v IS VŠTE vždy odhlásit, nikoli pouze zavřít prohlížeč. Pokud to váš prohlížeč umožňuje, nastavte si otevírání předešlých relací bez zapamatování přihlašovacích údajů, například v prohlížeči Google Chrome je postup následující:
    Klikněte na menu přizpůsobení a ovládání (pravý horní roh). Následně zvolte odkaz Nastavení → Zobrazit rozšířená nastavení → Ochrana soukromí → Nastavení obsahu → Soubory cookie → Uchovávat místní údaje jen do zavření prohlížeče.

  • 15.Jak dlouho je přihlášení v prohlížeči přes cookies platné?
    Přihlášení je platné po dobu, kterou jste si nastavili při přihlášení do systému. Implicitně je platnost přihlášení nastavena na 4 dny.

    Vámi nastavená platnost přihlášení funguje jako minimální doba neaktivity, po kterou zůstává přihlášení platné. Maximální doba může být vzhledem k uchovávání dat v mezipaměti až o čtvrtinu zvolené doby delší, tj. pokud si nastavíte platnost na jednu hodinu, můžete být po uplynutí 65 minut stále přihlášen.

  • 16.Byl mi odepřen přístup do IS VŠTE. Proč, kým a na jak dlouho?
    Pokud vám byl zablokován přístup k Informačnímu systému VŠTE, nebo se jeho zablokování má uplatnit v budoucnu, dozvíte se zároveň s upozorněním na odepření přístupu jeho důvod, trvání a osobu jeho zadavatele.

    Zablokování přístupu do IS VŠTE může být:

    dlouhodobé
    V případě např. dluhu na poplatcích za studium lze osobě kdykoli zadat dlouhodobé zablokování přístupu k IS VŠTE, které se automaticky uplatní až po ukončení všech jejích aktivních (studijních, pracovních, ...) vztahů k VŠTE.
    krátkodobé
    V případě zneužití hesla lze uplatnit okamžité zablokování přístupu k Informačnímu systému VŠTE.
    Dlouhodobé odepření přístupu mohou zadávat oprávněné osoby na své fakultě. Krátkodobé zablokování přístupu k IS VŠTE mohou zadávat správci systému.

    Před uplatněním zablokování přístupu bude uživatel IS VŠTE na každé navštívené stránce v systému informován upozorněním na blížící se zablokování systému. Po uplatnění zablokování přístupu systém přestane uživateli poskytovat veškeré služby.

  • 17.Jak přidám ikonu IS VŠTE na plochu mobilního zařízení?
    Na plochu nebo úvodní obrazovku mobilního zařízení si můžete přidat ikonu IS VŠTE, která Vás po rozkliknutí zavede rovnou do systému pomocí prohlížeče. Pro přidání ikony postupujte podle následujícího návodu pro vybrané operační systémy mobilních zařízení (může se lišit v různých verzích operačního systému):
    Android
    Otevřete si v prohlížeči adresu https://is.vstecb.cz/auth/, dále se postup liší dle verze operačního systému, postupujte buď přes Menu → Přidat na plochu nebo přes Přidat do záložek (ikonka hvězdičky) → Záložky → Přidat zástupce na plochu.
    iOS
    Otevřete si v prohlížeči adresu https://is.vstecb.cz/auth/ → Tlačítko pro sdílení → Přidat na plochu.
    Windows Phone
    Otevřete si v prohlížeči adresu https://is.vstecb.cz/auth/ → Možnosti (ikonka tří teček) → Připnout na úvodní obrazovku.

  • 18.Nedaří se mi přihlásit do IS VŠTE z Windows Phone, co mám dělat?
    V nastavení prohlížeče Internet Explorer zvolte možnost „Preferovaná verze webu“ → Mobilní verze.

  • 19.Ochrana IS VŠTE před přetěžováním
    Informační systém blokuje uživatele, kteří používají automatické opakovače klikání a přetěžují tak systém např. při přihlašování ke zkouškám. K zablokování systému dojde po překročení limitu operací u sledovaných aplikací. Pro odblokování je nutné, aby uživatel vynuloval čítače operací opsáním kontrolního kódu z obrázku.

    Počty provedených operací i popis mechanismu ochrany lze najít v

    Informační systém Systém Užívání .. Počty provedených operací, antiscraping

  • 20.Poštovní klient hlásí neplatný certifikát
    V poštovním klientovi je potřeba nainstalovat tzv. kořenový certifikát Certifikační autority FI MU a prohlásit jej za důvěryhodný. Certifikát je k dispozici na adrese https://fadmin.fi.muni.cz/cacert/FI_CA.crt.

  • 21.Doporučené kroky ohledně přístupu do IS VŠTE po odchodu ze školy
    I poté, co skončíte studium (pracovní poměr), vám zůstává přístup k IS VŠTE pomocí učo a hesla, e-mailová schránka a možnost používat různé aplikace systému. Možnosti některých agend mohou být omezené (viz otázka Jaké služby uživateli zůstávají po ukončení aktivního vztahu ke škole?).

    Doporučujeme:

    1. Přesměrovat si poštu (pokud ji chcete číst mimo IS VŠTE).

      Pro přesměrování použijte:

      Informační systém Pošta Nastavení
    2. Nastavit si zasílání novinek z IS VŠTE.

      Novinky můžete odebírat několika způsoby:

      Prostřednictvím Událostí si můžete nechat zasílat např. nové příspěvky z Blogů, z Diskusí, z Vývěsky apod.

      Informační systém Systém Nastavení systému Události Nastavení zasílání informací o událostech v ISu e-mailem

      Automaticky vám bude e-mailem zasílána souhrnná aktivita osob z agendy Moji známí (např. pokud někdo udělá změnu na své Osobní stránce, založí nové vlákno v Diskusi apod.).

      Souhlasem se zasíláním novinek a nabídek můžete být informování o dění na univerzitě i po studiu.

      Informační systém Soukromí

      Novinky z vybraných sekcí můžete odebírat také prostřednictvím RSS kanálů. Bližší informace najdete v této Nápovědě.

    3. Vložit soukromou podobenku a průběžně aktualizovat informace o sobě na Osobní stránce a v Komunitní síti.

      Soukromou podobenku vložíte kliknutím na zelenou ikonku vedle vaší stávající fotografie.

      Zkontrolujte, co z vaší Osobní stránky bude dostupné po odchodu ze školy:

      Informační systém Osobní stránka Editovat osobní stránku Jak zobrazovat titulní stránku

      Aktualizujte svoje osobní údaje po změně jména či zaměstnání.

      Informační systém Personální Editace osobních údajů

  • 22.Jaké služby uživateli zůstávají po ukončení aktivního vztahu ke škole?
    Některé aplikace, které vyžadují aktivní vztah ke škole, nebudou fungovat. Přesněji:
    Blogy
    Lze číst, přidávat a komentovat příspěvky, zakládat nové blogy.
    Diskusní fóra
    Lze číst, ale nelze vkládat nové zprávy na obecná fóra. Zakládání a přispívání do tematických fór zůstává bez omezení, je povoleno všem osobám přihlášeným do IS VŠTE. Do fóra v Kruhu mohou přispívat členové Kruhu.
    E-mailová schránka
    Po dobu půl roku po ukončení vztahu ke škole zůstává v provozu vč. zvolené přezdívky, možnosti měnit přesměrování pošty, měnit přezdívku atd. Delší dobu provozu lze zapnout udělením souhlasu na adrese https://is.vstecb.cz/auth/privacy/former.
    Komunita
    Absolventi mohou nadále působit v Komunitní síti. V úspěšně vystudovaném programu je osoba k nalezení mezi absolventy, lze sledovat i libovolné jiné programy univerzity.
    Můj web
    Funguje i nadále.
    Osobní stránka
    Funguje i nadále. Viditelní a vyhledatelní však budete jen v případě, že k tomu udělíte souhlas na adrese https://is.vstecb.cz/auth/privacy/former. Nastavení lze změnit přes
    Informační systém Lidé Editovat chování aplikace lidé .. Způsoby zobrazení Osobní stránky
    Plkárny
    Lze číst, ale nejde vkládat nové příspěvky.
    Prohlížení informací
    Veškeré informace o vašem studiu, Katalog předmětů a podobně máte k dispozici beze změn.
    Přihlášky
    Funguje i nadále.
    Studijní materiály
    Materiály z předmětů z doby studia zůstávají nadále přístupné.
    Události, Dril, Záložky, Moji známí, Komentáře, Projekty
    Fungují nadále bez omezení.
    Úschovna
    Je k dispozici pouze absolventům VŠTE, kteří úspěšně ukončili studium státní závěrečnou zkouškou.
    Vývěska
    Vývěsku lze číst i vkládat nové zprávy.
    Záznamník učitele
    Učiteli zůstává přístup do předmětů, u kterých je uveden jako vyučující, i po ukončení pracovního poměru.

  • 23.Jak si změním přihlašovací a poštovní přezdívku?
    Chcete-li si zvolit nebo změnit/zrušit přezdívku, použijte

    Informační systém Systém Změna přezdívky

    Zvolenou přezdívkou se můžete přihlašovat (pomocí vašeho učo se můžete také nadále přihlašovat) k systému. Adresa prezdivka@mail.vstecb.cz je alias pro vaši běžnou e-mailovou adresu učo@mail.vstecb.cz – můžete ji tedy např. uvádět známým.

    Pokud již přezdívku nechcete používat, můžete ji zrušit pomocí odkazu „Chci smazat přezdívku, nechci ji měnit“.

  • 1.Co jsou externí služby?
    Externí služby nabízí nástroje pro komunikaci a spolupráci, např. poštu, kalendář či prostor ke sdílení dokumentů. Prostřednictvím IS VŠTE můžete využívat externí službu Microsoft Office 365. Po zapnutí služby Microsoft Office 365 vám bude vytvořen účet se jménem učo@mail.vstecb.cz. Externí služby jsou dostupné bezplatně a jejich použití je dobrovolné.

  • 2.Jaké služby jsou dostupné přes Microsoft Office 365?
    Díky Microsoft Office 365 (O365) jsou dostupné tyto služby:
    Office Proplus – MS Office pro zaměstnance a studenty VŠTE
    Všichni studenti a zaměstnanci VŠTE využívající externí službu O365 (návod na zapnutí služby zde) mají možnost nainstalovat desktopovou verzi kancelářského balíku MS Office až na pět zařízení zdarma. Instalaci je možné provést na počítačích s operačním systémem Windows, Apple OS X či mobilních zařízeních s operačním systémem Android, Windows Phone či iOS. Balík MS Office obsahuje standardní aplikace včetně služeb Outlook, Access, Publisher a InfoPath. Po ukončení působení na VŠTE bude uživateli MS Office deaktivován a bude dostupný pouze v režimu s omezenou funkcionalitou. Instalaci MS Office na zařízení v majetku univerzity zajistí jako dosud na požádání pracovníci IT oddělení příslušných pracovišť.
    • Instalace – Instalační balíček naleznete po přihlášení do O365 na adrese https://portal.office.com/OLS/MySoftware.aspx. Po přihlášení vaším O365 účtem do takto nainstalovaného MS Office, dojde k jeho aktivaci.
    • Aktivace – MS Office se automaticky jednou za 30 dnů reaktivuje. Je proto nutné zařízení v tomto intervalu připojit k internetu, jinak dojde k omezení funkčnosti.
    • Deaktivace – Deaktivace nepotřebných licencí se provádí na adrese https://portal.office.com/account/#installs. Stačí kliknout na „deaktivovat“ u vybraného zařízení.
    Exchange
    V rámci služby Exchange máte k dispozici poštu, kalendář a úkolovník. Exchange služby jsou dostupné pouze v případě, že si necháte přeposílat poštu z ISu do O365 (více v otázce Co znamená přijímat poštu mimo IS VŠTE?). V případě, že tak neučiníte, nebudou tyto služby v O365 účtu dostupné.
    Pošta
    E-mailová schránka s kapacitou 50 GB. Zde najdete e-maily doručené na váš univerzitní účet. Použití titulů v názvu schránky se řídí vaším nastavením v ISu.
    Kalendář
    Online kalendář s možností efektivního plánování schůzek a sdílení kalendáře s ostatními uživateli.
    Úkoly
    Správa úkolů je součástí webového rozhraní Outlooku.
    OneDrive
    Jde o soukromý webový disk nabízející 1 TB (kapacita není sdílena s Outlookem), který díky Office Web Apps umožňuje sdílení a vytváření dokumentů kompatibilních s MS Office.
    Office Web Apps
    Je webová obdoba kancelářského balíku MS Office. Konkrétně jde o: Word, Excel, PowerPoint a OneNote. Slouží k vytváření a editaci dokumentů skrze webový prohlížeč bez nutnosti cokoli instalovat přičemž vytvořené dokumenty jsou plně kompatibilní s desktopovou verzí MS Office.
    Lidé
    Online adresář kontaktů. Navíc zde můžete vytvářet skupiny (Groups) pro snadnější spolupráci s kolegy. Skupiny umožňují hromadnou konverzaci, používání sdíleného úložiště dokumentů, OneNote bloku, kalendáře a Planner pro plánování úkolů.
    Skype for Business
    Skype for Business je multifunkční komunikační nástroj umožňující textový chat, audio i video hovory včetně sdílení plochy či použití virtuální tabule. Kromě desktopové či mobilní aplikace můžete použít i webovou verzi, která však nedisponuje všemi funkcemi. Webová verze je dostupná v rozhraní pošty v pravé horní části pod ikonou velkého písmene S. Návody pro desktopovou a mobilní verzi najdete v otázce Postupy pro stažení aplikace Skype for Business do počítače/mobilu. Aplikace bude plně funkční do 48 hodin od aktivace účtu (platí pro desktopové i webové rozhraní).

    Dostupná je také funkcionalita Skype For Business Web Scheduler umožňující pořádat konferenční hovory i s uživateli mimo O365, a to jen s využitím webového prohlížeče. Vedle klasických forem komunikace umožňuje i hlasování či sdílení desktopu nebo jen vybrané aplikace, materiálů, poznámek v OneNote, virtuální tabule či PowerPointové prezentace. Zakládat meetingy je možné na adrese https://sched.lync.com (po přihlášení do O365) nebo přímo z desktopové aplikace Skype For Business. V instruktážním videu (anglicky) je vidět, jak takový meeting může probíhat.

    Office Mobile
    Aplikace umožňuje čtení i editaci dokumentů na mobilních platformách Android, Windows Phone i iOS (možnost editace pouze pro iPhone, ne iPad).
    OneNote
    Aplikace pro správu poznámek a úkolů, lze použít na mobilních i desktopových platformách.
    Class Notebook
    OneNote blok uzpůsobený ke spolupráci mezi učiteli a studenty.

      Skládá se ze tří sekcí:
    • Poznámkové bloky studentů (soukromý prostor pro každého studenta).
    • Knihovna obsahu (slouží k publikování studijních materiálů pro studenty).
    • Prostor pro spolupráci (učitel i studenti mohou obsah společně upravovat).
    Více ve videu.
    Sway
    Nástroj pro tvorbu interaktivních prezentací. Prezentace jsou navíc responzivní pro snadnější prohlížení na mobilních zařízeních. Ukázka prezentace vytvořené ve Sway.
    Forms
    Nástroj pro tvorbu a vyhodnocování dotazníků/odpovědníků.
    Planner
    Nástroj pro plánování a organizaci soukromých i týmových úkolů. Stylem plánování se dá připodobnit ke službám jako Trello či Wunderlist.
    Yammer
    Školní komunitní síť.
    Delve
    Přehled dokumentů z celého Office 365, které by pro Vás podle Microsoftu mohly být zajímavé.

  • 3.Jak si externí služby zapnu/vypnu?
    Pro aktivaci externích služeb postupujte přes
    Informační systém Externí služby
    Zde u vybrané služby klikněte na „Zapnout“. Po zapnutí služby vám bude vytvořen účet (tato operace může trvat i několik minut). Odkazy na jednotlivé zapnuté služby najdete přímo na titulní stránce v odstavci „Externí služby“ nebo ve výše uvedené aplikaci.

    Pokud již účet nechcete využívat, klikněte u vybrané služby na „Vypnout“. Veškerá vaše data (účet, uložené e-maily, dokumenty a nastavení) budou smazána a nabízené služby vám již nebudou přístupné. Pokud jste v této službě přijímali poštu, bude automaticky nastaveno doručování do schránky v IS VŠTE.

    1 Zapnutí/vypnutí služby.

    2 Odkazy na jednotlivé služby.

  • 4.Co znamená přijímat poštu v externí službě?
    Pokud si nastavíte přijímání e-mailů v externí službě, nebudou vám již e-maily doručovány do schránky v IS VŠTE, ale přímo do externí služby. Jedná se o e-maily doručené na univerzitní adresu učo@mail.vstecb.cz nebo prezdivka@mail.vstecb.cz. Pod těmito adresami budou zprávy z externí služby i odesílány.

    Pro přijímání e-mailů v externí službě je nutné si nejprve zapnout služby externího systému na stránce

    Informační systém Externí služby
    u vybrané služby klikněte na odkaz „Chci přijímat e-maily v (...) pro IS VŠTE“ a volbu potvrďte.

    Do pošty v externí službě se dostanete prostřednictvím odkazu:

    Pokud máte v ISu nastaveno přeposílání doručených zpráv mimo IS, bude toto přesměrování zrušeno. V takovém případě vám nebudou dosud doručené zprávy do externího systému přeneseny, budou přístupné v místě doručení. Zprávy z období přijímání v určité službě vždy hledejte v ní (ne v aktuálně používané).

  • 5.Synchronizace klientů s Microsoft Office 365.
    Přístup pomocí technologie Outlook Anywhere (v případě mobilních platforem Exchange ActiveSync) umožňuje synchronizaci jak pošty, tak úkolů, kontaktů a kalendáře mezi všemi zařízeními uživatele.

    Návod pro Outlook 2007/2010/2013 ve Windows

    1. V počítači otevřete „Ovládací panely“ → Pošta (32-bit) → E-mailové účty... → Nový... – Konfigurovat ručně nastavení serveru nebo další typy serveru → Microsoft Exchange nebo kompatibilní služba.
    2. Do pole „Server“ zadejte outlook.office365.com. Do pole „Uživatelské jméno“ zadejte login ve tvaru učo@mail.vstecb.cz nebo prezdivka@mail.vstecb.cz, pokud máte přezdívku nastavenou v Poště ISu jako adresu odesilatele.

    3. Dále zvolte možnost „Další nastavení“ a v záložce „Zabezpečení“ vyberte „Anonymní ověřování“.

    4. V záložce „Připojení“ zaškrtněte možnost „Připojit se k systému Microsoft Exchange pomocí protokolu HTTP“.
    5. Dále klikněte na „Nastavení proxy serveru Exchange...“ a do adresy opět zadejte outlook.office365.com. V nastavení ověřování proxy serveru zvolte možnost „Základní ověřování“. Potvrďte všechna okna a pokračujte kliknutím na „Další >“, po výzvě zadejte přihlašovací údaje do O365. Tedy učo@mail.vstecb.cz a sekundární heslo.

    Návody pro mobilní platformy

    Android
    1. V systémovém nastavení zvolte Účty a synchronizace → Přidat účet → Firemní (příp. Microsoft Exchange ActiveSync).
    2. Vyplňte následující položky:
      E-mailová adresa: učo@mail.vstecb.cz
      Doména: ponechte prázdné!
      Uživatelské jméno: učo@mail.vstecb.cz
      Heslo: sekundární heslo
      V sekci „Ruční nastavení“ zadejte do kolonky Server adresu outlook.office365.com
    3. Všechny požadavky potvrďte.

    Tip

    Připojení přes Android neumožňuje synchronizaci úkolů.

    Windows Phone
    1. V systémovém nastavení vyberte E-mail + účty.
    2. Vyberte přidat účet → rozšířená nastavení.
    3. Vyplňte emailovou adresu ve tvaru učo@mail.vstecb.cz a jako heslo použijte vaše sekundární heslo a potvrďte.
    4. Vyberte Exchange ActiveSync.
    5. Uživatelské jméno změňte na učo@mail.vstecb.cz, server nastavte na outlook.office365.com
    6. Průvodce ukončete stiskem přihlásit.
    7. Podrobnější nastavení synchronizace: v systémovém nastavení → E-mail + účty klepnout na nově přidaný účet a upravit jeho chování. Můžete upravit název, kdy se mají stahovat nové položky („při doručení položek“ znamená ihned), jak staré zprávy se mají stahovat a které typy položek se mají synchronizovat.
    iOS
    1. Zvolte Nastavení → Pošta, kontakty, kalendáře → Účty (Přidat účet) → MS Exchange
    2. Vyplňte následující položky:
      E-mailová adresa: uco@mail.vstecb.cz
      Server: outlook.office365.com
      Doména: ponechte prázdné!
      Uživatel: vyplňte znovu vaši e-mailovou adresu
      Heslo: sekundární heslo

    Pro přístup k poště a kalendáři v O365 můžete použít oficiální aplikaci OWA dostupnou v Apple iTunes. Po stažení a spuštění aplikace zadejte svoje přihlašovací údaje do O365 (učo@mail.vstecb.cz, sekundární heslo) a přihlaste se. Po zobrazení hlášení, že nastavení nelze nalézt, vyberte možnost „rozšířené“ a do pole server zadejte adresu outlook.office365.com.

    V případě přístupu přes mobilní zařízení může být v budoucnu vyžadováno bezpečnostní opatření např. zaheslování zařízení.

  • 6.Postupy pro stažení aplikace Skype for Business do počítače/mobilu.
    Pro stažení aplikace Skype for Business do počítače/mobilu postupujte následovně:
    Windows
    Klienta můžete stáhnout na této adrese https://portal.office.com/OLS/MySoftware.aspx. Pokud máte nainstalován MS Office 2016 či novější, je Skype for Business již jeho součástí.

    Android
    Vstupte do Google Play a vyhledejte si aplikaci Skype for Business for Android.

    iPhone (iPad)
    1. Vstupte do App Store a vyhledejte aplikaci Skype for Business.
    2. Klikněte na tlačítko „Free (Zdarma)“ → zvolte možnost „Install“ → Vyplňte vaše App Store Apple ID a heslo. Ikonka aplikace se vám zobrazí na ploše a začne se instalovat.
    3. Po dokončení instalace můžete aplikaci spustit.

  • 7.Připojení k poště v Microsoft Office 365 prostřednictvím protokolu IMAP/POP/SMTP
    Pro nastavení služby použijte následující údaje. Přihlašovací údaje jsou stejné jak do O365.
    IMAP
    Server: outlook.office365.com
    Port: 993
    Zabezpečení spojení: SSL/TLS
    POP
    Server: outlook.office365.com
    Port: 995
    Zabezpečení spojení: SSL/TLS
    SMTP
    Server: smtp.office365.com
    Port: 587
    Zabezpečení spojení: TLS

  • 8.Jak přesunu poštu z Microsoft Office 365 zpět do pošty v ISu?
    Pro přesun je nutné mít oba mailboxy na jednom místě a poté přesunout obsah z jednoho do druhého. Pro tyto účely lze využít jednoho z poštovních desktopových klientů, jednotlivé kroky jsou popsány níže.

    Thunderbird (TB)
    1. Přidáme ISový mailbox
      • V nástrojové liště TB klikneme na Tools → Account Settings → Account Actions (vlevo dole) → Add Mail Account.
      • Proklikáme průvodce přidání mailboxu dle Nápovědy k Poště.
    2. Přidáme O365 mailbox
      • Stejný postup jako v případě přidání ISové pošty, jen pro nastavení použijeme návod pro připojení O365 mailboxu prostřednictvím protokolu IMAP.
        Tip

        Při pojmenování mailboxu doporučujeme přidat příponu O365 pro snadné odlišení.

    3. Přesuneme e-maily
      • V TB otevřeme O365 složku Inbox (Doručená pošta), označíme e-maily k přesunutí (můžeme i všechny pomocí CTRL + A) a přesuneme je tahem myši do odpovídající složky ISového mailboxu, stejně jako bychom přetahovali například soubory z jedné složky do jiné.

    1 Označené e-maily přetáhněte do mailboxu vlevo.

    Outlook
    1. Přidáme ISový mailbox
      • V Outlooku klikneme na Soubor (File) vlevo nahoře → Přidat účet (Add Account).
      • Proklikáme průvodce přidání mailboxu dle Nápovědy k Poště.
    2. Přidáme O365 mailbox
      • Stejný postup jako v případě přidání ISové pošty, jen pro nastavení použijeme návod pro připojení O365 mailboxu prostřednictvím protokolu IMAP.
    3. Přesuneme e-maily
      • V Outlooku otevřeme O365 složku Doručená pošta (Inbox), označíme e-maily k přesunutí (můžeme i všechny pomocí CTRL + A) a přesuneme je tahem myši do odpovídající složky ISového mailboxu, stejně jako bychom přetahovali například soubory z jedné složky do jiné.

    1 Označené e-maily přetáhněte do mailboxu vlevo.

    Pozor

    V různých verzích klientů se může postup mírně lišit.

  • 9.Co se stane s mým účtem po skončení studia/ukončení zaměstnaneckého poměru?
    Platnost externích služeb najdete v Nápovědě Přístup k systému.

  • 10.Jaké jsou podmínky používání externích služeb ISu?
    Externí služby ISu zpřístupnili vývojáři IS VŠTE svým uživatelům ke zvýšení komfortu používání IS VŠTE.

    Externí služby ISu jsou služby, které škole poskytuje externí subjekt (např. společnost Google nebo Microsoft). Protože nelze vyloučit, že se podmínky poskytování služby externím subjektem v budoucnosti změní, nemůže IS VŠTE ani škola garantovat dostupnost služeb kdykoli v budoucnosti.

    Případná změna smluvních podmínek ze strany externích poskytovatelů služeb může vyvolat ukončení podpory poskytování služeb. IS VŠTE ani škola nenese odpovědnost za případnou ztrátu dat uložených v externích službách nebo za jinou újmu způsobenou (ne)poskytováním externích služeb.

  • 1.Jaká jsou pravidla užívání systému?
    1. Uživatel smí používat Informační systém VŠTE (IS VŠTE) v souladu s jeho akademickým, vzdělávacím a výzkumným posláním a především pro administrativní a provozní účely školy.
      Za porušení pravidel se považuje použití IS VŠTE pro komerční činnost nesouvisející s činností školy, politickou, náboženskou nebo rasovou agitaci.
    2. Uživatel pracuje v IS VŠTE pouze pod tím uživatelským jménem, které mu bylo přiděleno.
    3. Heslo ke svému uživatelskému jménu volí netriviální, aby jej nebylo možné uhodnout. Heslo uživatel nesmí sdělit jiné osobě, a to ani správci systému. Uživatel musí s heslem zacházet tak, aby nemohlo být kompromitováno. Heslo se nesmí zasílat elektronickou poštou, protože tato je ze své podstaty nezabezpečená služba (může být odposlechnuta, může být omylem doručena jinému adresátovi apod.).
    4. Pokud se uživatel dostane k relaci nepřítomného uživatele (např. použitím počítače, na kterém jiný uživatel zahájil práci, ale neukončil ji tak, aby nový přístup k IS VŠTE vyžadoval opětovné prokázání se heslem), musí ji bez prodlení ukončit.
      Uživateli se zakazuje provádět jakékoli akce směřující ke zjištění jiného hesla než vlastního. Rovněž se zakazuje vydávat se za jiného či anonymního uživatele nebo libovolným způsobem falšovat vlastní identitu.
      Za zvláště hrubé porušení pravidel se považuje poskytnutí svého účtu uživateli, který nemá nárok na zřízení účtu v IS VŠTE nebo jemuž byl účet zablokován.
    5. Administrativní agendy a soubory v procesu zpracování pošty jsou soukromými daty jejich vlastníků a mají nárok na stejnou ochranu soukromí jako jiné druhy osobně vlastněných písemností. Porušení tohoto pravidla se považuje za zvláště hrubé.
      Za personální údaje pracovníci odpovídají v rozsahu obecných zákonných norem (zejména 256/92 Sb.).
    6. Uživatel nesmí zatěžovat IS pomocí hromadných operací. Při zjištění přetěžování systému operacemi, které jsou četnější než obvyklá zátěž vygenerovaná ručním klikáním, může být uživateli automaticky zablokován přístup k ISu na omezenou dobu. Použití hromadných operací podléhá předchozímu souhlasu provozovatelů ISu, které lze kontaktovat na e-mailové adrese uvedené níže.
    7. Správce sítě, resp. správce počítače, má právo provádět všechny operace nutné k výkonu své funkce vč. kontroly obsahu souborů, monitorování činnosti uživatele apod. Takto získané informace však mají ryze důvěrný charakter.
    8. Uživatel má právo používat pouze programové vybavení, jehož licence to uživateli přímo nebo škole obecně dovoluje. Jedná se zejména o software získaný v souladu se zákony vč. autorského práva. Kopírovat programové vybavení a data (týká se i audio, video souborů a grafiky) lze pouze při dodržení platných licenčních podmínek.
    9. Poštovní schránka (mailbox) se uživatelům zřizuje primárně k zajištění snadné komunikace se školou. Uživatel nesmí snižovat spolehlivost a důvěryhodnost doručování pošty do své schránky (např. přesměrováváním pošty na nespolehlivé stroje, např. stroje bez adekvátního zabezpečení nebo bez trvalého zajištění zpracování poštovních služeb). V případě zjištění problémů s doručováním pošty zaviněných příjemcem dopisu je správce povinen ihned provést nápravu (zrušit přesměrování) a na situaci upozornit příjemce. Při opakování příjemcem zaviněných problémů je správce oprávněn zablokovat příjemci účty.
    10. Správci neodpovídají za ztrátu dat vzniklou jakýmkoliv způsobem. To je však nezbavuje povinnosti provádět pravidelné zálohování obsahu disků hlavního serveru IS VŠTE.
    11. Je zakázáno rozesílání nevyžádaných dopisů na velký počet e-mailových adres. V případě porušení pravidla bude uživateli automaticky zablokován přístup k poště na 12 hodin. Je zakázáno rozesílání řetězových, pyramidových apod. dopisů.
    12. Používání vulgárních a silně emotivních výrazů je v otevřené komunikaci zakázáno. Uživatel nese plnou odpovědnost za případný závadný obsah vlastních dopisů nebo jiných vlastních veřejně dostupných informačních zdrojů.
    13. Nepřípustné jsou veškeré kroky směřující ke snížení bezpečnosti či vedoucí k možnému porušování provozních pravidel, a to jak vědomému, tak i nevědomému. Je zakázáno rozšiřovat viry, červy, závady, trojské koně, poškozené soubory, falešné zprávy a jiné prvky destruktivní či podvodné povahy.
    14. Uživatel je povinen sledovat a bezpodmínečně dodržovat veškeré provozní pokyny správců (jsou sdělovány elektronicky). Správci jsou oprávněni dodatečně reagovat na aktuální situaci provozními pokyny, které nejsou v rozporu s těmito pravidly.
    15. V případě problémů má uživatel právo obrátit se s dotazem (zaslat elektronickou poštou) na adresu vsteis@fi.muni.cz. Nejprve je však povinen prostudovat dostupné elektronické návody k dané aplikaci. S problémy technického charakteru při obsluze počítače či přístupu k IS VŠTE nechť se obrací na lokální fakultní správce výpočetní techniky dané fakulty. Dotaz či specifikaci problému formulujte dostatečně podrobně a přiložte veškerá relevantní chybová hlášení.
    16. Při hrubém nebo opakovaném porušení pravidel bude uživateli zakázán přístup do systému nebo k předmětné službě nebo bude zavedeno disciplinární řízení pro porušení studijního řádu nebo provozních směrnic školy s možností vyloučení ze školy a s požadavkem na finanční úhradu způsobených škod.

Nastavení systému a jeho chování

  • 1.Mohu si nastavit globální chování systému podle svých potřeb?
    Ano, možnosti nastavení systému (např. nastavení designu, Osobní stránky apod.) najdete přímo v patičce stránky pod odkazem „Nastavení“ nebo cestou

    Informační systém Systém Nastavení systému

    Design systému si můžete nastavit přímo z titulní strany IS VŠTE. Podrobnou nápovědu popisující designové možnosti a navigaci systému včetně vyhledávání najdete pod názvem Navigace a vyhledávání v IS VŠTE.

  • 2.Co je to průvodce, tip a kontextová nápověda?
    Jde o různé druhy nápovědních prvků, které uživateli pomáhají, aby se v aplikacích dobře zorientoval. V ISu rozlišujeme:
    Průvodce
    Názorný obrazový průvodce změnami, či souhrn upozornění na důležité funkce nebo části aplikace.

    1Ikonka spustí obrazového průvodce aplikací.

    Tip
    Krátký textový popisek, který upozorňuje na konkrétní funkci nebo část aplikace.

    1Tip upozorňuje na konkrétní funkci.

    Kontextová nápověda
    Kontextová nápověda slouží pro hlavní popis aplikace nebo prvku, u kterého je umístěna.

    1Po kliknutí na ikonku otazníku se zobrazí kontextová nápověda (zelený text).

  • 3.Označování oblíbených položek hvěždičkou
    Ve vybraných aplikacích ISu si můžete zajímavé položky označit hvězdičkou a zařadit je tak mezi oblíbené. Takto označené položky pak budete mít snadno dostupné a navíc je můžete sdílet i se svými známými.

    Hvězdičkou si můžete označit tyto položky:

    Předměty
    • v Katalogu předmětů – ve stručných informacích o předmětu, úplném výpisu informací o předmětech,
    • v aplikaci pro vyhledávání v rozvrhu (o aplikaci blíže v Nápovědě),
    • v sekci předměty na titulní stránce Studenta,
    • v registračních či kontrolních šablonách,
    • v nabídce předmětů pro studenty libovolné fakulty v registrační aplikaci.

    1 Označení hvězdičkou v informacích o předmětu.

    Označené předměty pak můžete použít např. při registraci nebo již absolvované předměty doporučit svým známým.

    Přehled oblíbených předmětů naleznete v agendě Student

    Informační systém Student Začátek semestru Předměty s hvězdičkou
    nebo přes
    Informační systém Student Registrace a zápis předmětů Přidat předměty s hvězdičkou

    Ostatní uživatelé mohou aplikaci nalézt v Katalogu předmětů

    Informační systém Předměty Prohlídka Katalogu Označené hvězdičkou

    Zprávy na Vývěsce
    Hvězdičku pro označení zprávy najdete vedle názvu zprávy. Takto označené zprávy se zobrazí na titulní stránce Vývěsky v sekci „Zprávy s hvězdičkou“.

    1 Označení zprávy na Vývěsce hvězdičkou.

    Diskusní fóra
    Příspěvky v Diskusních fórech zařadíte mezi oblíbené označením hvězdičky vedle názvu příspěvku, v případě celého vlákna pak označením kořenového příspěvku.

    1 Označení příspěvku hvězdičkou v Diskusním fóru.

    Příspěvky označené hvězdičkou uvidíte se zobrazují v horním panelu systému pod ikonkou hvězdičky. Je možné zde procházet všechny položky, které jste označili za pomocí hvězdičky.

    1 Soubory a položky označené hvězdičkou se postupně zobrazují v horním panelu.

    Zprávy v Poště
    Zprávy si můžete označit hvězdičkou vedle jména odesílatele. Takto označené zprávy si pak můžete zobrazit pomocí volby „Jen důležité“.

    1 Označení zprávy hvězdičkou.

    2 Volba pro zobrazení označených zpráv.

    Soubory a složky
    Hvězdičkou si lze označit soubory a složky v Dokumentovém serveru a Studijních materiálech.

    1Po najetí myši na řádek se souborem je možné jej označit hvězdičkou.

    Všechny soubory, které si uživatel označil hvězdičkou, lze najít cestou

    Informační systém Soubory S hvězdičkou

    1Soubory označené hvězdičkou lze zobrazit v agendě Soubory.

  • 4.Proč se v ISu nesmí používat Enter místo klikání na potvrzovací tlačítko?
    Klávesu Enter jako potvrzovací tlačítko v IS nesmíte používat. Formuláře v IS jsou složité, mají více potvrzovacích polí a klávesa Enter způsobuje dle typu prohlížeče nedefinované chování. Pro odeslání požadavku použijte výhradně tlačítko Uložit (nebo obdobné) na konci formuláře.

Zprovoznění tisku z aplikací IS VŠTE na mé tiskárně

  • 1.Komu je určen tento návod?
    Přípravu počítače a tiskárny na tisk z aplikací ISu by měl zvládnout zkušený uživatel. Pro zavedení nové tiskárny do ISu požádejte některého ze správců tiskáren svého pracoviště.

  • 2.Příprava počítače a tiskárny
    Má-li být cílová tiskárna zpřístupněna prostřednictvím počítače s operačním systémem Windows, musí být na daném počítači nainstalována, vysdílena a na daný počítač musí být možné přistupovat ze stroje ariadna.fi.muni.cz na port TCP/139 a TCP/445. V případě novějších verzí systému Windows je potřeba se ujistit, že je povolen přístup pomocí protokolu SMB 1.0 (např. prostřednictvím Windows features).

    Ve vlastnostech dané tiskárny by mělo být na kartě Advanced (či Scheduling, podle verze Windows) zvoleno Spool print documents ... a v dialogu Print processor... vybráno RAW v poli Default data type a, je-li taková volba k dispozici, zaškrtnuto Always spool RAW datatype.

    Pokud je tiskárna zpřístupněna prostřednictvím počítače s operačním systémem typu UNIX (případně pokud se jedná o samostatnou síťovou tiskárnu), musí na něm (resp. ní) běžet lpd démon nakonfigurovaný tak, aby na něj mohl vzdáleně tisknout uživatel www ze stroje ariadna.fi.muni.cz. Démon LPD používá pro tisk port TCP/515. V případě použití balíku lpr to vyžaduje přidat řádek ariadna.fi.muni.cz do /etc/hosts.lpd, používáte-li balík lprng, je nutné příslušně modifikovat /etc/lpd.conf/etc/lpd.perms. Konkrétní potřebná nastavení se ale mohou lišit v závislosti na konfiguraci systému a tiskového démona.

  • 3.Jak zanesu informace o tiskárně do databáze?
    V aplikaci

    Informační systém Rozpoznávání, skenování a tisk Správa tiskáren

    vytvořte nový záznam a vyplňte potřebné údaje, podrobnou nápovědu naleznete na oné stránce.

    Aby se zabránilo zbytečné redundanci informací o technických vlastnostech jednotlivých tiskáren, jsou tyto informace shromážděny v

    Informační systém Rozpoznávání, skenování a tisk Typy tiskáren

    Při zadávání nové tiskárny je nutné vybrat typ z  tohoto číselníku, jehož vlastnosti se shodují s vlastnostmi tiskárny, o které je tvořen záznam. Alternativou (doporučovanou pro kvalitnější výstup a nezbytnou pro tzv. GDI tiskárny) je pokusit se vytvořit dané tiskárně postscriptové rozhraní podle návodu

    Informační systém Rozpoznávání, skenování a tisk Tvorba postscriptového rozhraní k ne-postscriptové tiskárně.

    Nechcete-li tiskárnu testovat „ostrými“ tisky z aplikací IS, můžete využít testovací stránku:

    Informační systém Rozpoznávání, skenování a tisk Test tisku

  • 4.Poznámky k bezpečnosti
    Komunikace s Informačním systémem při zadávání údajů o tiskárně včetně hesla probíhá zašifrovaně, stejně tak je zašifrovaně posíláno heslo při připojování se k nasdílené tiskárně. Avšak kvalita kódování hesla při jeho předávání protokolem SMB nemusí být dostatečně silná, aby nemohlo dojít k prolomení. Proto doporučujeme:
    • nepoužívat triviální hesla, inspiraci a další informace lze najít na stránce

      Informační systém Přístup Změna hesla

    • používat účty s co nejomezenějšími právy, nejlépe vytvořit speciální účet a dát mu nejmenší možná práva nutná pro tisk na nasdílenou tiskárnu. Naopak nejhorším řešením je použít účet s administrátorským oprávněním.

    Dodržením těchto doporučení minimalizujete riziko neoprávněného přístupu k nasdílené tiskárně, nebo dokonce k pevnému disku počítače.

Znaky v ISu a cizí abecedy

  • 1.Kdy použiji znaky cizích abeced?
    Studuji-li např. francouzštinu nebo ruštinu, potřebuji do počítače a do ISu vkládat texty v příslušném jazyce. Učitel může chtít studentům do interaktivních osnov nebo do otázek pro odpovědníky vkládat text v příslušném jazyce. Student může potřebovat odpovídat na odpovědníky taktéž v cizím jazyce. Vzájemně mohou diskutovat v předmětových diskusních fórech opět ve vyučovaném jazyce.

    Zmíněné jazyky si nevystačí se znaky dostupnými ve znakových sadách středoevropských jazyků, a proto IS umožňuje ve vybraných aplikacích použít světovou sadu znaků.

  • 2.Které znaky je povoleno zadávat do aplikací ISu?
    IS rozeznává na různých místech tři kategorie znaků:
    • ISO 8859-2 - znaková sada středovropských jazyků. Podobný sortiment znaků má také sada znaků Windows-1250. Používá se pro data, která IS může předávat do externích systémů (personalistika, matrika studentů apod.), které obecně neumějí pracovat s jinými znaky. Tzn. že například ve jméně a příjmení osoby nesmějí být znaky, které zpravidla běžně nezískáte na české/slovenské klávesnici Windows.
    • Latinka - většina znaků evropských jazyků. Na tyto znaky je omezen vstup dat, která se případně mohou někam tisknout (vysvědčení, diploma supplement atd.) - čili například názvy předmětů, anotace, a podobně. V případě potřeby (a dle technických možností použitého sázecího systému) jsou vývojáři schopni do této kategorie přidat další znaky. Máte-li pocit, že nějaký další znak by bylo vhodné zařadit do této kategorie, kontaktujte vývojáře s odůvodněnou žádostí. Typickým představitelem rozšíření Latinky oproti ISO 8859-2 je znak è.
    • Unicode znaky - v podstatě jakýkoli znak, který existuje.

    E-learningové a některé další aplikace akceptují plnou škálu Unicode znaků s tím, že tiskové výstupy nemusí fungovat pro všechny druhy znaků. V ostatních aplikacích může být vstup omezen na některou z dalších kategorií znaků.

    Chcete-li ověřit, do kterých kategorií spadají znaky textu, který chcete vložit, můžete ke kontrole použít aplikaci

  • 3.V jakých kódováních IS zpracuje textové soubory ve Správci souborů?
    IS interně preferuje kódování UTF-8 (je to způsob kódování Unicode znaků). Textové soubory však mohou být také zpracovány v kódováních Windows-1250 (tj. CP1250) nebo ISO 8859-2, příp. v ASCII (bez diakritiky).

  • 4.Jak mohu psát znaky cizích abeced?
    Chci-li běžně či často psát např. francouzsky nebo rusky, nainstaluji a nakonfiguruji si na svém počítači příslušnou klávesnici. V prostředí MS Windows toho docílím takto: Start -> Nastavení -> Ovládací panely -> Místní a jazykové nastavení -> Jazyky -> Podrobnosti -> [ Přidat ]. Zde si nalistuji požadovanou klávesnici a stisknu tlačítko OK. Mezi nainstalovanými klávesnicemi se standardně přepíná kombinací tlačítek levý alt + levý shift. Pokud vám tato kombinace nefunguje, klikněte na stejné kartě na tlačítko [Rozložení kláves]. Zde zjistíte, případně nastavíte, vše potřebné.

    Pokud potřebuji výjimečně vložit cizí znak, mám minimálně tyto možnosti:

    • V HTML editoru použít Univerzální klávesnici (ikona s klávesnicí a rukou). Vyzkoušet použití můžete např. pomocí Osobní administrativa -> Systém -> Vyzkoušení editoru HTML a zvolit ikonu univerzální klávesnice.
    • Ve Windows použít Mapu znaků dostupnou následovně (srpen 2006):

      Programy -> Příslušenství -> Systémové nástroje -> Mapa znaků

      Pokud není aplikace dostupná, lze ji doinstalovat postupem: Start -> Nastavení -> Ovládací panely -> Přidat nebo odebrat programy -> Přidat nebo odebrat součásti systému -> Příšlusenství a nástroje [Podrobnosti] -> Příslušenství [Podrobnosti] -> Mapa znaků

    • V Linuxu (GNOME) použiji aplikaci gnome-character-map (hlavní nabídka -> Příslušenství -> Mapa znaků).

  • 5.Nevidím všechna písmena!
    Může se stát, že na svém počítači nemáte nainstalována všechna písma (fonty) všech abeced. Proto můžete místo některých znaků vidět čtverečky či jiné náhradní symboly. V případě potřeby si musíte na svůj počítač doinstalovat potřebná písma.

Kontrola pravopisu v prohlížeči

  • 1.Jak nastavím kontrolu pravopisu?
    Kontrola pravopisu ve webových formulářích a textových polích, tedy červené podtrhávání nespisovného textu, je záležitostí konkrétního webového prohlížeče používaného k prohlížení webových stránek, nikoliv Informačního systému. Chcete-li používat kontrolu pravopisu, musíte tuto možnost sami povolit přímo ve svém prohlížeči, pokud již není automaticky zapnutá.


Nenašli jste odpověď? Pošlete nám svůj dotaz na vsteis(zavináč/atsign)fi(tečka/dot)muni(tečka/dot)cz.