L_LS L-Logistika služeb

Koncepce služeb, specifika, klasifikace služeb a logistických procesů

 Klíčové pojmy:

Služby v Evropské unii, specifika služeb, klasifikace služeb, služby tržní a netržní, logistické procesy

 Cíle kapitoly:

  • získání znalostí o službách v Evropské unii,
  • získání znalostí o specifikách služeb a službách tržních a netržních,
  • pochopení významu služeb a obeznámení se s klasifikaci služeb,
  • obeznámení se s logistickými procesy.

 Čas potřebný ke studiu kapitoly: 8 hodin

 Výklad:

Služby v Evropské unii:

Služby obecně

V současné době vysvětlují podstatu služeb např. američtí autoři Kotler a Armstrong takto (Vaštíková, 2008): Služba je jakákoliv činnost nebo výhoda, kterou jedna strana může nabídnout druhé straně, je v zásadě nehmotná a jejím výsledkem není vlastnictví. Produkce služby může, ale nemusí být spojena s hmotným produktem.

Specifika služeb:

Mezi nejvýznamnější vlastnosti služeb patří:

  • nehmotnost,
  • neoddělitelnost,
  • heterogenita,
  • zničitelnost,
  • nemožnost vlastnictví.

Klasifikace služeb:

Nejjednodušším způsobem vymezení služeb je vylučovací metoda → služby jsou ta část ekonomiky, která zbude po odečtení zemědělství, výroby a těžby.

Hospodářská činnost:

  • Primární sektor – prvovýroba

  • Sekundární sektor – zpracovatelský průmysl

  • Terciární sektor - služby

                     1. Odvětvové členění
                     2. Členění dle kritéria účelnosti → tržní, netržní
                     3. Členění dle příjemce → služby pro spotřebitele, služby pro organizace

Služby tržní a netržní:

  • manažerské poradenské služby,
  • reklama,
  • služby obchodních zástupců,
  • právní nebo daňové poradenství,
  • služby v oblasti nemovitostí, např. realitní kanceláře,
  • stavebnictví včetně služeb architektů,
  • organizace veletrhů,
  • pronájem vozidel,
  • cestovní kanceláře,
  • zábavní parky,
  • a jiné

U dalších služeb zatím EU neliberalizovala trh služeb. Jde zejména o tyto národně zabezpečované (neliberalizované) služby:

  • péče o děti, sociální bydlení či služby pro rodiny,
  • finanční služby,
  • služby a sítě elektronických komunikací,
  • služby v oblasti dopravy, 
  • zdravotní služby,
  • audiovizuální služby,
  • hazardní hry,
  • sociální služby,
  • a jiné.

Logistické procesy:

Tok materiálu, informací, financí, plánování i řízení nikdy nestojí samostatně; jsou to logistické procesy. Tyto souběžné logistické procesy se musí v přesně daných bodech setkat a vzájemně se podporovat, aby působily synergicky a vedly k co nejefektivnějšímu dosažení ekonomických cílů firmy.

Mezi relevantní logistické procesy patří:

1. Nákup

2. Zásoby

Rozeznáváme funkce jednotlivých druhů zásob, které mají vliv na způsob řízení zásob:

     A. Rozpojovací zásoby,

     B. Zásoby na logistické trase,
   
     
C. Technologické zásoby,

     D. Strategické zásoby,

     E. Spekulační zásoby,

Zásoby dále dělíme na použitelné a nepoužitelné

3. Skladování

4. Doprava

 Studijní materiály:

Základní literatura:

DOLEŽELOVÁ, H., HALÁSEK, D. Služby v obecném hospodářském zájmu v EU - Komparace České republiky a Německa. Department of Public Economics Faculty of Economics VSB-Technical University Ostrava. 2011. ISBN 978-80-248-2371-3.

VAŠTÍKOVÁ, M. Marketing služeb. Grada Publishing, Praha, 2008., 232. ISBN 978-80-247-2721-9.

Doporučené studijní zdroje:

HALÁSEK, Dušan. Ekonomika veřejného sektoru. 1. vyd. Ostrava: VŠB - Technická univerzita Ostrava, 2008. iv, 230 s. ISBN 9788024818542.

LAMBERT, Douglas M, James R STOCK a Lisa M ELLRAM. Logistika. In Praxe manažera. Vyd. 2. Brno: CP Books, 2005. 589 s. Praxe manažera. ISBN 80-251-0504-0.

 

Otázky a úkoly

  1. V současné době vysvětlují podstatu služeb např. američtí autoři Kotler a Armstrong takto (Vaštíková, 2008):
    Přenos informací telekomunikačními sítěmi za úplatu třetím osobám. 
    Služba je jakákoliv činnost nebo výhoda, kterou jedna strana může nabídnout druhé straně, je v zásadě nehmotná a jejím výsledkem není vlastnictví.
    Výkon státní správy, druhy a formy zdravotní péče, práva a povinnosti pacientů a osob pacientům blízkých, poskytovatelů zdravotních služeb. 
  2. Mezi nejvýznamnější vlastnosti služeb nepatří:
    neoddělitelnost 
    heterogenita 
    možnost vlastnictví 

  3. V rámci klasifikace služeb jsou služby součástí:
    Terciárního sektoru 
    Primárního sektoru 
    Sekundárního sektoru
  4. Mezi relevantní logistické procesy nepatří:
    Doprava
    Skladování
    Sociální služby
  5. Rozeznáváme funkce jednotlivých druhů zásob, které mají vliv na způsob řízení zásob. Mezi ně nepatří:
    Zásoby zákaznického servisu 
    Rozpojovací zásoby 
    Technologické zásoby

 

Klíč k řešení otázek:

  1. B
  2. C
  3. A
  4. C
  5. A