VŠTE:BSA_FEA Finanční a ekonomické analýzy - Course Information
BSA_FEA Finanční a ekonomické analýzy
Institute of Technology and Business in České Budějovicewinter 2024
- Extent and Intensity
- 2/2/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- doc. Ing. Simona Hašková, Ph.D. (seminar tutor)
Ing. Róbert Kuchár, Ph.D. (seminar tutor) - Guaranteed by
- doc. Ing. Jaromír Vrbka, MBA, PhD.
School of Expertness and Valuation – Rector – Institute of Technology and Business in České Budějovice
Supplier department: Department of Corporate Finances – Deputy Director of Department for Research, Development and Creative Activity – School of Expertness and Valuation – Rector – Institute of Technology and Business in České Budějovice - Timetable of Seminar Groups
- BSA_FEA/A2: Sun 20. 10. 13:05–14:35 D617, 14:50–16:20 D617, 16:30–18:00 D617, Sun 10. 11. 8:00–9:30 D617, 9:40–11:10 D617, 11:25–12:55 D617, Sat 14. 12. 8:00–9:30 D617, 9:40–11:10 D617, R. Kuchár
BSA_FEA/P01: Thu 8:00–9:30 B4, S. Hašková
BSA_FEA/S01: Thu 14:50–16:20 I214L, S. Hašková - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Business analyst (programme VŠTE, BSA) (2)
- Course objectives supported by learning outcomes (in Czech)
- Cílem předmětu je seznámit studenta s metodami hodnocení finančního a ekonomického zdraví podniku. Předmět se tak zaměří na analýzu absolutních a poměrových ukazatelů. Dále nabídne přehled existujících metod komplexního hodnocení podniku (bankrotních, bonitních a kombinovaných metod). Následně budou probírány metody hodnocení podniku zvažující podnikatelské riziko hodnoceného podniku – EVA Equtiy, EVA Entity či MVA. V neposlední řadě budou vyučovány vybrané benchmarkingové metody hodnocení podniku. Student bude schopen nejen sestavit metodiku hodnocení podniku na základě vybraných metod s ohledem na cíl hodnocení, ale bude schopen jednodušší metody sám konstruovat.
- Learning outcomes (in Czech)
- Po úspěšném absolvování předmětu student:
1. rozumí analýze finanční a ekonomické situace podniku z pohledu zájmů různých stakeholderů podniku,
2. dokáže získat vhodná data a upravit je k efektivnímu analyzování,
3. umí aplikovat vybrané ukazatele finanční analýzy,
4. umí aplikovat konkrétní metody komplexního hodnocení na vybraném podniku,
5. aplikuje metody komplexního hodnocení podniku vytvořené pomocí umělých neuronových sítí,
6. aplikuje ukazatele EVA, MVA a TSR,
7. rozumí a dokáže aplikovat benchmarkingové nástroje. - Syllabus (in Czech)
- Přednášky:
- 1. Stakeholdeři podniku a kvantifikace jejich zájmů.
- 2. Zdroje informací o podniku – primární, sekundární.
- 3. Finanční analýza – Analýza absolutních a rozdílových ukazatelů.
- 4. Finanční analýza – Analýza poměrových ukazatelů.
- 5. Modely jednorozměrné analýzy.
- 6. Risk Index modely.
- 7. Modely vícenásobné diskriminační analýzy.
- 8. Modely podmíněné pravděpodobnosti.
- 9. Metody komplexního hodnocení podniku vyvinuté pomocí umělých neuronových sítí.
- 10. Economic Value Added Equity, Economic Value Added Entity.
- 11. Total Shareholder´s Value, Market Value Added.
- 12. Benchmarkingové modely – INFA, Metoda Harryho Pollaka.
- 13. Slabé stránky použití jednotlivých metod komplexního hodnocení podniku.
- Semináře:
- 1. Identifikace Stakeholderů vybraného podniku a kvantifikace jejich zájmů.
- 2. Rozbor výkazů účetní závěrky. Veřejné zdroje informací.
- 3. Finanční analýza – Analýza absolutních a rozdílových ukazatelů.
- 4. Finanční analýza – Analýza poměrových ukazatelů.
- 5. Aplikace vybraných modelů jednorozměrné analýzy.
- 6. Aplikace vybraných Risk Index modelů.
- 7. Aplikace modelů vícenásobné diskriminační analýzy.
- 8. Aplikace modelů podmíněné pravděpodobnosti.
- 9. Aplikace metody komplexního hodnocení podniku vyvinuté pomocí umělých neuronových sítí.
- 10. Výpočet Economic Value Added Equity, Výpočet Economic Value Added Entity.
- 11. Výpočet Total Shareholder´s Value, Market Value Added.
- 12. Aplikace benchmarkingových modelů – INFA, Metoda Harryho Pollaka.
- 13. Vývoj nové metody komplexního hodnocení podniku.
- Literature
- required literature
- VOCHOZKA, M. et at., 2017. Přehled metod komplexního hodnocení podniků. České Budějovice: Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích. ISBN 978-80-7468-119-6.
- RŮČKOVÁ, P., 2019. Finanční analýza: metody, ukazatele, využití v praxi. 6. aktualiz. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-2633-0.
- VOCHOZKA, M. et at., 2017. Využití neuronových sítí při komplexním hodnocení podniků. Praha: Nakladatelství C. H. Beck. ISBN 978-80-7400- 642-5.
- WEAVER, S. C., 2012. The essentials of financial analysis. [s. l.]: McGrawHill Companies. ISBN 978-0-07-176836-8.
- FRIDSON, M. and F. ALVAREZ, 2011. Financial statement analysis: Practitioner´s guide. 4th edit. New Jersey: John Wiley Sons, Inc. ISBN 978- 0-470-63560-5.
- recommended literature
- FLEISHER, C. S. and B. E. BENSOUSSAN, 2015. Business and competitive analysis: Effective application of new and classic methods. 2nd edit. [s. l.]: FT Press. ISBN 978-0-13-308640-9.
- KALOUDA, F., 2017. Finanční analýza a řízení podniku. 3. vyd. Plzeň: Aleš Čeněk. ISBN 978-80-7380-646-0.
- BREALEY, R. A., S. C. MYERS and F. ALLEN, 2010. Principles of corporate finance. 2. vyd. [s. l.]: Mc Graw-Hill Irwin. ISBN 9780071289160.
- KNÁPKOVÁ, A. a D. PAVELKOVÁ, 2010. Finanční analýza: komplexní průvodce s příklady. Praha: Grada. ISBN 978-802-4733-494.
- VOCHOZKA, M., 2011. Metody komplexního hodnocení podniku. Praha: Grada. Finanční řízení. ISBN 978-802-4736-471.
- KUBÍČKOVÁ, D. a I. JINDŘICHOVSKÁ, 2015. Finanční analýza a hodnocení výkonnosti firem. Praha: C. H. Beck. ISBN 9778-80-7400-538-1.
- BRIGHAM, E. F. and J. F. HOUSTON, 2017. Fundamentals of financial management. [s. l.]: Cengage Learning. ISBN 978-1-305-63593-7.
- Forms of Teaching
- Lecture
Seminar - Teaching Methods
- Frontal Teaching
Group Teaching - Collaboration
Brainstorming
Critical Thinking
- Student Workload
Activities Number of Hours of Study Workload Daily Study Combined Study Preparation for the Mid-term Test 14 Preparation for Lectures 11 Preparation for Seminars, Exercises, Tutorial 26 56 Preparation for the Final Test 25 56 Účast na průběžném testu (in Czech) 1 Attendance on Lectures 26 Attendance on Seminars/Exercises/Tutorial/Excursion 26 16 Účast na závěrečném testu (in Czech) 1 2 Total: 130 130 - Assessment Methods and Assesment Rate
- Test – mid-term 30 %
Test – final 70 % - Exam conditions
-
In order to successfully complete the subject, it is necessary to achieve a total of a continuous and final assessment of at least 70% under the conditions set out below.
30 points, i.e. 30%, can be obtained in the continuous assessment. In the final evaluation a total of 70 points can be obtained, i.e. 70%.
Overall subject classification, i.e. points for the final assessment (70 - 0) + points from the midterm assessment (30 - 0): A 100 - 90, B 89.99 - 84, C 83.99 - 77, D 76.99 - 73, E 72.99 - 70, FX 69.99 – 30, F 29.99 – 0.
A full-time student is obliged to attend contact classes, i.e. everything except lectures, meet the mandatory 70% attendance.
If participation is not met, the student will be automatically graded “-".
- Language of instruction
- Czech
- Teacher's information
Participation in classes in all forms is dealt with by a separate VŠTE internal standard (Student Attendance Records at VŠTE). For full-time students, 70% attendance at the seminars is mandatory.
Students with an individual study plan will take only the 100-point final test in the exam period. However, students are obliged to contact the teacher immediately after the approval of the individual study plan (ISP). If the student does not do so, their ISP will not be taken into account.
In case of any questions, they can contact the teacher of the seminar group or the course guarantor
Information on testing for full-time students: 1. continuous test max. number of achievable points 30, 2. final test (max. number of achievable points 70), 3. points for activity within seminars for answering/solving questions/tasks) - determined by the teacher
Test information for combined study students: 1. intermediate test max. number of achievable points 30, 2. final test includes the possibility to get a maximum of 70 points in the final test, 3. as part of the mid-term test, bonus points can be obtained for solving a bonus question/example - determined by the teacher.
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.vstecb.cz/course/vste/winter2024/BSA_FEA