ENA Energetický audit

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
zima 2022
Rozsah
0/3/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Pavlína Charvátová, Ph.D. (cvičící)
Ing. Michal Kraus, Ph.D. (cvičící)
Garance
Ing. Michal Kraus, Ph.D.
Katedra stavebnictví – Ústav technicko-technologický – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Katedra stavebnictví – Ústav technicko-technologický – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ENA/Q5: Ne 9. 10. 8:00–9:30 D216, 9:40–11:10 D216, 11:25–12:55 D216, Ne 6. 11. 8:00–9:30 D216, 9:40–11:10 D216, 11:25–12:55 D216, M. Kraus
ENA/S01: každé liché pondělí 8:00–9:30 D215, každé liché pondělí 9:40–11:10 D215, každé liché pondělí 11:25–12:55 D215, M. Kraus
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Předmět prohlubuje vědomosti studentů z problematiky energetického hodnocení budov z pohledu energetické certifikace a energetického auditu. Obsahová náplň předmětu vychází z aktuální legislativy a ze zásad energetické bilance budovy, jejich tepelných ztrát a zisků, včetně zahrnutí energetických systémů na vytápění, přípravu teplé vody, větrání a úpravu vzduchu, chlazení a osvětlení. Cílem předmětu je naučit studenty vypracovat průkaz energetické náročnosti budovy (PENB) v celém rozsahu podle platné legislativy v ČR.
Výstupy z učení
Student je schopen energetického posouzení průmyslového procesu. Předmět rozšiřuje teoretické i praktické poznání studentů v oblasti energetické náročnosti budov v kontextu technického zařízení budov.
Osnova
  • 1. Základní pojmy (energetický posudek, EA, obálka budovy, energetická náročnost, …) 2. Legislativní úvod (ČR a EU), energetický zákon, energetický audit a posudek 3. Systémy managementu hospodaření s energií 4. Struktura energetického posudku a energetického auditu 5. Bilance energetických toků v budově, energetické systémy účinnost výroby, distribuce a sdílení energie 6. Vytápění a příprava teplé vody 7. Chlazení, větrání a úprava vlhkosti vzduchu 8. Osvětlení 9. Ukazatele energetické náročnosti budovy a jejich stanovení 9. Výpočet dodané energie 10. Výpočet primární energie 12. Ekonomické výpočty, investice, návratnost 13. Stanovení doporučených opatření pro snížení energetické náročnosti budovy
Literatura
    povinná literatura
  • HORÁK, P.; UHER, P.; FORMÁNEK, M.; RUBINA, A.; RUBINOVÁ, O.; VRÁNA, J.; KALOUSEK, M.; KUKLÍNKOVÁ, H., 2015. Energetické hodnocení budov. Brno: VUTIUM – Vysoké učení technické v Brně. 185 s. ISBN 978-80-214-5274- 9.
  • ŠÍPAL, J., 2014. Obnovitelné zdroje energie: způsoby získávání elektrické a tepelné energie z obnovitelných zdrojů. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, Fakulta životního prostředí. ISBN 978-80-7414-742-5.
  • BERNARDINOVÁ, A., M. MAREŠ, 2013. Zpracování průkazu energetické náročnosti budovy: praktická příručka pro všechny majitele rodinných a bytových domů, bytů a pro realitní kanceláře. Praha: Linde Praha. ISBN 978-80-7201-914-4.
  • ŠULC, J., 2015. Obnovitelné zdroje energie. Liberec: Technická univerzita v Liberci, Fakulta strojní, KEZ. ISBN 978-80-7494-235-8.
    doporučená literatura
  • DAHLSVEEN, T., D. PETRÁŠ, 1996. Energetický audit budov. Bratislava: Jaga. ISBN 80-967095-9-3.
  • VRÁNA, J., 2007. Technická zařízení budov v praxi: [příručka pro stavaře]. Praha: Grada. Stavitel. ISBN 978-80-247-1588-9.
  • QUASCHNING, V., 2010. Obnovitelné zdroje energií. Praha: Grada. Stavitel. ISBN 978-80-247-3250-3.
  • PAPEŽ, K., 2007. Energetické a ekologické systémy budov 2: vzduchotechnika, chlazení, elektroinstalace a osvětlení. Praha: Nakladatelství ČVUT. ISBN 978-80-01-03622-8.
  • MATUŠKA, T., 2010. Solární soustavy pro bytové domy. Praha: Grada. Profi & hobby. ISBN 978-80-247-3503-0.
  • KABELE, K., 2011. Energetické a ekologické systémy 1: zdravotní technika, vytápění. 2. Vydání. Praha: ČVUT. ISBN 978-80-01-04722-4.
Organizační formy výuky
seminář
konzultace
Komplexní výukové metody
frontální výuka
kritické myšlení
samostatná práce – individuální nebo individualizovaná činnost
Studijní zátěž
AktivitaPočet hodin za semestr
Prezenční formaKombinovaná forma
Příprava na seminář, cvičení, tutoriál13 
Příprava na závěrečný test13 
Seminární práce13 
Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi39 
Celkem:780
Metody hodnocení a jejich poměr
zkouška - písemná 70 %
seminární práce 30 %
Podmínky testu
Zkoušená látka se opírá o~látku probranou na přednáškách. Celková klasifikace předmětu, tj. body za test (70 - 0) + body z~průběžného hodnocení - seminární práce (30 - 0): A 100 – 90, B 89,99 – 84, C 83,99 – 77, D 76,99 – 73, E 72,99 – 70, FX 69,99 – 30, F 29,99 - 0.
Informace učitele
Účast na výuce ve všech formách řeší samostatná vnitřní norma VŠTE (Evidence docházky studentů na VŠTE). Pro studenty prezenční formy studia je na kontaktní výuce, tj. vše kromě přednášek, povinná 70% účast.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2021, zima 2021, zima 2023, zima 2024.