NE_STM Strategický management pro magisterské studium

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
zima 2021
Rozsah
2/3/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Michal Konečný, PhD. (cvičící)
doc. Ing. Jarmila Straková, Ph.D., MBA (cvičící)
Garance
doc. Ing. Jarmila Straková, Ph.D., MBA
Katedra managementu – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Katedra managementu – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
NE_STM/NE2: So 25. 9. 8:00–9:30 B3, 9:40–11:10 B3, 11:25–12:55 B3, Ne 24. 10. 8:00–9:30 B2, 9:40–11:10 B2, Ne 21. 11. 8:00–9:30 B2, 9:40–11:10 B2, 11:25–12:55 B2, So 4. 12. 8:00–9:30 B1, 9:40–11:10 B1, J. Straková
NE_STM/P01: Po 9:40–11:10 N004, J. Straková
NE_STM/S01: Čt 13:05–14:35 N006, Čt 14:50–15:35 N006, M. Konečný
Předpoklady
Základní znalosti z problematiky strategického managementu.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Předmět je zaměřen na nové přístupy tvorby podnikové strategie v podmínkách tržní ekonomiky. Základem výuky je vymezení podniku jako organizačního systému, v rámci kterého se studenti teoreticky i prakticky seznámí s útvarovou a procesní dekompozicí, s postupy při projekci podnikové architektury a s novými přístupy při projekci hodnotového produkčního potenciálu podniku. V rámci výuky budou prezentovány výsledky z vlastního výzkumu úrovně současného strategického řízení podnikové sféry v ČR.
Výstupy z učení
Po úspěšném absolvování předmětu student:
rozumí současné úloze a roli strategického řízení na mezinárodní úrovni,
umí vydefinovat a charakterizovat organizační systém podniku a množinu podnikových subsystémů 1. řádu,
rozumí zásadám strategického leadershipu, strategického myšlení a rozhodování,
zná jednotlivé komponenty strategického plánovacího cyklu,
umí specifikovat podnikový potenciál, jeho složky a význam pro konkurenceschopnost podniku v internacionalizačních procesech v evropském i světovém měřítku,
umí vydefinovat pojem konkurenceschopnost a udržitelná konkurenční výhoda,
zná základní přístupy k formulaci podnikové strategie,
umí popsat jednotlivé fáze k formulaci podnikové strategie podle M. Portera,
chápe smysl a obsah procesu indikace strategických rizik v podniku,
rozumí úloze a významu jednotlivých komponent podnikového prostředí (vnitřních podnikových zdrojů, mezoprostředí a makroprostředí),
umí identifikovat změny probíhající v makroprostředí,
ovládá dekompozici strategických cílů do základních oblastí činností podniku,
ovládá zásady a přístupy k vymezení konkurenční výhody podniku,
ovládá analýzy produkčního a hodnotového potenciálu podniku,
ovládá mapování systému činností podniku,
umí vypracovat analýzu strategických rizik na úrovni odvětví i podniku.
Osnova
  • Přednášky
  • 1. Strategický management v globálním prostředí.
  • 2. Organizační systém, oblasti a procesy organizačního systému, výkonnost a dynamika organizačního systému.
  • 3. Strategický leadership.
  • 4. Strategický plánovací cyklus, zásady tvorby a implementace podnikového potenciálu.
  • 5. Konkurenceschopnost – udržitelná konkurenční výhoda.
  • 6. Vymezení podnikové strategie podle M. Portera.
  • 7. Zdrojově orientovaný (resourced-based-view) a strukturálně orientovaný (structure-conduct-performance) přístup k podnikové strategii.
  • 8. Strategické soupeření, vytváření hodnoty, jedinečný hodnotový řetězec.
  • 9. Vylučovací rozhodnutí (trade-offs), strategický soulad (fit), časová kontinuita strategie.
  • 10. Identifikace strategických rizik.
  • 11. Analytický model pro vnitřní podnikové zdroje.
  • 12. Analytický model pro mezoprostředí – nejbližší podnikové okolí.
  • 13. Analytický model pro makroprostředí, intenzita rozsah a dopad změn v makroprostředí.
  • Semináře
  • 1. Dekompozice strategických cílů do základních oblastí činnosti podniku.
  • 2. Projekce organizačního systému.
  • 3. Stávající a očekávané změny v charakteru manažerské práce a strategického řízení na praktických příkladech.
  • 4. Zpracování scénáře implementace strategie.
  • 5. Vymezení konkurenční výhody podniku.
  • 6. Charakteristika přístupu k formulaci strategie na vybraném podniku.
  • 7. Analýza produkčního potenciálu podniku s využitím variantních modelů a jejich komparace.
  • 8. Aplikace odvětvového hodnotového řetězce.
  • 9. Aplikace jedinečného podnikového hodnotového řetězce.
  • 10. Mapa systému činností.
  • 11. Projekce map strategických rizik.
  • 12. Analýza významnosti vnitřních zdrojů podniku a faktorů mezoprostředí.
  • 13. Analýza makroprostředí – metoda scénářů a analýza životního cyklu odvětví.
Literatura
    povinná literatura
  • TICHÁ, I. a J. HRON, 2016. Strategické řízení. Praha: ČZU. ISBN 978- 80-213-0922-7.
  • ZUZÁK, R., 2011. Strategické řízení podniku. Praha: Grada. ISBN 978- 80-247-4008-9.
  • KONEČNÝ, M. a M. GREGUŠOVÁ, 2012. Strategický management. Ostrava: VŠB. ISBN 978-80-248-2791-9.
  • ZUZÁK, R., 2012. Strategický management. Praha: Vysoká škola ekonomie a managementu. ISBN 978-80-86730-82-0.
  • HRON, J. a A. TRAXLER, 2017. Teorie řízení organizačních systémů. Praha: ČZU. ISBN 978-80-213-2768-9.
  • MAGRETTA, J., 2012. Michael Porter jasně a srozumitelně. O konkurenci a strategii. Praha: Management Press. ISBN 978-80-7261- 251-2.
  • KIM, W. CH. a R. MAURBORGNE, 2012. Strategie modrého oceánu. Praha: Management Press. ISBN 978-80-7261-128-7.
  • CLEGG, S. et al., 2011. Strategy. Theory and Practice. London: SAGE Publications Ltd. ISBN 978-1-84920-452-0.
  • SOUČEK, Z., 2015. Strategie úspěšného podniku. Praha: C. H. Beck. ISBN 978-80-7400-572-5.
  • DOZ, Y. a M. KOSONEN, 2011. Dynamická strategie. Praha: Management Press. ISBN 978-80-7261-227-7.
  • JAROŠOVÁ, E. et al., 2015. Vyvážený leadership. Dynamika manažerských dovedností. Praha: Management Press. ISBN 978-80- 7261-289-5.
  • FOTR, J. et al., 2012. Tvorba strategie a strategické plánování. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3985-4.
    doporučená literatura
  • ARMSTRONG, M. a T. STEPHENS, 2008. Management a leadership. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2177-4.
  • KEŘKOVSKÝ, M. a O. VYKYPĚL, 2006. Strategické řízení. Teorie pro praxi. Praha: C. H. Beck. ISBN 80-7179-453-8.
Organizační formy výuky
přednáška
seminář
tutoriál
Komplexní výukové metody
frontální výuka
skupinová výuka - kooperace
brainstorming
metoda konfrontace
Studijní zátěž
AktivitaPočet hodin za semestr
Prezenční formaKombinovaná forma
Příprava na průběžný test1515
Příprava na seminář, cvičení, tutoriál2542
Příprava na závěrečný test4444
Samostudium 28
Závěrečný test11
Účast na přednáškách26 
Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi3920
Celkem:150150
Metody hodnocení a jejich poměr
test - průběžný 30 %
test - závěrečný 70 %
Podmínky testu
Celková klasifikace předmětu, tj. body za průběžný test (0 - 30), za závěrečný test (0 - 70), celkem (0 - 100), tj. max. 100 %:

A 100 – 90, B 89,99 – 84, C 83,99 – 77, D 76,99 – 73, E 72,99 – 70, FX 69,99 – 30, F 29,99 - 0.

Student prezenční formy studia je povinen na kontaktní výuce, tj. vše kromě přednášek, splnit povinnou 70% účast. Pokud účast nebude splněná, bude student automaticky klasifikován „F“.

Informace učitele
Účast na výuce ve všech formách řeší samostatná vnitřní norma VŠTE (Evidence docházky studentů na VŠTE). Pro studenty prezenční formy studia je na seminářích povinná 70% účast.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2020, zima 2022, zima 2023.