VŠTE:STM_a Strategický management - Informace o předmětu
STM_a Strategický management
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicíchzima 2020
- Rozsah
- 4/2/0. 8 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Ing. Tsolmon Jambal, Ph.D. (cvičící)
doc. Ing. Jarmila Straková, Ph.D., MBA (cvičící) - Garance
- doc. Ing. Jarmila Straková, Ph.D., MBA
Katedra managementu – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Katedra managementu – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- STM_a/A6: Ne 1. 11. 11:25–12:55 B2, 13:05–14:35 B2, So 14. 11. 8:00–9:30 B2, 9:40–11:10 B2, 11:25–12:55 B2, Ne 22. 11. 8:00–9:30 B1, 9:40–11:10 B1, 11:25–12:55 B1, T. Jambal
STM_a/P01: Po 8:00–9:30 B1, Po 9:40–11:10 B1, J. Straková
STM_a/S01: Pá 14:50–16:20 N010, T. Jambal
STM_a/S02: Pá 13:05–14:35 N010, T. Jambal
STM_a/S03: Pá 11:25–12:55 N010, T. Jambal
STM_a/S04: Čt 14:50–16:20 N109, T. Jambal - Předpoklady
- Student ovládá látku z předmětu Podnikové řízení
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Ekonomika podniku (program VŠTE, EM)
- Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
- Cílem předmětu je seznámit studenty se základy strategického managementu, se složkami strategického řízení společností, s procesem formulace, výběrem a implementací strategie a vybranými metodami pro hodnocení vnitřního a vnějšího prostředí společnosti. Absolvent kurzu disponuje základními znalostmi strategického řízení podnikatelské sféry, ovlivněného vědeckotechnickým a společensko-ekonomickým pokrokem a turbulentním vývojem v 21. století. Je schopen samostatně provádět charakteristiky společnosti, včetně vyhodnocení efektivity výsledků hospodářské činnosti za použití interních a externích strategických metod.
- Výstupy z učení
- - umí vydefinovat podnik jako systém, - rozumí principu paradigma strategického managementu, -zná vývojové fáze strategického managementu, - rozumí základním pojmům z oblasti strategického managementu (strategie, proces strategické řízení a jeho fáze), - rozumí hierarchii a klasifikaci strategií, - zná zásady tvorby podnikových strategií, - rozumí zásadám strategické situační analýzy, - ovládá zásady projekce moderních organizačních struktur, - rozumí pojmu konkurenční výhoda, - umí aplikovat základní metody pro hodnocení vnitřního a vnějšího podnikového prostředí (interní a externí strategické analýzy), - zná principy vybraných manažerských metod.
- Osnova
- 1. Podnik jako systém, vnitřní a vnější prostředí podniku, změna povahy práce manažerů, manažer jako stratég. 2. Vývoj strategického managementu, vývojové fáze, vymezení základních pojmů: strategie, strategické řízení, strategické myšlení a rozhodování. 3. Proces strategického řízení, hierarchie strategie. Komplexní podniková strategie – corporate strategy, obchodní strategie, dílčí strategie. 4. Modely strategického řízení, strategická situační analýza, strategické metody pro hodnocení vnitřního a vnějšího prostředí podniku. 5. Klasifikace strategií. 6. Paradigma, paradigma strategického managementu. 7. Formulace, výběr a implementace strategie. 8. Projekce moderních organizačních struktur. 9. Konkurenční výhoda, analýza hodnotového řetězce, strategické plánování a kontrola. 10. Vybrané managerské metody: Balanced Scorecard, EFQM. 11. Inovace, inovační proces, metoda Six sigma. 12. Managerská filozofie Kaizen. 13. Vybrané managerské nástroje.
- Literatura
- povinná literatura
- STRAKOVÁ, J. , J. VÁCHAL, J. a P. PÁRTLOVÁ, 2017. Strategický management. 4. uprav. vyd. České Budějovice: Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích. ISBN 978-80-7468-106-6.
- VÁCHAL, J., VOCHOZKA, M. a kol. Podnikové řízení. 1.vyd. Praha:Grada Publishing,2013.688 s. ISBN 978-80-247-4642-5.
- doporučená literatura
- KEŘKOVSKÝ, M. a O. VYKYPĚL, 2006. Strategické řízení. Praha: C. H. Beck. ISBN 80-7179-453-8.
- TICHÁ, I. a J. HRON, 2014. Strategické řízení. 1. vyd. Praha: Provozně ekonomická fakulta ČZU v Praze. ISBN 80-213-0922-7.
- Organizační formy výuky
- přednáška
cvičení
tutoriál - Komplexní výukové metody
- frontální výuka
projektová výuka
samostatná práce – individuální nebo individualizovaná činnost
- Studijní zátěž
Aktivita Počet hodin za semestr Prezenční forma Kombinovaná forma Příprava na seminář, cvičení, tutoriál 20 42 Příprava seminární práce 90 90 Samostudium 20 60 Účast na přednáškách 52 Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi 26 16 Celkem: 208 208 - Metody hodnocení a jejich poměr
- seminární práce 100 %
- Podmínky testu
- seminární práce:
prezenční i kombinovaná forma max. 10 NS, min. 15 citačních zdrojů, z~toho 8 z~databáze WoS nebo Scopus.
Student zpracuje odborný článek na problematiku strategického managementu (cvičící v~rámci 1. cvičení zadá studentům téma odborného článku). Každý student si zvolí reálně existující podnik z~oblasti výroby nebo služeb. Popíše jej z~hlediska právní formy podnikání; velikosti; zaměření (NACE klasifikace); charakterizuje odvětví (ve kterém podnik operuje); životní cyklus, ve kterém se podnik nachází; a stručně popíše jeho ekonomickou situaci. Poté na zadané téma zpracuje odborný článek.
- Informace učitele
- Výuka formou MS Teams (cvičení mohou být dle požadavků vyučujících nahrána s podmínkou, že vždy každou hodinu bude cvičící min. 30 min. připojen na MS Teams a diskutovat případné dotazy studentů jak k probírané látce, tak ke zpracování seminární práce).
Účast na výuce ve všech formách řeší samostatná vnitřní norma VŠTE (Evidence docházky studentů na VŠTE). Pro studenty prezenční formy studia je na kontaktní výuce, tj. vše kromě přednášek, povinná 70% účast. - Další komentáře
- Předmět je vyučován každý semestr.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.vstecb.cz/predmet/vste/zima2020/STM_a