IZM Izolační materiály

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
zima 2020
Rozsah
2/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Jan Plachý, Ph.D. (cvičící)
Garance
Ing. Jan Plachý, Ph.D.
Katedra stavebnictví – Ústav technicko-technologický – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Katedra stavebnictví – Ústav technicko-technologický – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
IZM/P01: každý sudý pátek 8:00–9:30 B5, každý sudý pátek 9:40–11:10 B5, J. Plachý
IZM/S01: každý lichý pátek 11:25–12:55 H109, J. Plachý
IZM/S02: každý sudý pátek 11:25–12:55 H109, J. Plachý
Předpoklady
FORMA ( P )
Znalosti obsahu předmětu Stavební hmoty.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Cílem předmětu je získat odborné znalosti v oblasti problematiky tepelných izolací, hydroizolací a izolací proti radonu. Absolvent předmětu zná tepelně technické a vlhkostní vlastnostmi jednotlivých izolací včetně jejich způsobů měření a zkoušení. Zná základy navrhování těchto izolací do jednotlivých částí stavebních konstrukcí.
Výstupy z učení
Student po absolvování předmětu umí identifikovat a porovnat jednotlivé typy izolací, dokáže navrhnout vhodný typ izolace do jednotlivých částí stavební konstrukce.
Osnova
  • 1. Izolace ve stavebnictví. Druhy a rozdělení. Úvod do problematiky hydroizolací. Stěrkové hydroizolace – druhy, výroba, vlastnosti, použití, aplikace.. 2. Hydroizolace z asfaltových pásů – druhy, výroba, vlastnosti, použití, aplikace. 3. Hydroizolace z plastových a pryžových pásů a folií – druhy, výroba, vlastnosti, použití, aplikace. 4. Vodostavebné betony. Vodonepropustné betonové konstrukce. (tzv. bílá vana) 5. Krystalizační materiály – druhy, výroba, vlastnosti, použití, aplikace. 6. Povlakové hydroizolace z expandujících materiálů. Vodonepropustné betonové konstrukce s bentonitem. (tzv. hnědá vana) 7. Vodonepropustné betonové konstrukce se spolupůsobící hydroizolační vrstvou na bázi povlakové izolace celoplošně spojené s betonem. (Preprufe) 8. Úvod do problematiky termoizolací. Pěnový polystyren (EPS) – druhy, výroba, vlastnosti, použití, aplikace. 9. Extrudovaný polystyren (XPS)- – druhy, výroba, vlastnosti, použití, aplikace.Pěnové polyuretany (PUR, PIR) – druhy, výroba, vlastnosti, použití, aplikace. 10. Izolace z minerální vlny. (MV) – druhy, výroba, vlastnosti, použití, aplikace. 11. Pěnové sklo– druhy, výroba, vlastnosti, použití, aplikace. 12. Progresívní tepelně izolační materiály. 13. Izolace proti radonu. Vztah hydroizolací spodní stavby a izolace proti radonu.
Literatura
    povinná literatura
  • • ČSN 730601:2006. Ochrana staveb proti radonu z podloží. Český normalizační institut. 2006-03-01. Třídící znak 730601.
  • • KOPTA, P., JANOUŠKOVÁ, J.: Šikmé střechy, Grada Praha, 2012, ISBN 978-80-247-3484-2
  • • ČSN P 73 0606:2000. Hydroizolace staveb - Povlakové hydroizolace - Základní ustanovení. Český normalizační institut. 2000-12-01. Třídící znak 730606
  • • ČSN P 73 0600:2000. Hydroizolace staveb - Základní ustanovení . Český normalizační institut. 2000-12-01. Třídící znak 730600.
  • • CHALOUPKA, Karel a Zbyněk SVOBODA. Ploché střechy : praktický průvodce. In Stavitel. 1. vyd. Praha: Grada, 2009. 259 s. Stavitel. ISBN 978-80-247-2916-9.
  • • Šubrt R.: Teplené izolace v otázkách a odpovědích, 2.vyd..Praha ,BEN 2008,ISBN 978-80-7300-234-3
  • KÁNĚ, Luboš, Jiří TOKAR a Zdeněk KUTNAR. Navrhování střech - základní ustanovení ČSN 73 1901. 2011. info
  • ČSN 730540 Teplená ochrana budov. 2007. info
  • ČSN 73 4301 Obytné budovy. Praha: Český normalizační institut Praha, 2004. info
    doporučená literatura
  • • Směrnice České hydroizolační společnosti ČHIS 01: Hydroizolační technika – ochrana staveb a konstrukcí před nežádoucím působením vody a vlhkosti. Praha: ČHIS 2013.
  • • ADAMSKÁ A. a kol. 2006. Hydroizolácia spodných stavieb. Bratislava: Eurostav. ISBN 80-89228-04-6.
Organizační formy výuky
přednáška
seminář
cvičení
laboratorní cvičení
tutoriál
konzultace
bloková výuka - seminář
bloková výuka - tutoriál
bloková výuka - konzultace
Komplexní výukové metody
frontální výuka
skupinová výuka - kompetice
skupinová výuka - kooperace
kritické myšlení
samostatná práce – individuální nebo individualizovaná činnost
výuka podporovaná multimediálními technologiemi
Studijní zátěž
AktivitaPočet hodin za semestr
Prezenční formaKombinovaná forma
Příprava na přednášky13 
Příprava na seminář, cvičení, tutoriál1339
Semestrální práce2626
Účast na přednáškách13 
Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi1313
Celkem:7878
Metody hodnocení a jejich poměr
seminární práce 100 %
Podmínky testu
Vypracování semestrálního projektu na vybrané téma. Výběr téma v~IS Rozpisy témat. Každý student si zde vybere téma, ke kterému se přihlásí. Podmínky ukončení cvičení pro následnou klasifikaci předmětu: Termín odevzdání seminární práce je ve cvičení nejpozději v~(12). týdnu výuky. Odevzdání je v~elektronické podobě do odevzdávány v~IS Při kontrole obsahu seminární práce může být podobnost s~jiným dokumentem max. 50%, (kontrola vejce vejci) jinak práce nebude hodnocena a bude považována za plagiát. Další pokyny ve složce Organizační pokyny v~IS.
Informace učitele
ZS 2020 - výuka bude probíhat virtuální formou. Veškeré informace obdrží studenti emailem od vyučujícího předmětu. Forma zpracování semestrální práce : - Citace textu a obrázků dle ČSN ISO 690:2011. - Práce bude svázána v pevné vazbě s předepsanou titulní stranou, viz. příloha č.2 v IS. - Rozsah práce min. 16 000 znaků včetně mezer (cca 10 stránek bez obrázků). - maximální shoda s jiným dokumentem 50%. Překročení = plagiát – práce nebude hodnocena. Doporučené členění seminární práce : ( Titulní strana, Prohlášení autora, Obsah, 1-Úvod do problematiky,2-Cíl práce, 3-Teoreticko – metodologická část (literární rešerše do dané problematiky, metodika práce), 4-Aplikační část a diskuze výsledků (porovnání jednotlivých metod, materiálů včetně vlastního vyhodnocení nebo uvedení konkrétní aplikace, realizace, stavby a její analýza a vyhodnocení, 5-Závěr, Seznam zdrojů, obrázků. Práce se po odevzdání nevrací k opravě a doplnění. Hodnocení projektu je 100% (seminární práce 60%, prezentace 40%). Podrobněji viz. IS.Pokyny do cvičení. Účast na výuce ve všech formách řeší samostatná vnitřní norma VŠTE (Evidence docházky studentů na VŠTE). Pro studenty prezenční formy studia je na kontaktní výuce, tj. vše kromě přednášek, povinná 70% účast.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2015, zima 2015, zima 2016, zima 2017, léto 2018, zima 2018, zima 2019, léto 2021.