VŠTE:NE_MEV Metody výzkumu - Informace o předmětu
NE_MEV Metody výzkumu
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicíchzima 2019
- Rozsah
- 2/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. Ing. Jan Váchal, CSc. (cvičící)
- Garance
- prof. Ing. Jan Váchal, CSc.
Katedra managementu – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Katedra managementu – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- NE_MEV/NE1: So 9. 11. 14:50–16:20 B1, 16:30–18:00 B1, So 16. 11. 13:05–14:35 E1, 14:50–16:20 E1, J. Váchal
NE_MEV/F01: Út 9:40–11:10 B2, J. Váchal - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
- Tento předmět se zaměřuje na přípravu a realizaci empirických studií v oblastech, které zastřešuje podnikové hospodářství (míněno s ohledem na činnosti, funkce podniku). Bezprostředním cílem je poskytnout studentům metodický aparát nejen pro diplomovou práci, ale i pro systematickou expertní práci v jakékoliv disciplíně podnikového hospodářství.
- Výstupy z učení
- Po úspěšném absolvování předmětu student:
- popíše hlavní koncepty a principy empirického výzkumu,
- popíše aktuální metody kvalitativního i kvantitativního empirického výzkumu a podmínky jejich aplikace,
- aplikuje hlubší znalost přístupů v přípravě empirického výzkumu,
- připraví kvalitní metodu pro získání dat,
- navrhne výběrový soubor tak, aby byl reprezentativní vůči souboru základnímu,
- realizuje výzkum,
- interpretuje výsledky realizovaného výzkumu,
- zhodnotí design empirického výzkumu a identifikuje jeho slabá místa. - Osnova
- Přednášky
- 1. Věda, vývoj a výzkum, jejich význam a funkce, současné trendy empirického výzkumu, současný diskurs.
- 2. Metody výzkumu a základy výzkumné práce v oboru ekonomika podniku a management a příbuzných oborů.
- 3. Plán a etapy výzkumné činnosti. Výzkumné téma, výzkumný problém a jeho formulace.
- 4. Formulace hypotéz a výzkumných otázek.
- 5. Problematika výzkumného souboru.
- 6. Narativní výzkum, metoda dotazování, její charakteristika, užití dotazníků.
- 7. Experimentální metody. Druhy experimentu, realizace, vyhodnocování.
- 8. Kvantitativní výzkum (logika kvantitativního výzkumu, analýza kvantitativních dat), metody měření.
- 9. Kvalitativně orientovaný výzkum.
- 10. Kvalitativní přístup k analýze dat.
- 11.-12. Kvantitativní přístup k analýze dat.
- 13. Etika ve výzkumné práci.
- Literatura
- povinná literatura
- VOCHOZKA, M. et al., 2016. Metodika odborné práce. 2. dopl. a rozš. vyd. České Budějovice: Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích. ISBN 978-80-7468-108-0.
- PUNCH, K., 2015. Úspěšný návrh výzkumu. 2. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0980-5.
- HENDL, J. a J. REMR, 2017. Metody výzkumu a evaluace. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1192-1.
- doporučená literatura
- HENDL, J., 2016. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 4., přeprac. a rozš. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0982- 9.
- MAREŠ, J., 2015. Tvorba případových studií pro výzkumné účely. Pedagogika. 65(2), 113-142. ISSN 0031-3815.
- HENDL, J., 2015. Přehled statistických metod. Analýza a metaanalýza dat. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0981-2.
- VLČEK, J., 2017. Makroekonomie a ekonomická analýza. Praha: Wolters Kluwer. ISBN 978-80-7552-794-3.
- VLČEK, J., 2016. Ekonomie a ekonomika. 5. akt. vyd. Praha: Wolters Kluwer. ISBN 978-80-7552-190-3.
- BHATTACHERJEE, A., 2012. Social Science Research: Principles, Methods, and Practices. 2nd edit. Tampa: University of South Florida. ISBN 978-1475146127.
- MOLNÁR, Z. et al., 2012. Pokročilé metody vědecké práce. [Zeleneč]: Profess Consulting. ISBN 978-80-7259-064-3.
- BOHÁČKOVÁ, I. a I. BROŽOVÁ, 2017. Hodnocení podnikatelské činnosti: metodická část. Praha: Česká zemědělská univerzita, Provozně ekonomická fakulta. ISBN 978-80-213-2743-6.
- NOVOTNÝ, J. a J. SVOBODOVÁ, 2014. Jak pracuje věda. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-6942-8.
- Organizační formy výuky
- přednáška
seminář
konzultace - Komplexní výukové metody
- frontální výuka
brainstorming
kritické myšlení
- Studijní zátěž
Aktivita Počet hodin za semestr Prezenční forma Kombinovaná forma Příprava na průběžný test 16 24 Příprava na přednášky 10 Příprava na seminář, cvičení, tutoriál 15 Příprava na závěrečný test 25 30 Účast na průběžném testu 1 1 Účast na přednáškách 26 Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi 8 Celkem: 78 78 - Metody hodnocení a jejich poměr
- test - průběžný 30 %
test - závěrečný 70 % - Podmínky testu
- Pro úspěšné splnění předmětu je nutné v~součtu dosáhnout z~průběžného a závěrečného hodnocení minimálně 70 % za níže stanovených podmínek. V~průběžném hodnocení lze získat 30 bodů tj. 30 %. V~závěrečném hodnocení lze celkem získat 70 bodů tj. 70 %. Celková klasifikace předmětu, tj. body za závěrečné hodnocení (30 - 0) + body z~průběžného hodnocení (70 - 0): A 100 – 90, B 89,99 – 84, C 83,99 – 77, D 76,99 – 73, E 72,99 – 70, FX 69,99 – 30, F 29,99 – 0.
Průběžné hodnocení: průběžný test – 30 bodů (tj. 30 %)
Závěrečné hodnocení: závěrečný test – 70 bodů (tj. 70 %)
- Informace učitele
- http://ec.europa.eu/research/openvision/pdf/rise/adams_impact_of_o pen_science_methods.pdf (přístupný přehledový text v angličtině)
Účast na výuce ve všech formách řeší samostatná vnitřní norma VŠTE (Evidence docházky studentů na VŠTE). Pro studenty prezenční formy studia je na kontaktní výuce, tj. vše kromě přednášek, povinná 70% účast. - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (zima 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.vstecb.cz/predmet/vste/zima2019/NE_MEV