VŠTE:Z_SOP_an Sociální psychologie - Informace o předmětu
Z_SOP_an Sociální psychologie
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicíchléto 2025
- Rozsah
- 0/0/0. Ukončení: z.
- Vyučující
- Ing. Mgr. et Mgr. Blanka Borovková, PhD. (cvičící)
- Garance
- Ing. Mgr. et Mgr. Blanka Borovková, PhD.
Katedra řízení lidských zdrojů – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- Z_SOP_an/D01: So 1. 3. 16:30–18:00 E7, Ne 16. 3. 8:00–9:30 E4, 9:40–11:10 E4, So 29. 3. 8:00–9:30 E5, 9:40–11:10 E5, B. Borovková
- Předpoklady
- PROGRAM(DPS)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
- Cílem předmětu je poskytnout studujícím přehled v oboru sociální psychologie a umožnit náhled na sebe a své okolí z pohledu sociálně psychologického myšlení. Obsahem kurzu jsou jak tradiční témata jako je psychologie osobnosti, komunikace či kognitivní psychologie, a stejně, tak i zaměření na moderní aspekty sociální psychologie jako dovednosti v hodnocení výkonu a kompetencí anebo oblast osobního rozvoje.
- Výstupy z učení
- Po úspěšném absolvování předmětu studující
- orientuje se v pojmech a procesech souvisejících se sociálními skupinami a osobností ve vztahu k sociální psychologii;
- má přehled v oblasti sociální percepce, rozlišuje a uvědomuje si různorodost postojů a hodnot;
- umí aplikovat poznatky z výukové socializace a komunikace a zvládání stresu;
- zná metody různé hodnocení a má přehled v možnostech přístupu k osobnímu růstu. - Osnova
- Osnova přímé výuky
- 1. Úvod do předmětu Sociální psychologie – historie sociální psychologie, příbuzné disciplíny, hlavní teoretické přístup sociální psychologie.
- 2. Sociální skupiny – typy, struktura a dynamika, status a role, normy, velké sociální skupiny a jejich kultura, davové chování, virtuální skupiny.
- 3. Osobnost v sociální psychologii – osobnostní vlastnosti, typy osobnosti, chování, vedení lidí a leadership.
- 4. Sociální percepce a interpretace sociální percepce, osobnostní percepce, percepční chyby.
- 5. Postoje, hodnoty a jejich měření – vytváření postojů, změny postojů, centrální a periferní postoje, hodnoty a hodnocení.
- 6. Výzkum v sociální psychologii – přehled základních metod a jejich aplikace.
- 7. Výuková socializace – učivo, cíle výuky a práce s nimi, komplexní edukační péče (plán, proces, bariéry, standardy, osobnost učitele).
- 8. Výuková komunikace – aktéři a činitelé komunikace, ovlivňování klimatu školní třídy, percepčně a interpretačně postojové interpretace učitele.
- 9. Komunikační dovednosti – aktivní naslouchání, parafrázování, zpětná vazba, techniky vedení rozhovoru, asertivita, ovlivňování, paralingvistické a nonverbální aspekty komunikace.
- 10. Odolnost vůči stresu a zvládání zátěžových situací. Osobní rozvoj – mentoring, supervize, koučink, learning by doing, vzdělávací plány.
- Literatura
- HELUS, Z., 2007. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1168-3.
- HAYES, N., 2005. Psychologie týmové práce: strategie efektivního vedení týmu. Praha: Portál. ISBN 80-7178-983-6.
- GÁLIK, S., 2012. Psychologie přesvědčování. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4247-2.
- NAKONEČNÝ, M., 2009. Sociální psychologie. 2., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Academia. ISBN 978-80-200-1679-9.
- NAKONEČNÝ, M., 2009. Sociální psychologie. 2., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Academia. ISBN 978-80-200-1679-9.
- VÝROST, J. a I. SLAMĚNÍK, 2008. Sociální psychologie. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1428-8.
- SURYNEK, A., R. KOMÁRKOVÁ a E. KAŠPAROVÁ, 1999. Metody sociologického a sociálně psychologického výzkumu. Praha: Vysoká škola ekonomická. ISBN 80-7079-203-5.
- VÝROST, J., I. SLAMĚNÍK a E. SOLLÁROVÁ, ed., 2019. Sociální psychologie: teorie, metody, aplikace. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5775-9.
- HAYES, N., 2011. Základy sociální psychologie. 6. vyd. Praha: Portál. ISBN 9788073679095.
- LE BON, G., 2019. Duše davu. (přeložil Ladislav HOFMAN, přeložil Zdeněk ULLRICH). Praha: ABB. ISBN 978-80-88302-00-1.
- Organizační formy výuky
- seminář
tutoriál
konzultace - Komplexní výukové metody
- frontální výuka
- Metody hodnocení a jejich poměr
- test - závěrečný 70 %
aplikace teoretických znalostí 30 % - Podmínky testu
- Pro úspěšné splnění předmětu je nutné v~součtu dosáhnout z~průběžného a závěrečného hodnocení minimálně 70 % za níže stanovených podmínek. V~průběžném hodnocení lze získat 30 bodů, tj. 30 %. V~závěrečném hodnocení lze celkem získat 70 bodů, tj. 70 %. Celková klasifikace předmětu, tj. body za závěrečné hodnocení (70 – 0) + body z~průběžného hodnocení (30 – 0): Z~100 – 70, X 69,99 – 30, N 29,99 – 0.
- Informace učitele
- Při nesplnění požadované docházky je nezbytné odevzdat kompenzační práci.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.vstecb.cz/predmet/vste/leto2025/Z_SOP_an