Z_PPS2_an Pedagogická psychologie II.

Institute of Technology and Business in České Budějovice
SUMMER 2023
Extent and Intensity
0/0/0. Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Tomáš Mrhálek, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
Mgr. Tomáš Mrhálek, Ph.D.
Faculty of Corporate Strategy – Rector – Institute of Technology and Business in České Budějovice
Supplier department: Study Department – Vice-Rector for Study Affairs – Rector – Institute of Technology and Business in České Budějovice
Timetable of Seminar Groups
Z_PPS2_an/D01a: Sun 2. 4. 8:00–9:30 B3, 9:40–11:10 B3, 11:25–12:55 B3, T. Mrhálek, CZV DPS
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
Course objectives supported by learning outcomes (in Czech)
Cílem předmětu je představit studujícím základní poznatky ohledně šikany a kyberšikany, jejich prevence a řešení. Dále pak seznámit studující s dynamikou vztahů ve školní třídě a problémy, které z ní mohou vyplývat. Poslední část programu je věnována procesu adaptace dětí na školní prostředí.
Learning outcomes (in Czech)
Po úspěšném absolvování předmětu studující - zná možnosti předcházení šikaně a kyberšikaně a jejich řešení; - chápe vývoj školních tříd a jejich dynamiku, včetně problémů, které z toho mohou vycházet; - dokáže pracovat s adaptací žáků na školní prostředí.
Syllabus (in Czech)
Osnova přímé výuky 1. Seznámení se s šikanou a její řešení. 2. Seznámení se s kyberšikanou a její řešení. 3. Zvláštnosti vztahů mezi učiteli, žáky a jejich rodiči. 4. Školní třídy, jejich utváření a vývoj. 5. Problémový žák. 6. Problémy poznávací činnosti a jejího rozvoje ve výchovně vzdělávacím procesu.
Literature
  • NAVRÁTIL, S. a J. MATTIOLI, 2011. Problémové chování dětí a mládeže. Jak mu předcházet, jak ho eliminovat. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3672-3.
  • VÁGNEROVÁ, M., 2005. Vývojová psychologie I.: dětství a dospívání. Praha: Karolinum. ISBN 80-246-0956-8.
  • FONTANA, D., 2014. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0741-2.
  • KOLLÁRIKOVÁ, Z. a B. PUPALA, 2001. Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál. ISBN 80-7178-585-7.
  • ČÁBALOVÁ, D., 2011. Pedagogika. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2993-0.
  • FRANCLOVÁ, M., 2013. Zahájení školní docházky. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4463-6.
  • ČAPEK, R., 2010. Třídní klima a školní klima. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2742-4.
  • VÝROST, J. a I. SLAMĚNÍK, 2008. Sociální psychologie. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1428-8.
  • ČERNÁ, A., 2013. Kyberšikana: průvodce novým fenoménem. Praha: Grada. ISBN 978-80-210-6374-7.
  • KOLÁŘ, M., 2011. Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál. ISBN 9788073678715.
Forms of Teaching
Lecture
Seminar
Teaching Methods
Frontal Teaching
Student Workload
ActivitiesNumber of Hours of Study Workload
Daily StudyCombined Study
Preparation for Seminars, Exercises, Tutorial6 
Total:60
Assessment Methods and Assesment Rate
Test – final 100 %
Language of instruction
Czech
Teacher's information
In the event of non-fulfilment of compulsory attendance, it will be necessary to prepare compensatory work according to the instruction of the subject teacher.
The course is also listed under the following terms winter 2022, winter 2023, summer 2024, winter 2024, summer 2025.
  • Enrolment Statistics (SUMMER 2023, recent)
  • Permalink: https://is.vstecb.cz/course/vste/summer2023/Z_PPS2_an