Z_OPS_an Obecná psychologie

Institute of Technology and Business in České Budějovice
SUMMER 2023
Extent and Intensity
0/0/0. Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Ing. Mgr. et Mgr. Blanka Borovková, PhD. (lecturer)
Guaranteed by
Ing. Mgr. et Mgr. Blanka Borovková, PhD.
Faculty of Corporate Strategy – Rector – Institute of Technology and Business in České Budějovice
Supplier department: Study Department – Vice-Rector for Study Affairs – Rector – Institute of Technology and Business in České Budějovice
Timetable of Seminar Groups
Z_OPS_an/D01a: Sat 18. 3. 13:05–14:35 E4, 14:50–16:20 E4, 16:30–18:00 E4, Sun 16. 4. 8:00–9:30 E4, 9:40–11:10 E4, B. Borovková, CZV DPS
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
Course objectives supported by learning outcomes (in Czech)
Cílem předmětu je zprostředkovat studujícím základní znalosti z oboru obecné psychologie a psychologie osobnosti, předložit přehled modelů a trendů v těchto oblastech psychologie a upozornit na současný vývoj oboru. Neméně důležitým cílem předmětu je poukázat na souvislosti psychologie a vzdělávání.
Learning outcomes (in Czech)
Po úspěšném absolvování předmětu studující
- má přehled v psychologických disciplínách a související odborné terminologii;
- uvědomuje si v různorodosti determinantů lidské psychiky a umí vyjádřit souvislosti mezi jednotlivými vlivy a psychikou člověka;
- zná psychické procesy, uvědomuje si jejich provázanost a složitost;
- umí definovat pojmem osobnost, zná její strukturu i dynamické prvky a ovládá základní teorie psychologie osobnosti;
- chápe návaznost obecné psychologie a orientuje se v aplikacích orientovaných na pedagogickou a další vzdělávací činnost.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Úvod do předmětu Obecná psychologie, přehled psychologických disciplín – základní, speciální a aplikované; psychologická metodologie a základní metody psychologického výzkumu.
  • 2. Biologická a společenské podmíněnost lidské psychiky, dědičnost, biologické potřeby, tělesné stavy, vývoj psychiky člověka.
  • 3. Mezilidské vztahy jako sociální determinant psychiky, vztahy ve skupině a mezi skupinami, společenské normy a kultura.
  • 4. Prožívání – vědomí, nevědomí a vůle, pojetí vědomých a nevědomých procesů.
  • 5. Psychické procesy – emoce, temperament, motivace, kognitivní procesy, paměť a učení, fantazie a myšlení.
  • 6. Schopnosti – stupně, druhy, možnosti poznávání schopností.
  • 7. Inteligence – definice, měření inteligence, modely inteligence, komponenty a typy inteligence.
  • 8. Jazyk, myšlení a řeč z pohledu obecné psychologie.
  • 9. Osobnost jako předmět poznání v psychologii, struktura a dynamika osobnosti, teorie a přístupy psychologie osobnosti. Osobnost v běžných a normálních podmínkách a situacích. Možnosti poznávání osobnosti, metody zkoumání.
  • 10. Aplikace psychologie ve vzdělávání, souvislosti se vzdělávacími teoriemi a cíli.
Literature
  • JANDOUREK, J., 2012. Slovník sociologických pojmů. 610 hesel. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3679-2.
  • MIKŠÍK, O., 2001. Psychologická charakteristika osobnosti. Praha: Karolinum. ISBN 80-246-0240-7.
  • SMÉKAL, V., 2009. Pozvání do psychologie osobnosti: člověk v zrcadlení [i.e. zrcadle] vědomí a jednání. 3., opr. vyd. Brno: Barrister & Principal. ISBN 978-80-87029-62-6.
  • DUŠEK, K. a A. VEČEŘOVÁ-PROCHÁZKOVÁ, 2015. Diagnostika a terapie duševních poruch. 2., přeprac. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4826-9.
  • VÁGNEROVÁ, M., 2016. Obecná psychologie: dílčí aspekty lidské psychiky a jejich orgánový základ. Praha: Univerzita Karlova. ISBN 978-80-246-3268-1.
  • BLATNÝ, M., 2010. Psychologie osobnosti: hlavní témata, současné přístupy. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3434-7.
  • POLÁČKOVÁ, ŠOLCOVÁ, I., 2018. Emoce. Regulace a vývoj v průběhu života. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5128-3.
  • ŘÍČAN, P., 2005. Psychologie: příručka pro studenty. Praha: Portál. ISBN 80-7178-923-2.
  • KELNAROVÁ, J. a E. MATĚJKOVÁ, 2010. Psychologie: pro studenty zdravotnických oborů. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3270-1.
  • NAKONEČNÝ, M., 2011. Psychologie: přehled základních oborů. Praha: Triton. ISBN 978-80-7387-443-8.
Forms of Teaching
Lecture
Seminar
Teaching Methods
Frontal Teaching
Group Teaching - Cooperation
Brainstorming
Critical Thinking
Teaching Supported by Multimedia Technologies
Assessment Methods and Assesment Rate
Test – final 70 %
Application of Theoretical Knowledge 30 %
Language of instruction
Czech
Teacher's information
If the required attendance is not met, compensatory work will be required.
The course is also listed under the following terms winter 2021, summer 2022, winter 2022, winter 2023, summer 2024, winter 2024, summer 2025.
  • Enrolment Statistics (SUMMER 2023, recent)
  • Permalink: https://is.vstecb.cz/course/vste/summer2023/Z_OPS_an