Z_VPS_an Vývojová psychologie

Institute of Technology and Business in České Budějovice
summer 2022
Extent and Intensity
0/0/0. Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Ing. Mgr. et Mgr. Blanka Borovková, PhD. (seminar tutor)
Guaranteed by
Ing. Mgr. et Mgr. Blanka Borovková, PhD.
Faculty of Corporate Strategy – Rector – Institute of Technology and Business in České Budějovice
Supplier department: Study Department – Vice-Rector for Study Affairs – Rector – Institute of Technology and Business in České Budějovice
Timetable of Seminar Groups
Z_VPS_an/D01a: Sat 26. 3. 13:50–14:35 E7, 14:50–16:20 E7, 16:30–18:00 E7, B. Borovková
Z_VPS_an/D01b: Sat 30. 4. 13:50–14:35 E4, 14:50–16:20 E4, 16:30–18:00 E4, B. Borovková
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
Course objectives supported by learning outcomes (in Czech)
Cílem předmětu je zprostředkovat studujícím základní znalosti z oboru vývojové psychologie. Výchozím předmětem jsou poznatky z obecné psychologie a psychologie osobnosti. Stěžejní část předmětu tvoří etapy vývoje osobnosti a jejich charakteristiky. Významnými tématy jsou psychické regulační mechanizmy, disharmonický vývoj osobnosti a využití vývojové psychologie ve vzdělávání.
Learning outcomes (in Czech)
Po úspěšném absolvování předmětu studující
- orientuje se v pojmech souvisejících s psychologií osobnosti;
- umí charakterizovat vnitřní a vnější vlivy psychického vývoje;
- zná proces socializace a je schopný ho dát do souvislosti s psychickým vývojem člověka;
- zná školy, teorie a významné představitele z oboru vývojové psychologie;
- orientuje se v jednotlivých etapách psychického vývoje člověka;
- chápe vztah vývojové psychologie a vzdělávání.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Úvod do předmětu Vývojová psychologie, základy psychologie osobnosti.
  • 2. Principy a determinanty psychického vývoje. Školy a teorie, které ovlivnily vývojovou psychologii, etapizace vývoje osobnosti podle vybraných autorů.
  • 3. Procesy socializace, pojmy konformita, enkulturace, personalizace a profesionalizace, etapy a mechanizmy socializace, formy sociálního učení.
  • 4. Vývojová stadia, vývojové úkoly zaměřené na pubertu, adolescenci a dospělost, celoživotní běh a hlediska vývoje životního příběhu osobnosti, kritické životní události.
  • 5. Aplikace vývojové psychologie, vztah ke vzdělávání, didaktické principy pro různé vývojové fáze.
Literature
  • KUČERA, D., 2013. Moderní psychologie: hlavní obory a témata současné psychologické vědy. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4621-0.
  • VÁGNEROVÁ, M., 2005. Vývojová psychologie I. Dětství a dospívání. Praha: Karolinum. ISBN 80-246-0956-8.
  • CAKIRPALOGLU, P., 2012. Úvod do psychologie osobnosti. Praha: Grada. ISBN 978-80-247- 4033-1.
  • ERIKSON, E. H., 1996. Osm věků člověka. Praha: Propsy.
  • MIKŠÍK, O., 2001. Psychologická charakteristika osobnosti. Praha: Karolinum. ISBN 80-246-0240-7.
  • ŠULOVÁ, L., 2004. Raný psychický vývoj dítěte. Praha: Karolinum. ISBN 80-246-0877-4.
  • ATKINSON, RITA L. et al., 2003. Psychologie. Praha: Portál. ISBN 80-7178-640-3.
  • LANGMEIER, J. a D. KREJČÍŘOVÁ, 2006. Vývojová psychologie. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1284-0.
  • VÁGNEROVÁ, M., 2007. Vývojová psychologie II. Dospělost a stáří. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-1318-5.
Forms of Teaching
Lecture
Seminar
Teaching Methods
Frontal Teaching
Group Teaching - Cooperation
Brainstorming
Critical Thinking
Teaching Supported by Multimedia Technologies
Assessment Methods and Assesment Rate
Test – final 70 %
Application of Theoretical Knowledge 30 %
Language of instruction
Czech
Teacher's information
If the required attendance is not met, compensatory work will be required.
The course is also listed under the following terms winter 2021, winter 2022, SUMMER 2023, winter 2023, summer 2024, winter 2024, summer 2025.
  • Enrolment Statistics (summer 2022, recent)
  • Permalink: https://is.vstecb.cz/course/vste/summer2022/Z_VPS_an